آموزش و ترفند

انواع ویبره گوشی موبایل و طرز کار آنها

ویبره موبایل یکی از قطعات کاربردی در تلفن های همراه است که هم به لحاظ اجزا و هم طرز کار پیچیدگی زیادی ندارد. اگر بخواهیم نحوه کار ویبره موبایل را به بیان ساده توضیح دهیم، می توانیم بگوییم: وجود وزنه و چرخش شفت متصل به موتور باعث ایجاد لرزش در موبایل می شود. اما در ادامه به طور دقیق تر طرز کار ویبره موبایل را بررسی می کنیم.

انواع ویبره گوشی موبایل

طراحی ویبره موبایل از گذشته تا کنون تفاوت هایی داشته است، اما خروجی آن همواره یکسان بوده و ایجاد لرزش در موبایل است. گوشی های موبایل قدیمی با توجه به ابعاد ضخیم تر و سنگین تری که داشتند، دارای موتور ویبره های وزنه دار بودند. که این وزنه سر شفت (محور) متصل به آرمیچر، قرار می گیرد.

اما امروزه با توجه به ظریف شدن گوشی ها و حساسیت بالا در طراحی آن ها، موتور ویبره موبایل نیز ظریف تر شده و با ظاهری شبیه به عدس یا سکه های کوچک طراحی می شوند.

انواع ویبره گوشی موبایل

طرز کار موتور ویبره موبایل

در موتور ویبره وزنه دار، یک آرمیچر (موتور جریان مستقیم DC) بسیار ریز و کوچک وجود دارد. این آرمیچراز یک سمت ولتاژ دریافت می کند و سمت دیگر آن، وزنه ای نامتقارن و سنگین نصب شده است. زمانی که جریان لازم برای به حرکت در آمدن آرمیچر توسط موبایل تامین می شود، شافت موتور شروع به چرخش می کند. در همین لحظه وزنه متصل به شفت نیز حرکت چرخشی خود را آغاز می کند. به دلیل نامتقارن و سنگین بودن وزنه، در موبایل لرزش ایجاد می شود.

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم، امروزه در موبایل های هوشمند دیگر از موتور ویبره نامتقارن استفاده نمی شود. بلکه با طراحی ظریف تر و استفاده از یک کموتاتور ارتعاش مورد نیاز را تولید می کند.

در این نوع موتور ویبره یک شفت بسیار کوچک وجود دارد که کموتاتور و سیم پیچ روی آن نصب می شود. سیم پیچ ها میدان مغناطیسی را ایجاد می کنند و کموتاتور وظیفه تغییر جهت میدان را بر عهده دارد. همین اختلاف و تغییر جهت منجر به چرخش شفت شده و به دلیل وجود وزنه ارتعاش لازم را تولید می کند. گفتنی است این وزنه از نوع گریز از مرکز بوده و با توجه به ساختار موتورویبره و حرکت وزنه، لرزش در موبایل ایجاد می شود.

اگر با طرز کار موتور ویبره های صنعتی آشنا باشید، متوجه میزان اهمیت موتور ویبره ها در کاربرد های مختلف خواهید شد.

جمع بندی

دیدیم لرزش در موبایل به دلیل وجود یک قطعه کوچک همراه با موتور می باشد. همچنین این موتور ویبره های با پیچیدگی به نسبت کمی طراحی و کار می کنند. با این وجود نحوه طراحی، نوع قرار گیری سیم پیچ ها و اتصالات آن از نکات مهم دررابطه با این قطعه است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا