بررسی‌ تخصصی

برررسی تلفن هوشمند Galaxy A60 سامسونگ

شرکت سامسونگ سال جاری تحولی در بخش گوشی های هوشمند اقتصادی و میان رده خود به وجود آورد. به صورتی که سال ۲۰۱۹ خانواده گوشی های هوشمند گلکسی C، J و On از لیست محصولات سامسونگ حذف شده و سری گلکسی A و M قرار گرفتند.

هدف شرکت کره ای با این تحول نام گذاری مشخص و آشکار برای اسمارتفون ها بوده و طرفداران بدانند که سری گلکسی A میان رده های باکیفیتی نسبت به سری M هستند اما سری M میان رده های اقتصادی کاربردی به شمار می روند. در مجموع تاکنون بیش از ۱۰ها مدل اسمارتفون سری گلکسی A را شاهد بودیم که هر یک مشخصات قابل توجهی دارند. یکی از آنها به نام Galaxy A60 در ماه های اخیر همراه با Galaxy A40 معرفی و راهی بازار شد.

میان رده ای که با بررسی انجام گرفته متوجه شدیم، یک گلکسی اس ۱۰ در کالبد تلفن هوشمند میان رده است. در این بین تصمیم گرفتیم بررسی از Galaxy A60 داشته باشیم تا اگر به دنبال خرید اسمارتفون خوش قیمت و باکیفیتی هستید، گزینه مطلوب پیش روی شما قرار داشته باشد.

در این بین با مطالعه بررسی مورد اشاره آشنایی کاملی با Galaxy A60 پیدا خواهید کرد.

مشخصات کلیدی Galaxy A60

عرضه

معرفی آوریل، ۲۰۱۹
وضعیت موجود. عرضه‌شده در ژوئن ۲۰۱۹

نمایشگر

نوع PLS TFT لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ
سایز ۶.۳ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، ۱۹.۵:۹ (~۴۰۹ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

بدنه

ابعاد ۱۵۵.۳ × ۷۳.۹ × ۷.۹ میلی‌متر
وزن ۱۶۸ گرم
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید ۹.۰ (پای)
تراشه Qualcomm SDM675 Snapdragon 675 (یازده نانومتری)
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتز Kryo 460 طلایی و شش هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتز Kryo 460 نقره‌ای)
پردازنده گرافیکی Adreno 612

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا ۵۱۲ گیگابایت (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۶ گیگابایت رم

دوربین

اصلی ۳۲ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7)
۸ مگاپیکسل (۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل، لنز فوق‌عریض ۱۲ میلی‌متری، f/2.0)
۵ مگاپیکسل (f/2.2، سنسور تشخیص عمق تصویر)
قابلیت‌ها فلش دوگانه‌ی LED، پانوراما، HDR
ویدیو ۱۰۸۰p@30fps
سلفی ۳۲ مگاپیکسل

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژر شارژ سریع ۱۵ واتی

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (پشت گوشی)، شتاب‌سنج، سنسور مجاورت، قطب‌نما

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم بله
بلوتوث بله
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS
USB ۲.۰، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل

متفرقه

رنگ‌ها گوناگون

 

صفحه نمایش فول ویوو و کم حاشیه و حفره دار

گلکسی A60 دارای صفحه نمایش ۶.۳ اینچی full-view بوده که از طراحی اینفینیتی O سامسونگ بهره می برد. طراحی که گلکسی M40 و چند مدل میان رده دیگر این شرکت نیز از آن برخوردار هستند. برخلاف گلکسی A8s که همانند این مدل دارای نمایشگر حفره دار بوده، Galaxy A60 از صفحه نمایش دارای حفره کوچک تری بهره می برد. همین موجب شده تا طراحی جذاب تری را شاهد باشیم. سامسونگ با نمایشگر قابل توجهی که در این مدل به کار گرفته سعی داشته طرفداران خود را به یک میان رده خوش قیمت راضی کند. میان رده ای که همانطور گفته شد، دست کمی از خانواده گلکسی اس ۱۰ ندارد و ارزشمند است.

این گوشی هوشمند سامسونگ با وجود رقبا سرسختی که دارد همچنان ویژگی های برجسته ای توسط سامسونگ برای آن در نظر گرفته شد. با طراحی زیبا و گزینه های رنگی زیباتر، گلکسی A60 را به یک نسخه ویژه در میان سری گلکسی A تبدیل کرد. بدنه ترکیب گلاستیکی که نسبت به پلاستیک کیفیت بهتری دارد، در این مدل تعبیه شده تا افراد تجربه کاربری لذت بخشی را احساس کنند.

سامسونگ یکی از پیشتازان صنعت تلفن هوشمند است و در این بین سعی می کند پیشنهادهای بزرگی را به طرفداران و مشتریان ارائه دهد. اسمارتفون اخیر گلکسی A60 با ابعاد ۱۵۵.۳ × ۷۳.۹ × ۷.۹ میلی‌متری و وزن ۱۶۸ گرمی، نه تنها بزرگ نیست، بلکه وزن ایده آلی هم دارد. بنابراین در کاربری طولانی خستگی به دنبال نداشته و حتی افراد نیز لذت کاملی بدست خواهند آورد.

با تمام این ویژگی ها و طراحی شبیه به مدل های رده بالا Galaxy A، این گوشی هوشمند میان رده فراتر از انتظارات عمل می کند و یک گزینه معمولی به حساب نمی آید. برخلاف رقبا که ویژگی های قابلی را نمی توانند به طرفداران ارائه دهند، سامسونگ ویژگی های جالبی در نظر گرفته تا مورد توجه قرار گیرد.

 

سخت افزاری نزدیک به پرچمدار

سامسونگ همیشه در تلفن های هوشمند خود مشخصات سخت افزاری مناسبی در نظر می گیرد. برای گلکسی A60 نیز چنین کرده و با استفاده از پردازنده هشت هسته ای اسنپدراگون ۶۷۵ با تراشه گرافیکی آدرنو ۶۱۲، قدرت بالایی را فراهم می کند. این پردازنده در سال ۲۰۱۸ توسط کوالکام برای گوشی های هوشمند میان رده معرفی شده و قابلیت های متعددی هم دارد. از جمله باید به پشتیبانی چند دوربین و صفحه نمایش پروضوح اشاره کرد.

در کنار چیپ مذکور با حافظه رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، پیکربندی که سامسونگ برای A60 در نظر گرفته بسیار وسوسه برانگیز است. البته یک اسلات کارت میکرو اس دی هم تعبیه شده تا افراد بتوانند حداکثر تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی اسمارتفون موردبحث را افزایش دهند. البته حافظه ۱۲۸ گیگابایتی برای یک میان رده چون گلکسی A60 مناسب است و این حافظه را برای تلفن هوشمندی نظیر پرچمدارای با وضوح نمایشگر بالاتر و برخی مشخصات بهتر نمی توان مناسب دانست.

به هر حال پردازنده و حافظه رم گلکسی A60 تناسب خوبی با یکدیگر دارند و افراد می توانند با چنین پیکربندی به تجربه بازیهای روز موبایلی بپردازند، بدون آن که نقص عملکرد یا کندی را شاهد باشند. در کنار پیکربندی موردبحث، باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی هم قرار می گیرد. این باتری از شارژر سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می کند و در این بین می توان در کسری از زمان گلکسی A60 را به شارژ کامل رساند.

با این حساب اگر از افرادی هستید که کاربری طولانی در کنار گوشی هوشمند خود دارید، گلکسی A60 با باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری مدت زمان طولانی فعال باقی می ماند. گذشته از آن با شارژر ۱۵ واتی نیز می توان در مدت زمان بسیار کوتاه شارژ کاملی داشت. به هر حال بخش سخت افزاری این اسمارتفون سامسونگ ایده آل است و نمی توان چندان ایرادی گرفت زیرا حقیقتا شرکت کره ای تناسب را رعایت کرده و ویژگی های در خور توجه ای را در نظر گرفته است.

چنین مشخصه هایی نشان از آن دارد که شرکت سامسونگ گلکسی A60 را به عنوان یک میان رده برجسته روانه بازار کرده است. مدلی که پلی بین گلکسی A50 و گلکسی A70 به شمار رفته و ویژگی‌های در خور توجه ای نیز در آن تعبیه شد.

دوربین عقب سه گانه با زاویه دید فوق العاده

گلکسی A60 همچون برخی مدل های رده بالا سری گلکسی A، به دوربین عقب سه گانه مجهز است. این نوع دوربین ها عمدتا روی میان رده های قابل توجهی قرار می گیرد و گلکسی A60 نیز از این قاعده مستثنی نیست. دوربین جلو این اسمارتفون ۱۶ مگاپیکسلی بوده و از دیافراگم لنز F2.0 بهره می برد که می تواند تصاویر زاویه بازی به ثبت برساند.

در بخش عقب ترکیب دوربین سه گانه ای جای گرفته که شامل سه سنسور ۳۲/۸/۵ مگاپیکسلی می شود. هر یک از این حسگرها دارای ویژگی خاص خود بوده و برای مثال سنسور ۳۲ مگاپیکسلی در واقع حسگر S5KGD1 سامسونگ است و سنسور ۸ مگاپیکسلی دیافراگم لنز F1.7 با زاویه دید ۱۲۳ درجه دارد. دوربین سوم سنجش عمق بوده و حسگر ۵ مگاپیکسلی برای آن در نظر گرفته شد.

با تمام این ویژگی ها Galaxy A60 گوشی هوشمند میان رده برجسته ای بوده که با دوربین حرفه ای برای تصویربرداری همراه شده است. سامسونگ می گوید این دوربین بهینه سازی کاملی روی آنها صورت گرفته تا عملکردی در سطح یک پرچمدار ارائه دهند. با ویژگی هایی که سامسونگ در گلکسی A60 به عنوان حسگر دوربین تعبیه کرده، داشتن انتظارات بسیار عجیب نیست و بلکه باید این برند کره ای را در امر توسعه سنسور دوربین حرفه ای هم دانست.

نرم افزار جذاب با رابط کاربری One UI

سامسونگ سال گذشته رابط کاربری One UI را جایگزین سامسونگ اکسپرینس کرده که با هدف تجربه کاربری تک دست بهتر طراحی شد. این رابط کاربری دارای آیکون ها و انیمیشن های جذابی بوده که نظر هر فردی را به خود جلب می کند. بخصوص اینکه تمامی دیوایس های سامسونگ با سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای این رابط کاربری را داشته و در سوی دیگر نسل جدید اسمارتفون های برند کره ای را هم دربرمی گیرد.

گذشته از رابط کاربری روان و لذت بخش One UI، باید به سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای هم اشاره کرد. سیستم عاملی که نخستین بار آگوست سال گذشته گوگل آن را برای صاحبان گوشی های هوشمند پیکسل منتشر کرد و به مرور زمان در بیشتر اسمارتفون ها جای گرفت.

در این زمینه نیز گلکسی A60 دارای سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای به عنوان جدیدترین نسخه حال حاضر گوگل محسوب می شود. انتظار داریم بزودی نسخه دیگر اندروید با نام اندروید ۱۰ کیو توسط شرکت سیلیکون ولی معرفی شده و دردسترس صاحبان پیکسل قرار گیرد. بخش نرم افزاری گلکسی A60 تجربه کاربری نرم و روانی دارد که در کمتر تلفن هوشمند اندرویدی می توان تجربه کرد. سامسونگ سعی داشته در بخش نرم افزاری همیشه بهبودیهایی در اسمارتفون های خود داشته باشد و A60 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حساب در تجربه کاربری که با دستگاه دارید متوجه آن خواهید شد.

نتیجه گیری

سامسونگ سابقه درخشانی در توسعه تلفن هوشمند دارد و مدتهاست که توسعه اسمارتفون را انجام می دهد. گلکسی A60 نقطه عطفی در میان محصولات رده میانی این شرکت بوده که تجربه کاربری خوبی می توان با آن داشت.

محصول شرکت کره ای چه در بحث سخت افزاری و نرم افزاری تجربه خوبی رقم زده و با ساعت ها فعالیت می توان به ارزشمندی آن پی برد. سامسونگ در نظر داشته گوشی هوشمند گلکسی A60 را به عنوان یک مدل ارزنده در بازار عرضه دارد که با بررسی هر بخش آن می توان به این موضوع پی برد.

زیرا مشخصه های سخت افزاری آن خیره کننده است و باید یک مدل برجسته تر از هر میان رده هم سطح آن دانست. بنابراین اگر می خواهید گوشی هوشمند سطح متوسطی که قیمت مناسب داشته و کیفیت ساخت بالایی هم برایش در نظر گرفته شده، داشته باشید، گلکسی A60 همان گزینه موردنظر است. در مجموع می توانید شاهد تلفن هوشمندی باشید که مشخصه های قابلی برای آن فراهم آمده و معمولی به حساب نمی آید.

اگر توجهی به بخش های مختلف این دیوایس داشته باشید، متوجه می شوید که امتیاز بالایی به هر قسمت آن شده و باید گلکسی A60 را گزینه برجسته ای به حساب آورد. با این حساب باید گلکسی A60 را میان رده خوش استایل و کارآمد سامسونگ در میان دیگر رقبا به حساب آورد که تجربه کاربری خوبی رقم می زند و به عنوان اسمارتفون میان رده چندان نمی توان ایراد بزرگی در آن یافت. بنابراین در کلام آخر باید بیان داشت سامسونگ سعی داشته این دیوایس را با ویژگی های ارزشمند راهی بازار کند.

مزایا: طراحی جذاب، سخت افزار قابل توجه، دوربین باکیفیت

معایب: باتری کم ظرفیت، جا ماندن اثرانگشت روی بدنه، صفحه نمایش با پنل PLS TFT

نمایش بیشتر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا