اخبار

تولیدکنندگان بزرگ رایانه از آبان ماه اجازه نصب ویندوز ۷ و ۸٫۱ را نخواهند داشت

ویندوز ۷ که می توان آن را یکی از پر طرفدار ترین نسخه های سیستم عامل ویندوز نامید در کنار ویندوز ۸.۱ که از محبوبیت نسبتاً کمتری برخوردار است، از تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ مصادف با دهم آبان ماه به بعد دیگر روی رایانه های شخصی تولید شده در شرکت های بزرگ نصب نخواهند شد. تصمیم مذکور به این دلیل اتخاذ شده که ویندوز ۷ به سرعت به پایان تاریخ extended support خود یعنی ابتدای سال ۲۰۲۰ نزدیک می شود. گفتنی است نسخه ی مذکور از ابتدای سال ۲۰۱۵ پشتیبانی mainstream خود را از دست داده است.
در مورد تفاوت این دو نوع پشتیبانی باید گفت وقتی mainstream support ویندوز تمام می شود مایکروسافت به ارائه ی به روزرسانی های غیر امنیتی برای آن پایان می دهد (مگر آنکه با این شرکت قرارداد extended support داشته باشید)، مدت اعتبار ضمانت نامه ی محصول پایان می یابد، و شرکت سازنده دیگر درخواست ویژگی های تازه و تغییر در طراحی را نمی پذیرد.
اما با پایان یافتن مهلت extended support دیگر از به روزرسانی های امنیتی هم خبری نخواهد بود. این همان اتفاقی است که در ماه آوریل سال جاری (فروردین-اردیبهشت) برای ویندوز XP افتاد.
هر سیستم عاملی درست مثل تاریخ پایان ارائه ی به روز رسانی، تاریخ پایان فروش نیز دارد؛ تاریخی که تا زمان فرا رسیدن آن شرکت های سازنده ی رایانه های شخصی می توانند به نصب پیش فرض نسخه ی مورد نظر روی دستگاه های تولیدی خود ادامه دهند.
در مورد ویندوز ۷ این تاریخ زود تر از اینها به پایان رسیده اما مایکروسافت برای نسخه ی Professional آن ۲ سال دیگر نیز اضافه بر تاریخ مقرر در نظر گرفت؛ مهلتی که تا ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی پایان می یابد. به این ترتیب با نزدیک شدن به این تاریخ ویندوز های ۷ و ۸.۱ باید خودشان را برای بازنشستگی آماده کنند.
با این تفاسیر از تاریخ یکم نوامبر، بزرگ ترین شرکای تجاری مایکروسافت یعنی Dell، HP و Lenovo اجازه ی ساخت و فروش رایانه با هیچ نسخه ای از ویندوز به جز ویندوز ۱۰ را نخواهند داشت. با این وجود هنوز برای پیدا کردن رایانه هایی مجهز به نسخه های ۷ و ۸.۱ ویندوز راه هایی وجود دارد که برخی از آنها عبارت اند از موجودی انبار توزیع کنندگان، تنزل نسخه از ویندوز ۱۰ Pro، ایمیج های مجاز و خریداری شده از سوی مشتریان سازمانی مایکروسافت، رایانه های تولید شده توسط شرکت های کوچک تر، و نسخه های قدیمی ویندوز که هنوز دست به دست می چرخند و باید آنها را به صورت دستی روی سیستم نصب کرد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا