اخبار

مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات توسط ایرانسل

در حضور وزیر ارتباطات و در مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات برای نخستین بار؛

زیرساخت‌های دستیابی به فناوری نسل پنج (۵G) توسط ایرانسل به بهره‌برداری تجاری رسید

 
ایرانسل در حضور وزیر ارتباطات و در مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ پروژه جدید خود رونمایی کرد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، سه پروژه از ۲۳ پروژه بهره‌برداری شده مرتبط با ایجاد زیرساخت‌های فناوری نسل پنج (۵G)  با عناوین «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر ۵G، بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN و بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G» است.
مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل در این مراسم در توضیح پروژه‌های مذکور گفت: بر بستر بازار فعلی شبکه‌های ارتباطی، بازارهای جدیدی به صورت عمودی رشد خواهند کرد. این بازارهای عمودی (از قبیل اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز در بخش‌های خدمات مالی، حمل و نقل، کشاورزی و…)، طیف پر تنوعی از نیازهای متفاوت ارتباطی در ابعاد سرعت، تاخیر، تعداد و تراکم کاربر و پایداری شبکه دارند و برآورده کردن این نیازها با فناوری نسل چهار مقدور نیست. راهکار فناوری نسل پنج برای ایجاد آزادی، چابکی و انعطاف لازم در هسته شبکه، استفاده از فناوری‌های NFV، SDN و Cloud است.
 
مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات توسط ایرانسل
 
آرش بهگو در توضیح این فناوری ادامه داد : فناوری NFV یا Network Function Virtualization نرم‌افزارهای هسته شبکه ارتباطی را از قید سخت‌افزارهای خاص مخابراتی آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا این نرم‌افزارها با استفاده از فناوری Cloud بر روی ابر سخت‌افزارهای رایج و بیشتر در دسترس با آزادی و چابکی بیشتری کار کنند. فناوری SDN  یا Software Defined Networking هم با جداسازی کامل لایه مسیریابی و لایه ارسال در روترها و سویچ‌های شبکه، مسیریابی منعطف و چابک را میسر می‌کند.
وی در تأثیر این فناوری گفت: این فناوری‌ها اجازه می‌دهند تا منابع شبکه به شکل بهینه و با چابکی و انعطاف در اختیار هر یک از بازارهای عمودی قرار بگیرند و بدون از دست رفتن توجیه اقتصادی، پاسخگویی به طیف وسیع نیازهای این بازارها میسر شود.
مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل با توجه به مذاکرات انجام شده در سطح جهانی در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پیشتازی ایرانسل گفت این پروژه با همکاری یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات ارتباطی که بیشترین سهم بازار این تجهیزات را در جهان در اختیار دارد به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت تامین‌کننده تجهیزات معتقد است هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN ایرانسل، از لحاظ بار ترافیکی بزرگترین پروژه این شرکت در جهان تا کنون است.
علی قهرمانی مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی شبکه رادیویی ایرانسل نیز در توضیح پروژه «بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G» گفت که تکنیک‌های نسل پنجمی مورد استفاده در این آزمایش، فناوری Massive MIMIO و Beam Forming هستند که با تخصیص یک پرتو رادیویی اختصاصی به هر مشترک تحت پوشش یک آنتن، بازدهی فرکانسی و نهایتا ظرفیت هر سلول رادیویی را تا چندین برابر افزایش می دهد. با توجه به محدودیت منابع طیف فرکانسی، این تکنیک‌ها نقش کلیدی و مهمی را در توسعه ظرفیت رادیویی ایفا می‌کنند. فناوری نسل پنج و NR (New Radio) از تکنیک‌های متنوعی مانند Flexible Framing استفاده می‌کند تا بتوانند انعطاف و چابکی لازم را برای برآورده کردن نیازهای بازارهای عمودی پیش رو را برآورده کنند.
وی همچنین افزود لایه دسترسی در نسل ۵ بر اساس NK (New Radio) است که با استفاده از تکنیک‌های F-OFDM، Sub Chanel و Mossier MIMO و بهره برداری از رنج وسیعی از طیف‎‌های فرکانسی قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد.
ایرانسل امروز بهره برداری تجاری از پروژه های «هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر ۵G» و «هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN » را به صورت  رسمی آغاز کرد و در ردیف پیشتازترین اپراتورهای جهان در این زمینه قرار گرفت.
ایرانسل در این مراسم  با ارائه گزارشی‌ از ۲۳ پروژه جدید خود با عناوین « توسعه‌ بخش شبکه‏های مترو و انتقال»، «توسعه شبکه های دسترسی/ رونمایی از بیست و پنج هزارمین Node پهن باند شبکه ایرانسل»، « توسعه شبکه IXP»، «توسعه شبکه CDN»، «توسعه شبکه IP»، «توسعه مراکز داده و میزبانی داخلی»، «توسعه زیرساخت‌های مدیریت دسترسی اینترنت/ رونمایی از Gateway  اهواز و اصفهان»، «بهره برداری از مرکز عملیات امنیت شبکه»، «مدیریت منابع شبکه»، «بهره برداری تجاری از اولین شبکه  گسترده NB-IoT در ایرانسل»، «رونمایی از تلویزیون اینترنتی لنز بر بستر وب (Web TV)»، «رونمایی از تعرفه و پیشنهادهای جدید سیم کارت های دائمی»، «رونمایی از پلتفرم جذب مشترک برروی تبلیغات آنلاین»، «رونمایی از پلتفرم پرداخت مستقیم سرویس های دیجیتال»، «رونمایی از برنامه های کاربردی»، «رونمایی از سرویس تبلیغات هدفمند بر بستر تلفن همراه»، «رونمایی از خدمات Cloud PBX»، «رونمایی از خدمات Hotline»، «رونمایی از خدمات دولت الکترونیک»، «رونمایی تجاری از راهکارمدیریت ناوگان حمل و نقل و مدیریت ماموریت‌‌ها»، «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر ۵G»، «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN» و «بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G» رونمایی کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا