آموزش و ترفند

معرفی اجزای موبایل (قطعات داخلی و خارجی موبایل)

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که یک تعمیرکار موبایل باید به آن تسلط داشته باشد، مبحث قطعه شناسی موبایل هست؛ چراکه برای عیب‌یابی گوشی، تعویض و تعمیر قطعات و به‌طور کلی تعمیر موبایل لازمست که فرد تسلط کافی به اجزای گوشی موبایل داشته باشد. ازین‌رو یکی از دغدغه‌هایی که ممکنه تعمیرکاران مبتدی با آن مواجه شوند، همین شناخت قطعات موبایل به‌طور دقیق هست. ما برای این مشکل راه‌حلی داریم و اون معرفی قطعات موبایل به‌صورت تفکیک شده هست.

ما رایج‌ترین قطعات موبایل که میزان خرابی آن‌ها بیشتر هست و تعمیرکار موبایل بیشتر با آن‌ها سر و کار دارد را به دو دسته اصلی قطعات ظاهری (خارجی) گوشی و قطعات داخلی گوشی تقسیم می‌کنیم :

 

قطعات ظاهری (خارجی) گوشی

معرفی قطعات ظاهری موبایل

اغلب این قطعات در اکثر گوشی‌های موبایل مشترک هستند که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تاچ اسکرین

یکی از حساس‌ترین قطعات موبایل و تبلت، قطعه تاچ اسکرین (Touch Screen) است که در گوشی‌های قدیمی کاربرد دارد و به‌صورت قطعه‌ای جدا بکار رفته. این قطعه موبایل به حسگرهای حساس به لمس مجهز هست که به لمس با قلم‌های استایلوس و انگشت واکنش نشان می‌دهد.

  • ال سی دی

نمایشگر موبایل از لایه‌های متعددی تشکیل شده که قطعه ال سی دی (LCD) یکی از این لایه‌هاست. این قطعه موبایل، حساس و شیشه‌ای بوده و در زیر تاچ اسکرین قرار می‌گیرد تا بتواند محتوای نمایشگر را به کاربر نشون دهد. البته ال سی دی هم مثل قطعه تاچ اسکرین، در گوشی‌های قدیمی بیشتر کاربرد دارد. به‌طور کلی در گوشی‌های هوشمند جدید این لایه ال سی دی از تاچ اسکرین جدا نیست و لایه‌ای واحد تحت عنوان قطعه تاچ ال سی دی روی گوشی قرار می‌گیره.

  • تاچ ال سی دی

تاچ ال سی دی (Touch LCD) گوشی موبایل یکی از اساسی‌ترین قطعاتیست که در گوشی‌های هوشمند سری جدید به کار رفته. قطعه تاچ ال سی دی در گوشی‌های سری قدیمی کاربردی نداشت چراکه در این گوشی‌ها دو قطعه تاچ اسکرین و ال سی دی جداگونه روی گوشی قرار می‌گرفت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روند طراحی و ساخت این قطعات تغییراتی داشته و به جای دو قطعه تاچ اسکرین و ال سی دی، یک قطعه واحد به نام تاچ ال سی دی استفاده می‌شود. قطعه تاچ ال سی دی دقت، کیفیت و حساسیت بیشتری دارد و از قطعات حساسی مثل: فریم ال سی دی، بک لایت، گلس و دیجیتایزر ساخته شده است.

  • گلس تعمیراتی

یکی دیگر از قطعات موبایل که می‌توان به آن اشاره کرد، قطعه گلس تعمیراتی (Glass) است. این قطعه با نام‌های مختلفی ازجمله: گلس ال‌سی‌دی، گلس تاچ، گلس فنی، گلس فابریکی و گلس اورجینال در بازار قطعات موبایل شناخته میشود و با این اسامی در بین همکاران و تعمیرکاران موبایل کاربرد دارد. گلس فنی موبایل درواقع همان لایه شیشه‌ای هست که توسط تولیدکننده اصلی روی ال سی دی موبایل با لایه‌ای از چسب قرار می‌گیرد.

  • قاب و درب پشت

با برداشتن این قطعه می‌توان به اجزای داخلی گوشی دست پیدا کرد. اغلب در قاب و درب پشت گوشی (Housing and Backdoor) یک شماره سریال ۱۵ رقمی (IMEI) درج شده که توسط این کد می‌توان به سریال اصلی گوشی که در آی سی گوشی وجود دارد و به عبارتی هویت اصلی موبایل هست، دسترسی پیدا کرد.

این قطعاتی که ذکر شد ازجمله آسیب‌پذیرترین قطعات ظاهری گوشی هست، البته یکسری قطعات ظاهری دیگر هم در گوشی موبایل به کار رفته که می‌توان به آن‌ها هم اشاره کرد؛ نظیر: شیشه لنز دوربین(Glass Camera) ، کلید هوم (Home Key)، خشاب سیم کارت(Sim Holder) ، کیبورد گوشی (Keyboard)، قلم لمسی (Stylus) و کلید ولوم و پاور.(Power Key_Key Volume)

  

قطعات داخلی گوشی

معرفی قطعات داخلی موبایل

دسته مهم بعدی، قطعات داخلی گوشی موبایل است که شامل قطعات تعمیراتی (قطعات روی برد) و قطعات قابل تعویض می‌شود. این دسته از قطعات موبایل تنوع بالایی دارند و با اینکه برخی از این قطعات بسیار ریز هستند ولی خرابی همین قطعات ریز موبایل هم می‌تواند به عملکرد گوشی آسیب جدی وارد کند. در ادامه به قطعات تعمیراتی و قطعات قابل تعویض به‌صورت مجزا اشاره می‌کنیم:

  

الف: قطعات قابل تعویض گوشی

یکسری از قطعات موبایل هستند که در صورت آسیب، تعویض آن‌ها از تعمیرشان به‌صرفه‌تر است. برخی از این قطعات مثل پیچ و فلت بیشتر هنگام تعمیرات موبایل آسیب می‌بینند و به ناچار باید با قطعه جدید گوشی تعویض شوند.

  • باتری

تأمین کننده انرژی موبایل باتریست. باتری (battery) یکی از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات موبایل محسوب می‌شود. باتری‌های موبایل اکثراً از نوع لیتیوم پلیمری، نیکل هیدرید، لیتیوم یونی و یا نیکل کادمیوم هستند و امروزه اغلب از باتری‌های لیتیومی برای گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود؛ چون علاوه‌بر طول عمر بیشتر، در برابر دما و ضربه هم مقاومت بیشتری دارند.

  • فلت

فلت (Flat) گوشی ازجمله دیگر قطعات حساس گوشی هست که از مجموعه سیم‌های رسانا و ظریف ساخته شده و جریان الکتریکی را به مدار برد انتقال می‌دهد. فلت‌های زیادی داخل گوشی به کار رفته که جای قرارگیری فلت‌ها در گوشی، باتوجه به کاربردی که دارد متفاوت هست. برخی از شناخته‌شده‌ترین فلت‌ها عبارتند از: فلت شارژ، فلت هندزفری، فلت اسپیکر، فلت سیم کارت، فلت بک و آپشن، فلت مین برد، فلت ال سی دی، فلت دوربین جلو، فلت سنسور، فلت ولوم پاور، فلت ولوم، فلت اثر انگشت، فلت مموری، فلت ولوم بازر، فلت رابط اثر انگشت، فلت آنتن، فلت هوم، فلت قلم، فلت تشخیص چهره و… .

باتری و فلت دوتا از مهم‌ترین اجزای داخلی گوشی هستند که تعمیرکاران موبایل بسیار با تعویض این دو قطعه مواجه می‌شوند؛ اما قطعات داخلی قابل تعویض دیگری هم هستند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: دوربین ((camera، اسپیکر و بازر(Speaker_Buzzer) ،  میکروفن(Microphone) ، سیم آنتن(Sim Antenna) ، پیچ Screw) )، برد شارژ (Board Charge) ، شاسی وسط (Midle)، موتور ویبره یا ویبراتور (vibrator) و برد اصلی (Main Board) .

 ب: قطعات تعمیراتی گوشی

به غیر از قطعاتی که در بالا ذکر شد، قطعاتی هم هستند که روی برد قرار می‌گیرند و قابل تعمیرند؛ مثل قطعات زیر:

  • آی سی

آی سی‌های  (IC)گوشی موبایل، ازجمله حساس‌ترین قطعات موبایل هستند. پردازش سیگنال‌های تصویری و صوتی بر عهده این تراشه‌های الکترونیکی هست. آی سی ها انواع مختلفی دارند مثل: آی سی هارد، آی سی بیس باند، آی سی تاچ، آی سی تغذیه، آی سی شارژ، آی سی لایت، آی سیcpu، آی سیusb، آی سی آنتن، آی سی صدا، آی سی وای فای و آی سی وای فای و بلوتوث. همچنین این قطعه کوچک و حساس موبایل، کیفیت‌های مختلفی مثل اورجینال، سکند و نیو دارد که بر روی قیمت آی سی تأثیرگذارست.

به غیر از آی سی قطعات ریز دیگری هم هستند که می‌توان از ترانزیستور و خازن (Transistor)، دیود(Diode) ، مقاومت (Resistor) ، کانکتور (Connector) و سوئیچ آنتن گوشی  (Antenna switch) نام برد.

خب این قطعات گوشی موبایل جزو مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات موبایل هستند که به‌طور خلاصه با آن‌ها آشنا شدید. در صورتی که به تعمیرات موبایل علاقه‌مندید و تمایل دارید با تصویر و توضیحات هرکدام از اجزای موبایل به‌طور کامل آشنا شوید، می‌توانید به مطلب معرفی قطعات موبایل (قطعه شناسی موبایل) یه سر بزنید.

همچنین می‌توانید در صورت نیاز هر نوع قطعه موبایل را با قیمت همکاری از سایت آر ام جی اس ام (Rmgsm.ir) خریداری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا