آموزش و ترفند

نقش هارددیسک‌ها در عملکرد کامپیوتر و موبایل جی پلاس

هارددیسک (Hard disk) یا همان درایو سخت، یکی از اجزای اصلی و بسیار حساس در کامپیوترها است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. در واقع این قطعه یک صفحه چرخان کوچک است که حجم بسیار بالایی دارد و باعث می‌شود تا خواندن و نوشتن داده‌ها روی سیستم‌های کامپیوتری امکان‌پذیر باشد.

روی هارددیسک، تمام داده‌ها به‌صورت دائمی ذخیره می‌شود و تا زمانی که خودتان آن‌ها را حذف نکنید، اطلاعات همچنان باقی می‌مانند. حتی اگر این قطعه به هر دلیل دچار مشکل شود، به‌راحتی می‌توان داده‌ها را به هارد دیگری انتقال داد.

در این مطلب به بررسی نقش هارددیسک‌ها در عملکرد کامپیوتر می‌پردازیم تا ضرورت وجود این قطعه را بهتر درک کنید.

انواع هارددیسک

هارددیسک را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. زیرا هم از لحاظ نوع کاربری و هم از لحاظ ظرفیت و ابعاد تنوع بالایی دارد که شاید شما را دچار سردرگمی کند. اما باید بدانید که در حالت کلی هاردها در دو نوع اینترنال و اکسترنال موجودند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • هارد اینترنال: هارد اینترنال همان حافظه داخلی کامپیوتر است که به طور مستقیم و از طریق کابل‌های مخصوص به مادربورد وصل می‌شود. در واقع این قطعه در داخل کیس کامپیوتر و در کنار قطعات دیگر نصب شده است و وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد. ظرفیت هارد اینترنال از یک تا هجده ترابایت وجود دارد. همچنین در صورت نیاز می‌توان آن را با یک هارد جدید تعویض کرد. اما این کار در لپ‌تاپ به‌سختی انجام خواهد شد.
  • هارد اکسترنال: هارد اکسترنال همان‌طور که از نام آن پیداست، کاملاً مستقل از کامپیوتر است. زمانی که شما به دلیل افزایش حجم کامپیوتر یا حفظ اطلاعات شخصی خود، نمی‌توانید داده‌ای را در داخل حافظه اینترنال نصب کنید، می‌توانید یک هارد اکسترنال داشته باشید. این نوع هارد نیز در مدل و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود که می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید.

نقش هارددیسک در کامپیوترها چیست؟

بدون شک هارددیسک‌ها از سال‌ها پیش تا به امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات در دنیای فناوری اطلاعات شناخته می‌شوند و بدون آن‌ها کامپیوتر کارایی خاصی نخواهد داشت. این قطعه همان‌طور که گفته شد یک دیسک بسیار ظریف است که سطح آن را با مواد مغناطیسی به نام پلاتر پوشش داده‌اند و از طریق نیروی مغناطیسی می‌تواند داده‌ها را روی سطح خود ذخیره کرده یا حتی پاک کند. اما نقش آن در کامپیوترها چیست؟

رایانه‌ها برای عملکرد بهتر، علاوه بر رم که به‌عنوان حافظه اصلی شناخته می‌شود، نیاز به یک محفظه بایگانی ثانویه نیز دارند تا فایل‌ها و داده‌ها را تا مدت‌زمان طولانی نگهداری کنند. هارددیسک همان حافظه ثانویه است که این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد. از این قطعه برای استفاده از سیستم‌عامل، نصب برنامه‌ها، ذخیره‌سازی فایل‌ها و دسترسی به اطلاعات موردنیاز در داخل سیستم‌ها استفاده می‌کنند.

تفاوت هارد HDD و SSD چیست؟

هارد کامپیوتر از لحاظ نوع تکنولوژی نیز دسته‌بندی خاص خود را دارد و در دو نوع HDD و SSD ساخته می‌شود. هارد HDD همان هاردی است که در اغلب کامپیوترها وجود دارد. این هارد از طریق دریافت اطلاعات روی پلتر و حرکت هد روی این قسمت، بخشی از اطلاعات را خوانده و بخشی دیگر را ذخیره می‌کند. ظرفیت این هارد بسیار بالاست و البته قیمت مناسبی دارد.

هارددیسک SSD نیز به ذخیره و حفاظت از اطلاعات می‌پردازد. اما این کار به طور مستقیم و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. قیمت این دیسک جامد، بالاتر از مدل HDD است. اما به نسبت کیفیتی که دارد، کاملاً ارزش خرید خواهد داشت.

برای خرید هارددیسک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هنگام خرید هارددیسک بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین کارایی را از آن دریافت کنید.

انتخاب مدل مناسب

هارددیسک در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود، بنابراین بهتر است پیش از انتخاب آن، راجع‌به کامپیوتر خود به‌خوبی تحقیق کنید. زیرا این نوع محصولات از لحاظ میزان حافظه، مصرف انرژی، ابعاد و بسیاری از موارد دیگر کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند و باید باتوجه‌به شرایط کامپیوتر انتخاب شوند.

فضای ذخیره‌سازی موردنیاز

در هنگام تولید هارددیسک ظرفیت‌های مختلفی از چند گیگابایت تا چند ترابایت را برای آن در نظر می‌گیرند. قطعاً هرچقدر فضای ذخیره‌سازی حافظه بالاتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال قیمت هارد ssd سامسونگ یک ترابایت، با یک هارد چند گیگابایتی یکسان نخواهد بود. معمولاً حجم یک ترابایت برای کاربری عادی مناسب است و می‌توان اطلاعات زیادی را روی آن ذخیره کرد. اما در نهایت این انتخاب شماست که چه ظرفیتی را خریداری کنید.

سرعت ذخیره اطلاعات

سرعت چرخش صفحات هارددیسک به‌شدت می‌تواند روی سرعت خوانش و ذخیره اطلاعات مؤثر باشد. در واقع هرچقدر در هر دقیقه دیسک سریع‌تر بچرخد، این سرعت نیز افزایش خواهد یافت. پس حتماً در هنگام خرید هارددیسک، RPM آن را بررسی کنید تا سرعت مناسبی داشته باشد. معمولاً هاردهایی با سرعت ۷۲۰۰rpm انتخاب خوبی هستند.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت یک هارددیسک اهمیت زیادی دارد. به‌ویژه مدل‌های اکسترنال که خارج از کامپیوتر هستند و معمولاً محافظی ندارند. این نوع قطعات باید کاملاً محکم باشند و در برابر ضربه، فشار و خط‌وخش، مقاومت بالایی از خود نشان دهند. حتی بهتر است مدل‌های ضد آب آن‌ها را انتخاب کنید.

خرید هارددیسک کامپیوتر از پلتفرم‌های معتبر

نقش هارددیسک‌ها در عملکرد کامپیوتر و موبایل جی پلاس

در این مطلب در مورد هارددیسک و انواع آن صحبت کردیم و اکنون می‌دانیم که چقدر نقش هارددیسک‌ها در عملکرد کامپیوتر ضروری است. به همین علت اگر قصد خرید این قطعه را دارید، حتماً مدل باکیفیت آن را تهیه کنید تا به‌خوبی بتواند از اطلاعات شما محافظت کند و البته سرعت بالایی داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، هارددیسک‌های ssd نسبت به مدل HDD سرعت بهتری دارند و البته مصرف انرژی آن‌ها نیز کمتر است.

بنابراین، اگر قصد خرید یک هارددیسک خوب برای کامپیوتر خود را دارید، می‌توانید از طریق پلتفرم اسنپ شاپ خرید خود را انجام دهید. این سامانه اینترنتی تمام لوازم جانبی مربوط به کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و… را موجود دارد و حتی می‌توانید انواع گوشی‌های هوشمند از جمله موبایل جی پلاس، سامسونگ و حتی آیفون را با قیمتی مناسب از آن‌ها تهیه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا