بررسی‌ تخصصی

نگاه نزدیک به تلفن هوشمند ROG Phone 2 ایسوس

شرکت ایسوس در نهایت پس از ماه ها انتظار نسل جدید تلفن هوشمند گیمینگ خود را به نام ROG Phone 2 معرفی کرد. اسمارتفونی که در بحث طراحی نسخه بهبودیافته تر بوده و مشخصات سخت افزاری قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

از سال ۲۰۱۸ ما شاهد معرفی گوشی های هوشمند گیمینگی توسط ایسوس هستیم که به عنوان سری ROG Phone شناخته می شود. این دیوایس بخشی از خانواده محصولات حرفه ای گیمینگ Republic of Gamers یا همان جمهوری گیمرهاست.

در نگاه نخست ممکن است تصویر کنید با همان مدل اول رو به رو هستید اما با کمی دقت بیشتر متوجه خواهید شد این مدل بی معنا نیست و در نوع خود برجسته است. در این بین تصمیم گرفتیم نگاه نزدیکی به تلفن هوشمند منحصربفرد تازه معرفی شده ایسوس داشته باشیم تا مشخص شود با چه محصولی رو به رو هستیم.

مشخصات کلیدی ROG Phone 2 ایسوس

عرضه

معرفی ۲۰۱۹، جولای
وضعیت عرضه در آینده نزدیک (اوت ۲۰۱۹)

نمایشگر

نوع AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ
سایز ۶.۵۹ اینچ (~۸۰.۳% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، ۱۹.۵:۹ (~۳۹۱ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۶
– پوشش ۱۰۸ درصدی DCI-P3
– HDR10
– ۱۲۰ هرتز
– دریافت لمسی کاربر با فرکانس ۲۴۰ هرتز

بدنه

ابعاد ۱۷۱ در ۷۷.۶ در ۹.۵ میلی‌متر
وزن ۲۴۰ گرم
ساخت پشت و جلو از جنس شیشه (گوریلا گلس ۶)، فریم آلومینیومی
سیم‌کارت دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید ۹.۰ (پای)، ROG UI
تراشه Qualcomm SDM855 Snapdragon 855 Plus (هفت نانومتری)
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۹۶ گیگاهرتز Kryo 485 و سه هسته‌ی ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 485 و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 485)
پردازنده گرافیکی Adreno 640

حافظه

درگاه حافظه خیر
حافظه داخلی ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت، ۱۲ گیگابایت رم

دوربین

اصلی ۴۸ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با لیزر یا تشخیص فاز)
۱۳ مگاپیکسل (لنز ۱۱ میلی‌متری فوق‌عریض، f/2.4)
قابلیت‌ها فلاش دوگانه‌ی LED، پانورامای خودکار با گردش مکانیکی، HDR
ویدیو ۲۱۶۰p@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@480fps
سلفی ۲۴ مگاپیکسل (f/2.2)

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری بله
– صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتز
– لغو نویز با استفاده از میکروفن اختصاصی
– هدفون DTS : X

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژر – شارژ سریع باتری ۳۰W (شارژ سریع ۴.۰)
– شارژ معکوس ۱۰ وات

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ad، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث ۵.۰، A2DP، LE، aptX HD
GPS بله، با دو بانده A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO، QZSS
NFC بله
رادیو خیر
USB ۳.۱، کانکتور جانبی، کانکتور ریورسیبل Type-C 1.0

متفرقه

رنگ‌ها مشکی
محدوده قیمت  ۹۰۰ دلار

 

طراحی آشنا اما متفاوت

 

اصلی ترین تفاوت بین ROG Phone و ROG Phone 2 ابعاد متفاوت آنهاست. در مدل جدید صفحه نمایش به ۶.۵۹ اینچی با نسبت ابعاد ۱۹.۵:۹ ارتقا یافته تا گیمرهای موبایل تجربه گیمینگ بی نظیر و هیجان انگیزتری در گوشی هوشمند برجسته ای چون راگفون ۲ داشته باشند.

هنگامی که این تلفن هوشمند را به دست می گیرید، متوجه وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر نسبت به قبل خواهید شد. البته اگر با نسل قبلی ROG Phone تجربه کاربری داشتید و توانستید به نسل جدید هم دست پیدا کنید. صفحه نمایش این تلفن هوشمند در بحث نرخ تجدید بسیار رده بالاتر از گوشی هوشمندی چون وان پلاس ۷ پروست و نباید آن را دست کم گرفت. همچنین در قسمت های کناری اسپیکرهای استریو تعبیه شده که می تواند صدا رسا و فراگیر را در محیط یا همان هدفون پخش کند.

قاب باریک نمایشگر راگفون ۲ نسبت به راگفون نخست کاهش ضخامتی داشته و دوربین سلفی نیز با لنزی کوچک در قسمت بالا صفحه نمایش قرار گرفت. ROG Phone 2 از پنل شیشه ای Gorilla Glass 6 بهره می برد که نسبت به مدل‌های دیگر می تواند مقاومت بالاتری از خود نشان دهد. از آنجایی که تلفن های هوشمند گیمینگ بسیار مورد استفاده سخت قرار می گیرند، اگر دوام بالایی از نظر بدنه داشته باشند، عمر بیشتری خواهند داشت و می توان در طولانی مدت آنها را به کار گرفت.

شیشه مورد اشاره علاوه بر صفحه نمایش، در قسمت عقب هم تعبیه شده و با توجه به اینکه ROG Phone 2 یک مدل گیمینگ و پرچمدار است، عجیب نیست که بدنه ترکیبی فلز و شیشه هم داشته باشد. بنابراین نباید چندان نسبت به اتفاقاتی که پیش می آید نگران بود. یکی از هیجان انگیزترین قسمت ROG Phone 2 پنل AMOLED با نرخ تجدید ۱۲۰ هرتزی است و تاکنون در هیچ دیوایسی این پنل به کار گرفته نشد. هنگامی که این نمایشگر را کنار یک پنل ۶۰ هرتزی قرار می دهید، متوجه سریعتر بودن انیمیشن و رابط کاربری خواهید شد. روشنایی در این پنل بالاست و انیمیشن ها هم صاف و پروضوح هستند.

صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی AMOLED

به ادعای ایسوس این تلفن هوشمند مدت زمان پاسخگویی صفحه نمایش آن به ۱ میلی ثانیه می رسد. چنین ویژگی کم نظیر است و بیشتر می توان در صفحات نمایش حرفه ای شاهد آن باشیم. ایسوس از پنلی در ROG Phone 2 بهره گرفته که تجربه حرفه ای و لذت بخشی فراهم می آورد. این دیوایس ایسوس با ویژگی های بزرگی که در بخش صفحه نمایش دارد، نظر هر فردی را بخصوص در بخش گیمرهای موبایلی به خود جلب می کند. در مجموع صفحه نمایش این تلفن هوشمند فوق العاده محسوب می شود.

گیمرهای موبایل در روی تلفن هوشمندی چون ROG Phone در طول روز ۴۲ دقیقه بازی می کنند که این مدت زمان در تلفن های هوشمند معمولی تنه ۱۶ دقیقه است که بسیار پایین محسوب می شود. البته با لوازم جانبی جالب توجهی که ایسوس برای Rog Phone 2 در نظر گرفته افراد می توانند حین انجام بازی به دو نمایشگر ۱۲۰ هرتزی دسترسی پیدا کرده و در مجموع نرخ تجدید به ۲۴۰ هرتز می رسد. به گفته ایسوس پشتیبانی نمایشگر این گوشی هوشمند از استاندارد رنگی DCI-P3 به بیش از ۱۰۳ درصد می رسد. به لطف پنل AMOLED نسبت کنتراست این گوشی هوشمند ۱۰۰۰۰:۱ است و همچنین به پشتیبانی HDR ده بیتی هم می پردازد.

یکی دیگر از ویژگی های بزرگ ROG Phone 2 باتری پرظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپری است که در کنار فناوری شارژ سریع باید انتظار عملکرد بالایی داشت. این باتری برای تلفن هوشمند گیمینگ قدرتمندی چون ROG Phone 2 که از سخت افزار پرتوانی بهره می برد برای انجام بازی به مدت طولانی گزینه بزرگی محسوب می شود.

این در حالی است که گوشی هوشمند استانداردی چون Zenfone 6 با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری هم می تواند عمر باتری بالایی از خود نشان دهد. مشخص نیست آیا ایسوس یک کار تبلیغاتی انجام داده یا حقیقتا راگفون ۲ عمر باتری طولانی خواهد داشت. زیرا براساس بررسی که از گوشی هوشمند ذنفون ۶ با باتری پنج هزار میلی آمپری داشتیم، به نتایج میانه ای رسیدیم و نباید انتظار بالایی از باتری راگفون ۲ داشت. یکی دیگر از ویژگی های بزرگ باتری ROG Phone 2 استفاده از فناوری شارژ سریع ۳۰ واتی بوده که در کمتر تلفن هوشمندی شاهد آن هستیم. این قدرت شارژ از طریق یک پورت USB-A تامین می شود و افراد در مدت زمان کوتاهی قادرند اسمارتفون خود را به شارژ ۱۰۰ درصدی برسانند.

در سوی دیگر وان پلاس برای تلفن هوشمند OnePlus 7 Pro از فناوری شارژ سریع Warp Charge برای شارژ سریع بهره می گیرد و این در حالی است که ROG Phone 2 نیز با فناوری شارژ سریع همراه است. ظرفیت عمر باتری این محصول تازه وارد ایسوس در سطحی بالاست که بتوانید ساعت ها تلفن هوشمند را مورد استفاده قرار دهید. گفتنیست که ایسوس برای نخستین بار پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس را در ROG Phone 2 به کار گرفته و به نوعی اولین دیوایس با چنین پردازنده ای توسط ایسوس معرفی شد. البته پیشتر نیز کوالکام حین رونمایی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس اعلام کرده بود که این دیوایس اولین است.

براساس گفته های کوالکام، نسخه پلاس اسنپدراگون ۸۵۵ نسبت به نسخه استاندارد ۱۵ درصد عملکرد بیشتری دارد و به نوعی یک نسخه ارتقا یافته تر و کامل تر تلقی می شود. بنابراین اگر به دنبال تلفن هوشمندی هستید که بتواند عملکرد خوبی در بحث سخت افزاری آن هم در زمینه گیمینگ از خود نشان دهد، ROG Phone 2 یکی از این گزینه ها است. این تلفن هوشمند برای آن که بتواند در برابر قدرت بالا حرارتی تولید نکند، ایسوس کولینگ منحصربفرد قدرتمندی برای آن در نظر گرفته که موجب خروج حرارت و خنک نگه داشتن سخت افزار این دیوایس می شود.

تلفن هوشمند اندرویدی با بهترین مشخصات

ایسوس سعی داشته با ROG Phone 2 نشان دهد که می توان یک مدل قدرتمند را روانه بازار کرد. مدلی که نه تنها طراحی گیمینگ دارد، بلکه در عملکرد نیز حقیقتا گیمینگ بوده و کیفیت بالایی را می توان انتظار داشت. در این دیوایس کولینگ آبی وجود دارد که هیچ گاه موجب نمی شود راگفون ۲ داغ شده و از سرعت عمل آن کاسته شود. به گفته ایسوس در اجرا بازیها این گوشی هوشمند توانسته به فریم ۹۸fps هم در یابد که کمتر اسمارتفونی چنین توانایی بی نظیری دارد. البته برای اثبات ادعا ایسوس باید بررسی تخصصی و کاملی صورت گیرد.

این گوشی هوشمند به حافظه رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR4 مجهز است و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی UFS 3.0 هم در آن تعبیه شده که در کنار یکدیگر پیکربندی فوق العاده ای در ROG Phone 2 به وجود می آورند. این حافظه ذخیره سازی یکی از جدیدترین نوع ها بوده و بسیار سریع هم است. بدان معنا که انتقال فایل از ROG Phone 2 به هر دستگاه دیگری در کمترین مدت زمان انجام می گیرد.

گذشته از سخت افزارهای پردازشی، ایسوس در بحث ارتباطی نیز سنگ تمام گذاشته و این گوشی هوشمند را به چهار آنتن سریع وای فای ۸۰۲.۱۱ad مجهز کرده است. افزوده شدن چهار آنتن در اجرا بازیهای آنلاین کمک بزرگی خواهد کرد و گذشته از آن اگر مودم اینترنت فاصله بسیاری با ROG Phone 2 داشته باشد، در فاصله طولانی این دستگاه سیگنال گرفته و عملکرد سریعی در بحث شبکه اینترنت دارد. همانند هر تلفن هوشمند نسل جدید، ROG Phone 2 به سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر مجهز است و همچنین باید به اسپیکرهای استریو رسا و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری اشاره کرد.

ایسوس با ROG Phone 2 سعی داشته نشان دهد که با محصول معمولی رو به رو نیستید و باید انتظارات را بخصوص در بخش اجرا بازیهای سنگین موبایلی داشته باشید. در بخش عقب این گوشی هوشمند طراحی الماس گون را می توان به وضوح مشاهده کرد. طراحی که با بدنه شیشه و فلز جذابیت بسیاری پیدا کرده و خیره کننده به نظر می رسد. شرکت تایوانی سعی داشته طراحی ROG Phone 2 را منطبق با مشخصات آن خیره کننده و خاص نماید. چنین نیز شده و شاهد یک مدل برجسته گیمینگ هستیم.

در بخش عقب ایسوس ROG Phone 2 همانند Zenfone 6 دارای سیستم دوربین دوگانه ای که شامل حسگر سونی IMX586 با کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی و سنسور دوم اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی می شود، است. زاویه دید این حسگر ۱۲۸ درجه بوده و افراد می توانند به کمک آن تصاویر عریض ثبت کنند. البته این روزها گوشی های هوشمند به یک سنسور اولتراواید هم مجهز هستند و ایسوس نیز در ROG Phone 2 این ویژگی را تعبیه کرده تا دست کمی از سایر رقبا نداشته باشد. برای دوربین سلفی هم یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی قرار گرفته که در قسمت بالا نمایشگر و جای مناسبی قرار گرفت.

در قسمت چپ دستگاه دو پورت USB-C تعبیه شده که عمدتا مناسب اتصال لوازم جانبی است. به گفته ایسوس تعداد بالا پورت های USB-C از این لحاظ است که بتوان در زمان شارژ این گوشی هوشمند را حتی به لوازم جانبی هم متصل کرد. ROG Phone 2 گوشی هوشمند گیمینگ برجسته تایوانی بوده و در حال حاضر قدرتمندترین اسمارتفون اندرویدی محسوب می شود. شاید در بحث رابط کاربری با ZenUI 6 یا رابط خالص اندروید ۹.۰ پای مشابه Zenfone 6 پرچمدار است، اما نباید آن را مدل معمولی دانست و قدرت سخت افزاری فوق العاده برای آن در نظر گرفته شده که دیدگاه هر فردی را به خود جلب می کند.

ایسوس این مدل را یک نسخه معمولی نمی داند و با افزوده ویژگی های بزرگ سعی دارد گیمرهای موبایل را به سمت خرید این مدل جلب کند. از جمله لوازم جانبی که برای این گوشی هوشمند معرفی شده باید به ROG Lighting Armor Case، Pro Dock، WiGig Display Dock Plus، Mobile Desktop Dock، ROG Kunai Gamepad، TwinView Dock II، Aero Case و AeroActive Cooler II اشاره کرد.

هر یک از این دستگاه ها قابلیت خاصی به راگفون ۲ می بخشد. برای مثال AeroActive Cooler II خنک کننده قدرتمندی است که مانع از تولید حرارت سخت افزاری این گوشی هوشمند می شود. در سوی دیگر TwinView Dock II گیم پدی با دو صفحه نمایش است و بازیکنان موبایل می توانند زاویه دید گسترده و صفحه نمایش بزرگتری پیدا کنند.

زمان عرضه

شرکت ایسوس در ۲۳ جولای سال جاری گوشی هوشمند ROG Phone 2 را روانه بازار چین کرد و قیمت آن به ۸۷۰ دلار می رسد. البته در ایالات متحده ROG Phone 2 با قیمت ۸۹۹ دلار عرضه می شود و این یعنی قیمت متفاوتی نسبت به سایر مناطق دارد.

مزایا: صفحه نمایش پروضوح AMOLED با نرخ تجدید ۱۲۰ هرتزی/عملکرد سخت افزاری بزرگ/باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری پرظرفیت/نرم افزار مناسب و دوربین /انبوهی از لوازم جانبی

معایب: طراحی بدون تغییر/سنگین وزن/مناسب تنها برای گیمرها

در مجموع می توان محصول شرکت تایوانی را گزینه برجسته در میان دیگر پرچمداران دانست که ویژگی های بزرگی در خود دارد.


نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا