بررسی‌ تخصصی

هر آنچه در مورد اپل ویژن پرو می‌دانیم

شرکت اپل در مراسم WWDC 2023، دستگاه Vision Pro را معرفی کرد. این دستگاه با وجود شباهتش به هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، به عنوان یک کامپیوتر فضایی (spatial computer) معرفی شد. اکنون که وارد سال ۲۰۲۴ شده‌ایم، فاصله زیادی تا انتشار این کامپیوتر نداریم. در این مقاله قصد داریم تا تمام اطلاعاتی که از اپل ویژن پرو در اختیارمان قرار گرفته را مرور کنیم. این اطلاعات شامل تاریخ انتشار، قیمت گذاری، امکانات این دستگاه و هم‌چنین سیستم عامل جدید معرفی شده توسط شرکت اپل، یعنی VisionOS می‌شود.

تاریخ عرضه Apple Vision Pro

بیشتر حدس و گمان‌ها در مورد تاریخ انتشار اپل ویژن پرو، تقریباً به دو ماهه اول سال ۲۰۲۴ اشاره دارند. این موضوع تاریخ تقریبی انتشار این کامپیوتر را در اواخر دی ماه، بهمن ماه و یا اوایل اسفند ماه سال جاری قرار می‌دهد. طبق گفته‌های یک رسانه خبری در کشور چین به نام Wall Street Insights ادعا داشته که این دستگاه در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ (۷ بهمن ۱۴۰۲) در آمریکا عرضه خواهد شد. اما بر اساس اینکه هفتم بهمن ماه شنبه است، احتمال درست بودن این خبر و عرضه دستگاه Vision Pro در این تاریخ زیاد نیست. شایعات دیگری به تاریخ‌های مختلفی در اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی (اواخر بهمن ماه) اشاره دارند که قابل باورتر هستند.

لازم به ذکر است که تاریخ‌های گمان زده شده در مورد عرضه این محصول، تنها مربوط به انتشار آن در کشور آمریکا است و هنوز زمان عرضه این دستگاه در بازار بین المللی مشخص نیست.

قیمت اپل ویژن پرو چقدر خواهد بود؟

طبق اعلام رسمی شرکت اپل، کامپیوتر فضایی Vision Pro با قیمت اولیه ۳۴۹۹ دلار وارد بازار خواهد شد. با وجود اینکه مشخصات سخت افزاری این محصول از جمله حافظه RAM و پردازنده و حافظه داخلی آن هنوز معرفی نشده‌ است، هم‌چنان این قیمت از نظر اکثر کاربران هزینه‌ای هنگفت محسوب می‌شود.

علاوه بر خود دستگاه Vision Pro، لوازم جانبی مختلفی از جمله لنزهای مخصوصی که طی همکاری شرکت اپل با Zeiss برای این دستگاه عرضه خواهند شد. در واقع برای استفاده از دستگاه Apple Vision Pro شما نمی‌توانید از عینک‌های طبی خودتان استفاده کنید. در نتیجه اگر یک جفت لنز تماسی طبی نداشته باشید، می‌توانید لنز‌های مایع Zeiss را تهیه کنید. این لنزها به دستگاه ویژن پرو متصل می‌شوند تا تطابق چشم شما با صفحه نمایش این کامپیوتر بدون هیچ مشکلی انجام شود. این لنزها از جنس شیشه نیستند و در واقع به صورت مایعی هستند که می‌تواند دقت و تطابق خود را بر اساس چشم افراد مختلف تغییر دهد و سازگاری پیدا کند. قیمت این لنزها هنوز اعلام نشده است.

طراحی و ظاهر کامپیوتر فضایی اپل

استفاده از قاب آلومینیومی و یک توری ظریف برای قرارگیری سر کاربر، ظاهری ویژه را به اپل ویژن پرو داده است. توری استفاده شده در این دستگاه تقریبا مشابه الیاف هدست AirPods Max هستند. هدف طراحی این محصول نگه‌داری تعامل شما با افراد دیگر در محیط است. به طوری که افراد حاضر در کنار شما قادر به دیدن چشم و حالت صورت‌تان حتی از داخل دستگاه ویژن پرو باشند.

طراحی خمیده این دستگاه برخلاف سایر هدست‌های واقعیت مجازی و چشمی در بازار، شامل قطعه‌ای یک دست از شیشه سه بعدی و چندلایه بوده که در قابی آلومینیومی جای گرفته است. هم‌چنین عایق نوری این دستگاه جلوی ورود نور اضافی را که می‌تواند برای کاربری شما مزاحمت ایجاد کند را می‌گیرد.

بند نگه‌دارنده سر اپل ویژن پرو علاوه بر بالشتک‌های تعبیه شده در آن، به صورتی طراحی شده که جا برای تهویه هوا و انعطاف پذیری مناسب را داشته باشد. هم‌چنین برای راحتی بیشتر ، قابلیت Fit Dial امکان تنظیم موقعیت قرارگیری این دستگاه را به بهترین شکل به کاربر می‌دهد.

این دستگاه دارای دو نمایشگر ۴K OLED می‌باشد که در مجموع شامل ۲۳ میلیون پیکسل می‌شوند. به علاوه چندین دوربین که داخل آن تعبیه شده‌اند. هم‌چنین پیچ Digital Crown در این دستگاه به شما امکان تغییر حالت بین حالت‌های VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) را می‌دهد.

پردازنده‌ها، حسگرها و دوربین‌های به کار رفته در این محصول

کامپیوتر فضایی اپل ویژن از پرو دو چیپ پردازنده M2 و R1 استفاده خواهد کرد. پردازنده M2 که علاوه بر اجرای سیستم عامل VisionOS و پردازش الگوریتم‌های بصری پیچیده، تصاویر خیره کننده گرافیکی را نیز ارائه خواهد کرد. در حالی که پردازنده R1 مخصوص پردازش داده‌های وارد شده از حسگرها، دوربین‌ها و میکروفون‌های موجود در دستگاه خواهد بود. هم‌چنین نمایش تصویر محیط اطراف شما ظرف مدت ۱۲ میلی ثانیه بصورت زنده، وظیفه همین پردازنده R1 می‌باشد.

در مجموع دستگاه ویژن پرو دارای ۱۲ دوربین و پنج حسگر برای نظارت حرکات دست و ترسیم محیط اطراف خواهد بود. این دوربین‌ها و حسگرها هم‌چنین برای ضبط ویدیوهای فضایی و عکس برداری از محیط قایل استفاده هستند. به طور دقیق‌تر طی گفته‌های شرکت اپل، دو عدد از این دوربین‌ها برای انتقال تصویر ضبط شده از محیط اطراف در حالت واقعیت افزوده استفاده می‌شوند. سایر دوربین‌ها نیز جهت ترسیم سه بعدی محیط اطراف و نظارت بر حرکات دست و سر تعبیه شده‌اند. علاوه‌بر همه این‌ها، یک گیرنده مادون قرمز نیز در این محصول قرار گرفته تا در شرایط با نور کم نیز بتواند حرکات دست شما را تشخیص دهد. حسگر فاصله و عمق LiDAR که در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد اپل استفاده می‌شد نیز در Vision Pro به کار رفته است.

سیستم عامل VisionOS و قابلیت‌های آن

از آنجایی که این اولین بار است که شرکت اپل یک سیستم عامل جدید را پس از سال ها معرفی می‌کند، بسیاری از ویژگی های آن برای نخستین بار توسط سیستم عامل VisionOS ارائه می‌شوند. در این قسمت به ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری Apple Vision Pro اشاره می کنیم:

Optic ID، جایگزینی برای Face ID: با روش باز کردن قفل جدید اپل آشنا شوید. Optic ID برای باز کردن قفل دستگاه عنبیه چشم شما را اسکن می‌کند. طبق گفته شرکت اپل این روش حتی دقیق‌تر از Face ID به کار رفته در گوشی‌های آیفون است. گوشی‌های آیفون با حسگر Face ID گاهی اوقات می‌توانند توسط دوقلو‌های همسان به اشتباه بیفتند. اما روش اسکن چشمی که در Optic ID استفاده شده، هم‌چون اثر حسگرهای اثر انگشت تنها توسط خود فرد قابل باز شدن است.

جهان اطرافتان را تبدیل به یک سینما کنید: برنامه‌ها و فیلم‌ها را با ابعاد و نرخ تصویری متفاوت ببینید. کامپیوتر Vision Pro به شما امکان تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها به همان صورتی که فیلم‌ساز قصد ارائه‌شان را داشته را می‌دهد. این محصول می‌تواند برای تماشای این فیلم‌ها صفحه نمایشی درست کند که به نظر سی متر طول دارد. از این امکان علاوه بر تماشای فیلم و سریال‌ها، می‌توان برای تجربه بیش از صد بازی مختلف موجود در اشتراک Apple Arcade استفاده کرد.

ارتباط تصویری از طریق فیس تایم: با استفاده از ویژن پرو، مکالمات تصویری اندازه‌ای واقعی می‌گیرند. هنگام مکالمه با افراد مختلف به صورت تصویری در فیس تایم، با اضافه شدن افراد بیشتر به مکالمه، تصاویر بیشتری با همان اندازه بزرگ بر روی صفحه نمایش دستگاه‌تان ظاهر می‌شوند. این گونه حس می‌کنید افراد مختلف در اتاق‌تان ظاهر می‌شوند تا با آن‌ها مکالمه تصویری داشته باشید. هم‌چنین شما توانایی کار کردن بر روی اسناد و متون مختلف را در کنار همکاران‌تان در فیس تایم خواهید داشت. احتمالا نمی‌خواهید که دوستان و همکاران‌تان تصویر شما را با یک هدست بزرگ در سرتان ببینند. سیستم عامل VisionOS برای این موضوع هم راه حل دارد. در هنگام مکالمه، یک تصویر مجازی و بسیار دقیق از شما که از قبل آماده کرده‌اید به نمایش در می‌آید و تمام تغییرات و حالت‌های صورت‌تان روی این تصویر مجازی اعمال خواهند شد.

دسترسی پذیری: روش‌های کار با ویژن پرو همانند قابلیت‌هایی است که در گذشته در اپل واچ و گوشی‌های آیفون دیده‌ایم. این دستگاه از طریق حرکات دست، Dwell Control از طریق چشم، Guided Access و دستورات صوتی قابل کنترل است.

حرکات دست برای کنترل Vision Pro: برای کنترل این کامپیوتر فضایی، می‌توانید از شش دستور مختلف استفاده کنید. این دستورات شامل یک بار لمس (tap)، دو بار لمس (double tap)، پینج (pinch) کردن که مشابه نیشگون گرفتن است، کشیدن (pinch and drag)، نزدیک کردن (zoom) و چرخاندن (rotate) می‌شود. دو دستور زوم و چرخاندن با استفاده از دو دست و سایر دستورات با یک دست انجام می‌شوند. علاوه بر حرکات دست، می‌توانید موارد مختلف را از طریق حرکات چشم و یا درخواست کردن از دستیار صوتی Siri انتخاب کنید.

اطلاعاتی پیرامون باتری دستگاه ویژن پرو

تا جایی که اطلاع داریم این دستگاه باتری داخلی نخواهد داشت. تنها راه استفاده از این محصول بدون اتصال دائمی آن به برق، استفاده از یک باتری خارجی است که با کابل به دستگاه وصل می‌شود و می‌توانید آن را داخل جیب‌تان بگذارید. این باتری اکسترنال می‌تواند تا دو ساعت برق دستگاه را تامین کند. بدون استفاده از این باتری دستگاه نیاز به اتصال به کابل برق دارد.

آینده کامپیوترهای فضایی اپل چه خواهد بود؟

در این مقاله تمام اطلاعات موجود در مورد دستگاه Vision Pro شرکت اپل را در اختیار شما گذاشتیم. اما این همه ماجرا نیست! چرا از همین حالا شایعاتی در مورد عرضه نسل بعدی این کامپیوتر فضایی، یعنی Apple Vision Pro 2 در حال شکل گیری هستند. وبسایت کره‌ای The Elec طی خبری مدعی افشای اطلاعاتی در مورد این دستگاه شده بود. بنابر اطلاعات منتشر شده از طرف این رسانه، دستگاه ویژن پرو ۲ قرار است دارای صفحه نمایشی روشن تر و با کیفیت تر نسبت به نسخه فعلی باشد. این دستگاه از صفحه نمایش RGB OLEDoS به جای WOLED استفاده می‌کند که ترکیبی از فناوری WOLED و پیکسل‌های رنگی می‌باشد.

احتمالا دستگاه Apple Vision 2 تا سال ۲۰۲۷ منتشر نمی‌شود، اما بیش‌بینی هایی مبنی بر انتشار نسخه‌ای ارزان تر از ویژن پروی فعلی در سال ۲۰۲۵ توسط منابع مختلفی انجام شده. این اطلاعات نیز در حد شایعه بوده و هیچ کدام توسط منابع رسمی تایید نشده‌اند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا