اخبارمجله‌های تخصصی

پورت SPDIF لپتاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر  نگاهی به پشت کامپیوترها یا پلیرهای خانگی خود بیندازید مطمئنا یک پورت SPDIF همانند شکل می‌بینید اما  کاربرد پورت SPDIF چیست؟
 
 
پورت SPDIF مخفف Sony Philips Digital Interface Format  یا اختصار Sony Philips Digital Interface می باشد و برای انتقال صدا به صورت دیجیتال به‌کار می‌رود اگر شما بخواهید یک صدا تولید کنید و بعد آن را ضبط کنید مطمئنا به یک کابل SPDIF نیاز پیدا خواهید کرد، مثلا یک پیانو دارید و می‌خواهید صدای آن را ضبط کنید. برای این کار باید با یک کابل صوتی، خروجی دستگاه پیانوی خود را به ورودی رکوردر که میتواند یک کامپیوتر، سی دی رکوردر (CD Recorder) یا ام پی تری رکوردر (MP3 Recorder) باشد،متصل کنید. کسانی که در کار ضبط موسیقی حرفه‌ای برای استودیوها هستند بهتر متوجه این موضوع هستند.

 
 

در اینجا سامانه SPDIF  جوابگوی شماست چون در صورتی که از این سامانه برای ضبط صدا استفاده نکنید مشکل نویز و افت کیفیت صدا را در صدای ضبط شده، نخواهید داشت. شما با استفاده از این پورت می‌توانید اصوات آنالوگ را با بهترین کیفیت به دیجیتال تبدیل کنید،اگر می‌خواهید صدای پلیر را به صورت دیجیتال به  یک دستگاه آمپلی فایر انتقال دهید، باید آمپلی فایری داشته باشید که پورت ورودی SPDIF داشته باشه  یا همان SPDIF IN داشته باشد به این‌صورت می‌توانید از خروجی اس پی دی آی اف هر دستگاهی که دارید ، صدای دیجیتال را به آمپلی فایر خود منتقل کنید.

 

چرا SPDIF ،چرا از HDMI  استفاده نکنیم؟
اگر شما هم با درگاه‌های HDMI  آشنایی داشته باشید شاید همین سوال را داشته باشید، چون کابل HDMI  هم دقیقا همین کار را می‌کند.ولی کابل HDMI  محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند از ضخیم و سنگین بودن کابل گرفته تا اینکه همه  دستگاهها مجهز به پورت HDMI  نیستند و از طرفی دیگر HDMI  همزمان هم صوت و هم تصویر را منتقل می‌نماید اگر احیانا! شما فقط قصد انتقال صدا را داشته باشید،چه؟ برای همین باید از پورت SPDIF استفاده کنید.

 
 

مشخصات سامانه  SPDIF
کابل SPDIF دارای دو پورت می‎‌باشد و یا توسط پورت RCA  و یا پورت optical انتقال می‌یابد. پورت RCA همانند پورت های معروف کامپوننت هستند  که به رنگ زرد و سفید و قرمز هستند ولی پورت مخصوص اس پی دی آی اف به رنگ نارنجی می‌باشد  . پورت SPDIF اپتیکال هم در واقع همان پورت صدای دیجینال اپتیکال می‌باشد که برروی دستگاه های جدید می بینید. مورد مهمی که در مورد این پورت‌های این دستگاه وجود‌دارد این است که همه ی این موارد در یک دستگاه موجود نمی باشد در بعضی از دستگاه‌ها فقط پورت  RCA  موجود می‌باشد و در یکی دیگر فقط پورت optical و در بعضی دستگاه ها هر دوی این موارد موجود می‌باشد. ولی دستگاهی با هر ۳ پورت موجود نمی‌‌باشد.

 
 

کابل‌های مخصوص SPDIF
دو نوع کابل برای SPDIF موجود می باشد:
۱- کابل RCA :یک کابل تک کانکتور مانند کابل‌های کامپوننت هستند که دوسر آن مشابه هم می‌باشد.
 

SPDIF__59603.1427831265.1280.900_new

 
 

۲- کابل اپتیکال: متخصصین این کابل اپتیکال را با استفاده از تکنولوژی فیبر نوری ساخته‌اند. این کابل سیگنال صدا را توسط انرژی نور به صورت دیجیتال به دستگاه شما منتقل می کند. کابل اپتیکال دو مزیت نسبت به کابل کواکسیال دارد. نخست  اینکه کابل RCA یا همان Coaxial بیشتر از ۱۰متر بیشتر نمی تواند سیگنال را به‌صورت تضمین شده ارسال کند. و درثانی نویز الکترونیکی برروی کابل اپتیکال به خاطر ماهیتش که از تکنولوژی فیبرنوری بهره می‌گیرد، تاثیری ندارد. پس تا جایی که امکانپذیر است از کابل اپتیکال برای انتقال صدای دیجیتال استفاده کنید.
 

۲۰m-toslink-spdif-digital-optical-cable-p5895-1854_zoom_new

 
آداپتور یا ماژول SPDIF
کاربرد این آداپتور برای تقویت صوت انتقال یافته است و فراموش نکنید که  هر صدایی از هر دستگاهی با هر پورتی  دریافت می‌کنید  به یک تقویت کننده نیاز دارد.
 

۷۵۲۶۱_new

 
پورت‌های SPDIF در کجا هستند؟
 
۱- این پورت بر روی پلیرهای خانگی به صورت اپتیکال یا RCA و یا کواکسیال موجود است.
۲-پورت SPDIF در کامپیوتر بر روی بعضی از مادربوردها به صورت اپتیکال و یا پورت RCA و یا امکان دارد هردوی این پورت‌ها موجود باشند.در صورتی که کامپیوتر شما فاقد پورت SPDIF باشد می توانید با افزودن یک ماژول SPDIF به مادربورد آن را اضافه کنید ولی این فقط در صورتی است که مادربورد کامپیوتر شما دارای پین‌های اضافه‌کردن ماژول SPDIF باشد. در این صورت باید به دنبال پین هایی باشید که اسم SPDIF  کنار آن وجود داشته باشد.مانند : SPDIF_OUT و SPDIF_O و SPDIFO و HDMI_SPDIF و JSP1 .
 

HDMI02_new

 
در مرحله‌ی بعد یک آداپتور یا ماژول اس پی دی آی اف باید تهیه کنید . اگر قصد ضبط یا رکورد موسیقی را دارید حتما از این سامانه استفاده کنید تا مشکل نویز و افت صدا را نداشته‌باشید.

 
 
منبع : کلیک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا