آموزش و ترفند

چگونه از طریق تنظیمات توسعه دهندگان، سرعت تلفن هوشمند اندرویدی را افزایش دهیم؟

تلفن‌های هوشمند اندرویدی دارای بخشی مخفی به نام تنظیمات توسعه دهندگان هستند. از طریق این بخش می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد که یکی از این کار‌ها افزایش سرعت دستگاه است. همراه موبایلستان باشید تا در این مقاله به بررسی این موضوع و آشنایی با برخی قابلیت‌های تنظیمات توسعه دهندگان بپردازیم.
موارد و تنظیماتی در اندروید وجود دارند که باعث می‌شوند سرعت دستگاه افزایش یابد. این تنیظمات مربوط به بخش‌های مختلفی از دستگاه می‌شوند که از این بین می‌توان به تنظیمات مربوط به قفل گوشی، امنیت و حتی نمایشگر اشاره کرد. برای دسترسی به این تنظیمات باید به بخش مخفی اندروید راه یابید. در سیستم عامل اندروید بخشی برای توسعه دهندگان (برنامه نویس‌ها)‌ وجود دارد که به صورت مخفی در داخل این سیستم عامل قرار گرفته و این افراد از طریق آن می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را طراحی و بهینه کنند. البته کاربران عادی نیز می‌توانند به سادگی به بخش مذکور دسترسی یابند. در این مقاله روش انجام این کار را فرا می‌گیریم و با اعمال اقداماتی نسبت به افزایش سرعت دستگاه اقدام می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

برای فعال و قابل نمایش کردن تنظیمات توسعه دهندگان (Developer Settings) باید به سراغ تنظیمات گوشی رفته و سپس وارد قسمت درباره تلفن یا همان About Device شوید. در این بخش نسخه اندروید، شماره مدل دستگاه، نسخه پچ امنیتی اندروید و موارد مشابه دیده می‌شود. در این قسمت شما باید به دنبال گزینه‌ای به نام شماره ساخت یا همان Build Number بگردید. چند بار این گزینه را لمس کنید تا پیام شمارنده در زیر صفحه، نمایش داده شود. به تعداد مورد نیاز این گزینه را لمس کنید تا تنظیمات توسعه دهندگان فعال شود. حال با برگشت به صفحه اصلی تنظیمات گوشی، زیر گزینه درباره دستگاه (About Device) گزینه‌ای اضافه شده که تنظیمات توسعه دهندگان یا همان Developer Options نام دارد.
تنظیمات توسعه دهندگان
در زمان ورود به بخش تنظیمات توسعه دهندگان بهتر است که مراقب باشید و هر قابلیتی را فعال نکنید. زیرا موارد عجیبی در این بین وجود دارند که ممکن است برایتان مشکل ایجاد کنند. اما چندان هم نگران نباشید، زیرا تمام این موارد قابلیت غیرفعال شدن نیز دارند. برای غیرفعال کردن این تنظیمات تنها کافی است که در بالای صفحه، کل تنظیمات را با لمس کردن روی سوئیچ موجود غیرفعال کنید.
تنظیمات توسعه دهندگان

اعمال تنظیمات برای افزایش سرعت دستگاه

روش‌های زیادی برای افزایش سرعت تلفن‌های هوشمند اندرویدی وجود دارند. اما تنظیمات توسعه دهندگان یکی از روش‌هایی است که از طریق آن به سادگی می‌توانید سرعت هر تلفن هوشمند اندرویدی را افزایش دهید. یکی از روش‌های افزایش سرعت دستگاه، اعمال برخی تنظیمات روی انیمیشن‌های نمایشگر است. برای انجام این کار باید ابتدا وارد بخش تنظیمات توسعه دهندگان شوید و سپس به پایین صفحه اسکرول کنید تا به گزینه‌های Windows Animation Scale، Transition Animation Scale و Animator Duration Scale برسید. گزینه نخست باعث می‌شود سرعت نمایش پنجره‌های پاپ‌آپ افزایش یابد و این پنجره‌ها با سرعت بیشتری اجرا شوند. گزینه دوم مربوط به سرعت حرکت بین صفحات مختلف است که با افزایش آن می‌توانید سرعت تلفن هوشمندتان را در زمان حرکت بین صفحات مختلف افزایش دهید. این موضوع شامل اجرای اپلیکیشن‌ها نیز می‌شود و صفحه مربوط به اپلیکیشن با سرعت بیشتری اجرا خواهند شد. تغییر گزینه سوم نیز باعث می‌شود که کل بخش‌های دستگاه تحت تاثیر قرار گیرند. برای مثال با افزایش سرعت در این بخش، نوار نویفیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های اخیر و… همگی با سرعت بیشتری نمایش و اجرا خواهند شد.
تنظیمات توسعه دهندگان
اگر دقت کنید تمام این موارد در حالت پیش فرض روی ۱X یا نرمال تنظیم شده‌اند. با لمس کردن هر کدام از سه گزینه فوق، پنجره‌ای نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توان سرعت‌های مختلف را انتخاب کرد. اگر عدد‌هایی بزرگ‌تر از ۱X را انتخاب کنید، این بدان معناست که انیمیشن‌های مربوط به نمایش هر بخش با سرعت کمتری اجرا خواهد شد. انتخاب اعداد کوچک‌تر از ۱X نیز سرعت اجرا انیمیشن‌ها را افزایش می‌دهد. حتی امکان غیرفعال کردن انیمیشن مربوطه نیز در این بخش وجود دارد که در نتیجه آن می‌توانید بیشترین سرعت نمایش را تجربه کنید. البته باید توجه داشت که در صورت خاموش کردن انیمیشن‌ها، رابط کاربری دستگاه با وجود اینکه سریع‌تر اجرا می‌شود اما زیبایی خود را از دست می‌دهد. اگر که می‌خواهید با شیوه نمایش انیمیشن‌ها دقیقا آشنا شوید، می‌توانید تنظیمات مربوطه را روی عدد ۱۰X قرار دهید تا انیمیشن‌ها با آرام‌ترین سرعت ممکن اجرا شوند و شما بتوانید به خوبی آن‌ها را مشاهده کنید.

گزینه‌های جالب دیگر در بخش تنظیمات توسعه دهندگان

فعال کردن حالت خاکستری

تنظیمات توسعه دهندگان
اگر به خاطر داشته باشید، سامسونگ در گلکسی S5 قابلیت جدیدی را به نام Ultra Power Saving Mode معرفی کرد که در آن کل رنگ نمایشگر دستگاه به حالت خاکستری تبدیل می‌شد. کاربران تلفن‌های هوشمند اندرویدی می‌توانند از طریق تنظیمات توسعه دهندگان چنین اقدامی را در تلفن هوشمند خودشان نیز انجام دهند. برای انجام این کار باید وارد بخش Simulate Color Space شده و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. علاوه بر امکان خاکستری کردن، در این بخش حالت‌های دیگری نیز وجود دارد که نوع نمایش رنگ‌های نمایشگر را تغییر می‌دهند. البته با وجود اینکه خاکستری کردن نمایشگر در صفحه نمایش‌های OLED باعث کاهش مصرف دستگاه می‌شود، اما این اقدام در نمایشگر‌های دیگر چنین عملکردی ندارد. اما از آن می‌توان در مطالعه مطالب در صفحات اینترنتی استفاده کرد. زیرا خاکستری کردن صفحه باعث می‌شود که تمرکز شما روی متن باشد و تبلیغات رنگارنگ موجود در صفحات اینترنت حواستان را پرت نکنند.

مشاهده سرویس‌های در حال اجرا

تنظیمات توسعه دهندگان
در بالای لیست تنظیمات توسعه دهندگان، گزینه‌ای به نام Running Services وجود دارد. با وارد شدن به این بخش می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که در حال اجرا هستند مطلع شوید و همچنین اطلاعاتی راجب میزان مصرف آن‌ها از حافظه رم به دست آورید. اگر در این لیست متوجه سرویسی شدید که تمایل ندارید اجرا شود، می‌توانید با لمس آن و انتخاب گزینه Stop عملکرد آن را متوقف کنید.

فعال کردن اجباری حالت مالتی تسکینگ

با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌ها از قابلیت مالتی تسکینگ اندروید ۷.۰ پشتیبانی می‌کنند، اما اپلیکیشن‌‌های زیادی نیز هستند که این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند. از طریق بخش تنظیمات توسعه دهندگان می‌توان اقداماتی انجام داد تا تمام اپلیکیشن‌ها مجبور به تغییر اندازه شوند. برای انجام این کار لیست را به پایین ببرید و در انتهای لیست دنبال گزینه‌ای به نام Force Activities to be resizable بگردید. البته باید توجه داشت که با انجام این کار و کوچک کردن، برخی از اپلیکیشن‌ها به درستی کار نمی‌کنند.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، در بخش تنظیمات توسعه دهندگان موارد جالبی وجود دارند که می‌توانند برایتان کاربردی باشند. آن چنان که که در متن مقاله گفته شد، تمام تنظیمات اعمال شده در این بخش با غیرفعال کردن حالت تنظیمات توسعه دهندگان، غیرفعال می‌شوند. البته همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، در لیست مربوط به تنظیمات توسعه دهندگان موارد بسیاری نیز وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها نپرداختیم. اگر مورد جالبی را در این بین پیدا کرده‌اید، آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا