آموزش و ترفند

چگونه طول عمر باتری تلفن های هوشمند را افزایش دهیم؟

روش‌های مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند مصرف باتری تلفن‌های هوشمند کاهش یابند. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا با برخی از این روش‌ها آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
تلفن‌های هوشمند طول عمر باتری چندان زیادی ندارند. طول عمر باتری این دستگاه‌ها در زمانی که نمایشگرشان روشن باشد واقعا ناخوش آیند است. استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف باعث می‌شود که مصرف باتری دستگاه افزایش یابد. التبه راهکار‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مصرف باتری دستگاه را بهبود داده و در نتیجه طول عمر باتری بیشتری را تجربه کنید. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا به بررسی این موارد بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. چندی پیش نیز مقاله‌ای را در خصوص کاهش مصرف باتری در تلفن‌های هوشمندی که نمایشگر AMOLED دارند بررسی کردیم که در لینک‌های زیر می‌توانید آن را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

باتری دستگاه‌های اندرویدی چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از تلفن‌های هوشمند امروزی دارای باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری هستند. هر دو نوع باتری را در هر سطحی که باشد می‌توان مجدد شارژ کرد و کاربران مجبور نیستند تا برای شارژ کردن باتری دستگاه تا زمان خالی شدن کامل آن صبر کنند. همچنین هیچ اجباری در خصوص شارژ آن‌ها تا ۱۰۰ درصد وجود ندارد و می‌توانید در هر زمانی که خواستید، آن‌ها را از برق جدا کنید.
باتری
در حقیقت این نوع از باتری‌ها در زمان مواجه با ولتاژ پایین دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که کاربران باتری دستگاه‌شان را در ۲۰ درصد به برق متصل کنند و در ۹۰ درصد جدا کنند. در واقع نباید اجازه دهید که باتری دستگاه‌تان ۰ درصد یا ۱۰۰ درصد شود. روش‌های زیادی در خصوص شارژ کردن باتری ذکر می‌شود. اما بهتر است که خود شما بهترین روش را برای شارژ کردن دستگاه‌تان انتخاب کنید.
با وجود اینکه موبایل‌های قدیمی امکان عوض کردن باتری توسط کاربر را داشتند، اما تلفن‌های هوشمند فعلی دارای چنین امکانی نیستند و برای تعویض باتری آن‌ها باید به سراغ تکنسین‌های مربوطه بروید. اغلب باتری‌های فعلی نیز در محدوده توان ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی هستند که این میزان برای استفاده‌های طولانی مدت چندان مناسب نیست.

استفاده از تصاویر زمینه مشکی و تیره

اگر تلفن هوشمند شما دارای نمایشگر AMOLED است، در این صورت می‌توانید با استفاده از تصاویر زمینه مشکی و تیره، مصرف باتری دستگاه‌تان را کاهش دهید. گفتنی است که بسیاری از تلفن‌های هوشمند سامسونگ دارای چنین نمایشگری هستند. دلیل چنین موضوعی این است که در نمایشگر‌های AMOLED تنها پیسکل‌های رنگی روشن می‌شوند و پیکسلی که باید رنگ سیاه را نمایش دهد، کامل خاموش است. خاموش شدن پیکسل‌های نمایشگر در نتیجه استفاده از تصاویر زمینه مشکی باعث خواهد شد که مصرف باتری دستگاه کاهش یابد.
اگرچه نیازی نیست که یک تصویر کاملا مشکی را برای این منظور روی دستگاه‌تان تنظیم کنید، اما انجام این کار نتیجه بهتری را در خصوص کاهش مصرف باتری خواهد داشت. برای دانلود تصویر زمینه کاملا مشکی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید. باید این تصویر را در گوشی خود ذخیره کرده و سپس به عنوان تصویر زمینه تنظیم نمایید.

دانلود تصویر کاملا مشکی

حالت ذخیره انرژی

باتری
گوگل در اندروید مارشمالو قابلیت جدیدی را به این سیستم عامل تحت عنوان Doze Mode اضافه کرد. در نسخه Nougat اندروید نیز این قابلیت بهبود‌های زیادی را به خود دید. این حالت زمانی کار می‌کند که دستگاه برای مدت زمان طولانی استفاده نشود و در یک جایی ثابت باشد. اما این قابلیت اکنون در زمان حرکت دستگاه نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد (در زمان‌هایی که گوشی در کیف یا جیب شما قرار دارد). در واقع اکنون تنها با خاموش بودن نمایشگر، این ویژگی می‌تواند فعال شده و اقدامات مربوطه را انجام دهد.
حالت Doze در واقع قابلیت‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، غیرفعال می‌کند. با فعال سازی این حالت ارتباط شبکه قطع می‌شود و عمل همگام‌سازی اکانت‌ها نیز در فاصله‌های زمانی مشخصی صورت می‌گیرد. زمانی که از دستگاه استفاده نکنید و مدت بیشتری در این حالت بماند، گوشی قابلیت‌هایی نظیر GPS و جستجوی وای فای را نیز خاموش می‌کند و همچنین همگام‌سازی را به صورت کامل غیرفعال می‌کند.

خاموش کردن حساسیت به کلمه OK Google

دستیار صوتی گوگل قابلیتی است که در اغلب تلفن‌های هوشمند اندرویدی وجود دارد. این دستیار صوتی اگر توسط کاربر تنظیم شود، به صورت دائمی به صداهای محیط اطراف خود گوش می‌کند تا در صورت شنیدن کلمه‌ای خاص، از خود عکس العمل نشان دهد. خاموش کردن این قابلیت می‌تواند مصرف باتری دستگاه را بهبود دهد. OK Google جمله‌ای است که این دستیار صوتی به آن حساس بوده و دائما به صداهای محیط اطراف خود گوش می‌کند تا آن را بشنود. با وجود اینکه قابلیت مذکور بسیار جالب و البته کاربردی است، اما باعث افزایش مصرف باتری در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌شود.
باتری
برای غیرفعال کردن این قابلیت باید به بخش تنظیمات گوگل بروید در قسمت صدا (Voice) گزینه OK Google detection را انتخاب کنید. بهترین کار در این قسمت برای کاهش مصرف باتری دستگاه، این است که تیک تمام موارد را بردارید. اما اگر یکی از طرفداران قابلیت مذکور هستید می‌توانید تنها تیک مربوط به Google App را فعال نگهدارید. در این صورت تنها در زمانی که از اپلیکیشن گوگل استفاده می‌کنید، گوشی به صداهای محیط اطراف خود توجه می‌کند و به جمله OK Google عکس و العمل نشان می‌دهد.

اپلیکیشن‌های تلفن هوشمندتان را تحت نظر بگیرید

کاربران تلفن‌های هوشمند بهتر است که اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه‌شان را بروز نگهدارد. دلایل مختلفی وجود دارد که توسعه دهندگان دائما در حال انتشار بروزرسانی‌های جدید برای اپلیکیشن‌ها هستند. در بسیاری از موارد نسخه‌های جدید هر اپلیکیشن دارای برخی بهینه سازی‌ها در زمینه مصرف حافظه رم و باتری هستند. در واقع با بروزرسانی کردن برنامه‌ها، نسخه‌ای از اپلیکیشن‌ها روی دستگاه شما نصب خواهند شد که مصرف بهینه‌ای در زمینه حافظه رم و باتری دارند. همچنین بهتر است که کاربران اپلیکیشن‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنند را حذف کنند. دلیل این موضوع این است که اپلیکیشن‌های مذکور می‌توانند در پس‌زمینه اقداماتی را انجام دهند که موجب استفاده از حافظه رم دستگاه شده و در نتیجه طول عمر باتری را کاهش دهد.
باتری
زمانی که اپلیکیشن‌های تلفن هوشمندتان را بروزرسانی کردید، می‌توانید از بخش تنظیمات مربوط به باتری، از مصرف بهینه آن‌ها مطمئن شوید و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید. برای انجام این کار وارد بخش تنظیمات گوشی شده و در قسمت باتری (Battery) دکمه منو (با آیکون سه نقطه‌ای) را لمس کنید و به سراغ گزینه Battery Optimization بروید. در این قسمت می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که مصرف باتری آن‌ها بهینه سازی می‌شود را مشاهده کنید یا این قابلیت را در اپلیکیشن‌های مورد نظرتان فعال نمایید.

از نسخه Lite اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

برای اینکه بتوانید طول عمر باتری بیشتری را در تلفن هوشمند خود شاهد باشید، بهتر است که از نسخه لایت (Lite) و سبک اپلیکیشن‌های محبوب استفاده کنید. در واقع این نسخه از اپلیکیشن‌ها تنها دارای قابلیت‌های اصلی و ضروری هستند و در آن‌ها شاهد تمام قابلیت‌هایی که در نسخه کامل اپلیکیشن وجود دارند نیستیم. فیس‌بوک و Massenger هر دو دارای نسخه لایت در گوگل پلی هستند. اپلیکیشن اسکایپ نیز در گوگل پلی نسخه لایت دارد اما این نسخه ممکن است چندان که باید، پایدار نباشد. زیرا به صورت رسمی منتشر نشده است. اپلیکیشن‌هایی نظیر جی‌میل، توئیتر و اینستاگرام دارای نسخه لایت نیستند اما این سرویس‌ها دارای سایت‌هایی مناسب برای موبایل هستند که کاربران می‌توانند از این طریق از آن‌ها استفاده کنند.

از Greenify استفاده کنید

Greenify
برخلاف بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که در استور‌ها وجود دارند و با هدف بهبود مصرف باتری ارائه شده‌اند، اپلیکیشن Greenify عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد که برنامه‌های موجود در گوشی را به حالت غیرفعال یا همان Hibernation در بیاورند. انجام این کار باعث می‌شود که اپلیکیشن‌ها در پس زمینه نتوانند فعالیت کنند و موجب افزایش مصرف باتری دستگاه شوند.

مطالب مرتبط:

این برنامه اطلاعات ذخیره شده توسط اپلیکیشن‌ها را پاک سازی می‌کند و عملکرد باتری را ارتقا می‌دهد. با وجود اینکه Greenify نمی‌تواند تمام اپلیکیشن‌ها را Hibernation کند، اما همچنان اپلیکیشن‌های زیادی روی تلفن هوشمند وجود دارند که از این طریق می‌توان آن‌ها را غیرفعال کرد و مانع فعالیشان در پس‌زمینه شد.
Greenify در بسیاری از مواقع می‌تواند کاربردی باشد. شرایطی را در نظر بگیرید که شما اپلیکیشن آمازون را برای جستجوی محصولات و خرید روی گوشی خود نصب کرده‌اید اما نمی‌خواهید در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، این اپلیکیشن در پس زمینه فعال باشد و حتی نوتیفیکیشن بفرسد. در این صورت Greenify می‌تواند یاری‌گر شما باشد. اپلیکیشن‌های زیادی در تلفن‌های هوشمند وجود دارند که در پس‌زمینه و دور از دید کاربر اقدام به فعالیت می‌کنند، Greenify می‌تواند تمام آن‌ها را غیرفعال کرده و مصرف باتری دستگاه را بهبود بخشد.

از قابلیت تنظیم نور تطبیقی خودکار استفاده نکنید

باتری
تلفن‌های هوشمند دارای قابلیتی هستند که از طریق آن، نور نمایشگر بر اساس نور محیط تنظیم می‌شود. اما باید توجه داشت که در این حالت، نور صفحه بیشتر از میزانی تنظیم می‌شود که به آن نیاز دارید. نور بیشتر نمایشگر نیز به معنای افزایش مصرف باتری دستگاه است. بهترین روش برای تنظیم نور صفحه نمایش این است که آن را در کمترین میزانی که با آن راحت هستید تنظیم کنید و در زمان‌های مورد نیاز، آن را افزایش دهید. این اقدام می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی روی طول عمر باتری دستگاه شما داشته باشد. زیراکه نمایشگر یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌های موبایل به حساب می‌آید.
برای اینکه از خاموش بودن این قابلیت در تلفن هوشمندتان مطلع شوید، به سراغ منو تنظیمات رفته و در قسمت نمایشگر تیک گزینه تطبیق خودکار را بردارید. در این قسمت امکان تنظیم میزان نور نمایشگر نیز وجود دارد که بهتر است آن را در کمترین میزان مطلوب تنظیم کنید. گفتنی است که در بسیاری از دستگاه‌ها، تنظیمات موجود در نوار نوتیفکیشن، دارای نواری برای تنظیم میزان نور هستند که از این طریق نیز در موارد مورد نیاز می‌توانید نور نمایشگر را در مدت زمان سریع‌تری تنظیم کنید.

ویبره را غیرفعال کنید

ویبره یکی از بخش‌هایی که مصرف انرژی زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است که ویبره موبایلتان را خاموش کنید. در واقع پخش صدای زنگ انرژی کمتری را نسبت به ویبره زدن در گوشی مصرف می‌کند. کاربران همچنین بهتر است که ویبره مربوط به بازخوردها را نیز غیرفعال کنند. منظور از ویبره بازخورد‌ها، ویبره‌های کوچکی است که در زمان استفاده از تلفن هوشمند زده می‌شوند. مانند زمان‌هایی که در حین تایپ کردن، به ازای هر حرف یک ویبره زده می‌شود تا کاربر از لمس شدن آن حرف مطمئن شود. با وجود اینکه قابلیت‌های مذکور کاربردی هستند، اما باعث می‌شوند که مصرف باتری دستگاه افزایش یابد.

 حالت خواب و Do Not Disturb را زمان‌بندی کنید

Do Not Disturb
بهتر است کاربران تلفن‌های هوشمند وقت‌هایی که به وای‌فای و شبکه داده موبایل نیاز ندارند را تنظیم کنند. برای مثال زمانی که در محیط کار خود هستید، بهتر است که صدای زنگ و ویبره دستگاه را خاموش کرده و اتصال وای‌فای و شبکه داده موبایل را نیز قطع کنید. بسیاری از تلفن‌های هوشمند دارای قابلیتی تحت عنوان لطفا مزاحم نشوید (Do Not Disturb) برای همین منظور هستند.
در زمان خواب و موارد مشابه نیز می‌توانید تلفن را در حالت پرواز (Flight Mode) یا حالت خواب (Sleep Mode) قرار دهید. در این صورت برخی از عملکرد‌های دستگاه غیرفعال می‌شود و در نتیجه مصرف باتری کاهش می‌یابد. اپلیکیشن‌هایی نیز در این خصوص منتشر شده‌اند که از طریق آن‌ها می‌توانید زمان‌بندی‌ها و نقش‌هایی را برای تلفن هوشمند خود تنظیم کنید. IFTTT نام یکی از این اپلیکیشن‌ها است که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن IFTTT برای اندروید از طریق گوگل پلی

نیازی نیست که تمام طول روز متصل باشید

وای فای
کاربران برای کاهش مصرف باتری و افزایش طول عمر آن باید GPS، وای فای، NFC و بلوتوث را در زمان‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند غیرفعال کنند. خاموش کردن تشخیص موقعیت یا تنظیم آن برای تشخیص از طریق وای فای یا شبکه داده موبایل یکی از راهکار‌هایی است که در این خصوص می‌تواند تاثیرگذار باشد.
با وجود اینکه بلوتوث و NFC انرژی کمی را مورد استفاده قرار می‌دهند، اما بهتر است که تنها در زمان‌های مورد نیاز آن‌ها را روشن کنید. از سوی دیگر هیچ نیازی نیست که هم وای فای و هم شبکه داده موبایل را به صورت همزمان فعال نگهدارد. اگر از شبکه وای فای استفاده زیادی دارید، بهتر است گوشی خود را تنیظم کنید تا در زمان‌های خواب هم به شبکه متصل بماند. در این صورت دیگر نیازی نیست که با هر بار روشن کردن صفحه گوشی، دستگاه مجددا به شبکه وای فای متصل شود. انجام این کار باعث خواهد شد که مصرف باتری دستگاه کاهش یابد. تمام این موارد در بخش تنظیمات سریع گوشی قابل دسترس هستند.

از ویجت‌های مختلف استفاده نکنید

ویجت
ویجت‌های زیادی روی تلفن‌های هوشمند ما تنظیم شده‌اند که در واقع نیاز زیادی هم به آن‌ها نداریم. به خصوص ویجت‌هایی نظیر آب و هوا که به اینترنت نیز متصل می‌شوند، یکی از مواردی هستند که مصرف باتری دستگاه را افزایش می‌دهند. تنظیم کردن ویجت‌های آنلاین روی صفحات مختلف گوشی چندان به نفع باتری دستگاه نیست. افراد زیادی هستند که ویجت‌های مربوط به توئیتر، reddit، جیمیل و آب و هوا را روی صفحات خانگی‌شان تنظیم کرده‌اند. اگر شما نیز از این جمله افراد هستید، بهتر است که ویجت‌های فوق را حذف کرده و در زمان‌های مورد نیاز،‌ مستقیما به سراغ خود اپلیکیشن بروید.
برای حذف ویجت‌های غیرضروری در گوشی نیز تنها کافی است که انگشتتان را روی آن‌ها نگهدارید. حال با کشیدنشان به سمت سطل آشغال که در صفحه، نمایش داده می‌شود، به سادگی می‌توانید ویجت مورد نظر را حذف کنید.

قابلیت ذخیره انرژی موبایلتان را فعال کنید

ذخیره انرژی
بسیاری از رام‌ها (ROM) نظیر رابط کاربری تولید کنندگان تلفن هوشمند مانند TouchWiz و رام‌های سفارشی همانند CyanogenMod دارای تنظیمات مختلفی در خصوص بهینه سازی مصرف باتری دستگاه هستند. این حالت‌ها در برند‌های مختلف با نام‌های گوناگون شناخته می‌شوند. برای مثال برند اچ‌تی‌سی قابلیت مذکور را تحت عنوان Power Saving Mode عرضه کرده و در محصولات سامسونگ نیز قابلیت فوق را با نام Ultra Power Saving Mode هستیم. سونی نیز در محصولات خود ویژگی ذخیره انرژی را با نام حالت استامینا (STAMINA Mode) ارائه می‌کند.
همان‌طور که گفته شد، قابلیت ذخیره انرژی در دستگاه‌های مختلف با نام‌های گوناگون شناخته می‌شود و کاربران تلفن‌های هوشمند بهتر است که از این قابلیت برای کاهش مصرف انرژی دستگاه خود استفاده کنند.

مواظب همگام سازی‌های دستگاه‌تان باشید

همگام سازی به اقدامی گفته می‌شود که گوشی از طریق آن سعی می‌کند اکانت‌های مختلف موجود در دستگاه را جهت اطلاع از آخرین ایمیل‌ها، پیام‌ها و… مورد بررسی قرار دهد. این اقدام در بازه‌های زمانی مختلف صورت می‌گیرد و باعث مصرف باتری دستگاه می‌شود. به همین دلیل کاربران تلفن‌های هوشمند بهتر است که همگام سازی اکانت‌های گوگل را غیرفعال کنند. اگر نیازی ندارید که تمام اکانت‌های شما هر ۱۵ دقیقه یک بار همگام سازی شوند، در این صورت باید به سراغ بخش تنظیمات رفته و در قسمت گوگل (Google) همگام سازی خودکار (auto-sync) را برای اپلیکیشن‌های مورد نظر غیرفعال کنید.
بسیاری از اپلیکیشن‌ها نظیر ایمیل به کاربران خود اجازه می‌دهند که با کشیدن صفحه اپلیکیشن از بالا به پایین، عمل رفرش و همگام سازی اطلاعات را انجام دهند. با این اوصاف در صورتی که نیازی به همگام سازی خودکار ندارید، لازم نیست که این عمل در طول روز چندین بار به صورت اتوماتیک صورت گیرد و مصرف باتری دستگاه را افزایش دهد.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با روش‌هایی برای کاهش مصرف باتری دستگاه و در نتیجه افزایش طول عمر باتری آشنا شدیم. احتمال دارد روش‌های دیگری نیز در این خصوص وجود داشته باشند که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نداشتیم. اگر روش دیگری در این خصوص می‌شناسید، آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا