آموزش و ترفند

کاربران اندروید باید این ۷ نکته را یاد بگیرند

سیستم عامل اندروید دارای قابلیت‌های مختلفی است که می‌توانند برای کاربران این سیستم عامل بسیار کاربردی باشند. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا با ۷ مورد از آن‌ها آشنا شویم. همراه ما باشید.
سیستم عامل اندروید قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌کند که احتمالا از آن‌ها خبر ندارید و البته بهتر است که از تمام این قابلیت‌ها استفاده کنید. از جمله این قابلیت‌های ناآشنا می‌توان به رام‌های سفارشی، لانچر‌های ویژه، نور نوتیفیکیشن‌ها، دستورات حرکتی، پک‌های آیکون و بسیاری از موارد این چنینی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی ۷ موردی می‌پردازیم که بهتر است کاربران اندروید از آن‌ها استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

۱- اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها

در نسخه ۸.۰ از سیستم عامل اندروید با نام Oreo بخش مدیریت نوتیفیکیشن‌ها تا حد زیادی ارتقا یافته است. کاربران در این نسخه می‌توانند وارد بخش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها شده و تنظیمات زیادی را بر اساس هر اپلیکیشن اعمال کنند. این قابلیت باعث می‌شود که کاربران بر اساس نیاز‌هایشان، نوتیفکیشن گوشی را تنظیم کرده و به اپلیکیشن یا سرویسی، اولولیت بیشتری را ارائه کنند. این موضوع مخصوصا برای افرادی که اپلیکیشن‌های زیادی روی تلفن هوشمندشان نصب می‌کنند بسیار کاربردی خواهد بود. برای انجام این کار باید به شکل زیر اقدام کنید:

  • در منو گوشی، اپلیکیشنی را که می‌خواهید تنظیمات نوتیفیکیشن آن‌ها را تغییر دهید، انتخاب کرده و انگشتتان را روی آن نگهدارید تا منو مربوطه نمایش داده شود.
  • حال از طریق منوی مربوطه، وارد بخش نوتیفکیشن (Notification) شوید. در این بخش می‌توانید تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید.

نکات اندروید

۲- بهبود عملکرد وای‌فای

آیا می‌دانستید که مرورگر کروم قابلیتی دارد که از طریق آن می‌توانید در زمان و هزینه‌های مربوط به اینترنت صرفه جویی کنید؟ با استفاده از این قابلیت که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند، می‌توانید میزان مصرف اینترنت‌تان را تا ۳۰ درصد کاهش دهید. برای انجام این کار به شکل زیر اقدام کنید:
نکات اندروید
مرورگر کروم را اجرا کرده و وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید. در این قسمت گزینه ذخیره داده یا همان Data Saver را فعال کنید. با انجام این کار، مرورگر کروم پیش از این که صفحات وب را نمایش دهد، آن‌ها را فشرده می‌کند و همین کار باعث کاهش مصرف داده توسط دستگاه می‌شود.

مطالب مرتبط:

 
در زمینه اینترنت در دستگاه‌های اندرویدی، قابلیت جذاب دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توانید اتصال وای‌فای را در زمان خاموش بودن صفحه گوشی همچنان حفظ کنید. با وجود اینکه انجام این کار باعث می‌شود تا دستگاه شما نتواند در زمان‌های خاموش بودن نمایشگر محتوا را دانلود کند، اما مصرف باتری دستگاه کاهش خواهد یافت. عدم نیاز به وصل شدن به وای‌فای در هر زمان روشن کردن نمایشگر دلیلی است که باعث می‌شود مصرف باتری دستگاه کاهش یابد. برای فعال کردن این قابلیت باید به شکل زیر اقدام کنید.

  • وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و سپس به سراغ گزینه وای‌فای (Wi-Fi) و پیشرفته (Advanced) بروید.
  • در این قسمت گزینه Keep Wi-Fi on during sleep را لمس کنید و گزینه همیشه (Always) را انتخاب نمایید.

نکات اندروید

۳- بهینه‌سازی مصرف باتری

هیچ اهمیتی ندارد که از چه نوع دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید. روش‌هایی وجود دارند که باعث می‌شوند مصرف باتری دستگاه شما کاهش یابد. برای شروع کار باید تنظیم خودکار نور نمایشگر که در دستگاه‌های اندرویدی با نام‌های Ambient Display و Adaptive Condition شناخته می‌شوند را خاموش نمایید. وظیفه این قابلیت، تنظیم نور نمایشگر بر اساس نور محیط است تا کاربر بتواند در مکان‌های مختلف، نمایشگر را با نور مناسبی مشاهده کند. اما باید توجه داشت که عملکرد سنسور مربوط به این قابلیت در مقایسه با چشم انسان چندان دقیق نیست و بهتر است که کاربران بر اساس نیازشان نور صفحه را به صورت دستی تنظیم کنند. از آن‌جایی که نور نمایشگر تاثیر مستقیمی روی مصرف باتری دارد، پس بهتر است که سعی کنید کمترین میزان از نور را برای دستگاه‌تان تنظیم نمایید.
نکات اندروید
علاوه بر این، بسیاری از رابط‌های کاربری اندروید دارای حالتی برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف باتری هستند. البته این حالت دارای مزایا و معایب مختلفی است که از اصلی‌ترین معایب آن می‌توان به کاهش قدرت پردازشی گوشی اشاره کرد. اما در سوی دیگر ماجرا، در برخی از دستگاه‌ها نیز روشن یا خاموش بودن این حالت چندان تفاوتی روی مصرف باتری دستگاه نمی‌کند. سونی Stamina یکی از این موارد است.
قابلیت پیش‌فرض اندروید برای ذخیره انرژی باعث می‌شود که دستگاه عملکرد نسبتا ضعیف‌تری از خود نشان دهد و دستگاه اصطلاحا سنگین‌تر کار کند. پس بهتر است که تنها در واقع ضروری این حالت را فعال کنید. این حالت در دستگاه‌های اچ‌تی‌سی با نام Power Saver شناخته می‌شود که برخی تنظیمات را نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و به همین دلیل کاربردی‌تر به نظر می‌رسد.
نکات اندروید
کاربران سیستم عامل اندروید با ورود به بخش مربوط به باتری و انرژی می‌توانند میزان مصرف باتری بخش‌های مختلف دستگاه را بررسی کنند و اگر متوجه اپلیکیشن پرمصرفی در دستگاه‌شان شوند، با حذف آن می‌توانند مصرف باتری را بهبود بخشند.
 

۴- مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها

از نسخه اندروید مارشمالو تاکنون، قابلیت جدیدی به سیستم عامل اندروید اضافه شده است که از طریق آن می‌توان مجوز‌های دسترسی اپلیکیشن را تک تک فعال یا غیرفعال کرد. این قابلیت از نظر امنیتی اهمیت بالایی دارد و باعث می‌شود که کاربران بتوانند در صورت تمایل، امکان دسترسی اپلیکیشن به سنسور یا قابلیت خاصی از دستگاه را فعال یا غیرفعال کنند. برای مثال اگر اپلیکیشن نیاز به دسترسی به میکروفن گوشی داشته باشد، در این صورت پیامی در این خصوص نمایش داده می‌شود و تنها در صورتی اجازه دسترسی اپلیکیشن به میکروفن داده می‌شود که شما آن را تایید کنید.
نکات اندروید
تا پیش از نسخه مارشمالو اندروید، تاییدیه مجوز‌های اپلیکیشن پیش از دانلود آن‌ها در گوگل پلی صادر می‌شد و در زمان نصب اپلیکیشن از استور‌های دیگر باید هنگام نصب به تمام دسترسی‌های اپلیکیشن مجوز می‌دادید که از نظر حریم خصوصی و موارد امنیتی مشکلاتی را در پی داشت.

۵- استفاده از دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل که با نام Google Assistant شناخته می‌شود ابزاری جالب برای دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز کاربران است. اما جالب است بدانید که این دستیار صوتی کاربرد‌های جالب دیگری نیز دارد که از این بین می‌توان به تعامل با سایر اپلیکیشن‌ها، یادداشت برداری، تنظیم هشدار و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
نکات اندروید
هر چه بیشتر از دستگاه صوتی گوگل استفاده کنید، بیشتر متوجه می‌شوید که چقدر کاربردی است. برای مثال، شرایطی را تصور کنید که می‌خواهید یک خواب ظهرگاهی داشته باشید ولی تلفن هوشمند شما در نزدیکی دست شما نیست و برای تنظیم هشدار باید بلند شده و به سراغ گوشی خود بروید. اما با استفاده از دستیار صوتی گوگل به سادگی می‌توانید این کار را با گفتن جمله Okay Google, wake me up in two hours انجام دهید.
برای فعال کردن قابلیت پاسخگویی دستیار صوتی گوگل در تمام صفحات گوشی، باید به بخش تنظیمات گوگل (Google Settings) رفته و در قسمت جستجو (Search) وارد بخش صدا (Voice) شوید و در بخش OK Google detection گزینه Always on را انتخاب کنید.

۶- یافتن گوشی در هنگام گم شدن یا سرقت آن

قابلیت Find My Device ابزار جالبی است که البته در اغلب دستگاه‌های اندرویدی به صورت پیش‌فرض فعال نیست. این ابزار در زمان‌هایی که گوشی را کم کرده‌اید یا به سرقت رفته است، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. با استفاده از این ابزار می‌توان موقعیت گوشی را یافت، آن را از راه دور قفل نمود یا صدایی را از آن پخش کرد. امکان حذف اطلاعات گوشی و همچنین قفل صفحه نمایش از دیگر ویژگی‌های این ابزار کاربردی است. با وجود اینکه قابلیت مذکور ممکن است تنها یک یا دو بار در کل عمر گوشی استفاده شود، اما فعال کردن آن بسیار حیاتی است. برای انجام این کار باید ابتدا به سراغ Google Setting app بروید و در منو Security قابلیت دسترسی به موقعیت دستگاه و امکان حذف کردن اطلاعات آن و قفل کردن گوشی را فعال کنید. سپس باید به سراغ تنظیمات خود گوشی رفته از طریق بخش امنیت (Security) گزینه Device Administrators را انتخاب کنید و تیک Find My Device را فعال نمایید.
نکات اندروید
بعد از انجام این کار در زمانی که گوشی گم شود یا مورد سرقت قرار بگیرد، می‌توانید از طریق اپلیکیشن Find My Device یا وب‌سایت آن، گوشی را ردیابی کنید و اطلاعاتش را حذف نمایید. برای دانلود این اپلیکیشن وارد لینک زیر شوید.

دانلود اپلیکیشن Find My Device از طریق گوگل پلی (اندروید)

نکات اندروید

۷- صرفه جویی در زمان با استفاده از NFC

بسیاری از افراد نمی‌دانند که NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟ این افراد حتی از عملکرد آن نیز اطلاعی ندارند. اما باید بگوییم که NFC یک قابلیت بسیار کاربردی است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با یک لمس هدفون بلوتوثی خودتان را به گوشی متصل کنید یا اطلاعات موجود در گوشی قدیمی را به تلفن هوشمند جدید انتقال دهید.
نکات اندروید
شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از افراد چیپ‌های NFC را داخل دستشان ایمپلنت می‌کنند و از این طریق دیگر نیازی ندارند تا قفل گوشی‌شان را باز کنند. بلکه این کار به صورت خودکار انجام می‌شود. البته بدون شک هیچ دلیلی برای اینکه شما هم چنین کاری انجام دهید وجود ندارد، اما باید توجه داشته باشید که NFC یک قابلیت کاربردی است که از طریق آن می‌توانید حس و حال جدیدی به زندگی خودتان ببخشید.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید با ۷ قابلیت کاربردی در سیستم عامل اندروید آشنا شدیم. شما چه قابلیت‌های دیگری را در اندروید سراغ دارید که کاربردی هستند؟ با ما و کاربران موبایلستان از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا