اخبار

گام بلند همراه اول در توسعه کسب و کارهای دیجیتالی

همراه اول طی یک تفاهم‌نامه‌ی هفت جانبه از تصمیم جدی خود در راستای توسعه‌ی کسب و کارهای دیجیتالی پرده برداشت و نشان داد به عنوان پیشرو، قصد در توسعه‌ی دیجیتالی کشور نقشی اساسی را ایفا کند.
در حالی که از یک سو بازار کسب و کارهای دیجیتالی و فعالیت مجموعه‌های استارتاپی در ایران به شدت داغ است و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری گرفته تا نهادهای دولتی و خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند، به نظر می‌رسد همچنان کسب و کارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها با مشکلات مختلف مواجه هستند.
 
گام بلند همراه اول در توسعه کسب و کارهای دیجیتالی
 

امضای تفاهم‌نامه هفت جانبه

روز یکشنبه ۱۱ آذرماه شرکت همراه اول با امضای یک تفاهم‌نامه‌ی چندجانبه که با حضور ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی و دبیرشورای عالی فضای مجازی، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید، از عزم جدی خود برای ورود به حوزه‌ی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها خبر داد.
در این تفاهم‌نامه که در محل ساختمان توسعه کسب و کار ایرانیان (توسکا) برگزار شد، علاوه بر تشریح زیست‌بوم توسعه‌ی کسب و کارها دیجیتالی نوپا، بر هدف این همکاری چندجانبه نیز تاکید شد. محور این تفاهم‌نامه، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی برای ایجاد ظرفیت و قابلیت‌های جدید و ویژه در کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها است.

سرفصل تعهدات همراه اول

همراه اول به عنوان یکی از طرفین این تفاهم‌نامه متعهد شده است تا در موارد زیر همکاری لازم را با دیگر مجموعه‌ها و استارتاپ‌ها داشته باشد:

  • همکاری در معرفی استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت سامانه‌های هوشمند
  • اختصاص سهمیه‌ی تبلیغی صدا و سیما به استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت توسکا
  • انجام تبلیغات ویژه‌ی کسب و کارهای نوپای دیجیتال در صدا و سیما با تخفیف مصوب
  • ایجاد سامانه‌ی آموزش الکترونیک جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب و کار
  • پیگیری همکاری و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی-ترویجی کارآفرینی مثل استارتاپ ویکندها
  • منتورینگو تسهیل‌گری و…

 
گام بلند همراه اول در توسعه کسب و کارهای دیجیتالی
بی‌شک ورود جدی مجموعه‌هایی چون همراه اول در اکوسیستم استارتاپی می‌تواند جنبه‌های مثبت زیادی داشته باشد. همراه اول نه‌تنها می‌تواند با سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دیجیتالی در تسریع پیشرفت این اکوسیستم نقش جدی ایفا کند، بلکه می‌تواند با برطرف کردن موانع تلاش کند تا جوانان زیادی که پا به این عرصه گذاشته‌اند بتوانند به آینده‌ی خود امیدوار باشند.

امضای قرارداد همراه اول با یک شرکت دانش بنیان

در همین راستا روز یکشنبه ۱۸ آذر ماه نیز قرارداد سرمایه‌گذاری همراه اول در یک شرکت دانش بنیان در حضور سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رییس جمهور به امضا رسید.
در این قرارداد که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مهدی اخوان بهابادی رئیس هیأت مدیره همراه اول، محمدمهدی عباسخانی مدیرعامل شرکت «حرکت اول»، حامد تاج‌الدین مدیرعامل شرکت «سانا گستر سبز»، جمعی از مدیران همراه اول و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصحاب رسانه امضا شد، شرکت سرمایه گذاری «حرکت اول» به نمایندگی از اپراتور اول و شرکت دانش بنیان «سانا گستر سبز» قرارداد همکاری جهت سرمایه گذاری امضا کردند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم ضمن تشکر از همراه اول و مجموعه‌ی «حرکت اول» بابت جا انداختن مباحثی همچون سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها گفت: ما یک مشکل بزرگ در اکوسیستم خود داریم و آن سرمایه‌گذاری در سطوح بالای ۵ میلیون دلار است.
به گفته‌ی ستاری اگر ما بتوانیم شرکت های بزرگی همچون همراه اول را به این نتیجه برسانیم که با نگاه به آینده‌ی کسب و کار خود در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند و از درآمد سنتی خود جدا شوند، این یک اقدام بزرگ است.
از سوی دیگر زیرساخت‌های ارتباطی که در اختیار همراه اول قرار دارد اجازه می‌دهد تا این شرکت بتواند در حوزه‌های معرفی و بازاریابی کسب و کارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها فعالیت جدی داشته باشد. این بخش یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌هایی است که کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به دلیل کمبود بودجه و نداشتن توانایی کافی با آن دست به گریبان هستند.
گام بلند همراه اول در توسعه کسب و کارهای دیجیتالی
 
یکی دیگر از حوزه‌هایی که همراه اول به خوبی می‌تواند در آن نقش مثبتی داشته باشد، حوزه‌ی آموزش و حضور در رویدادهایی چون استارتاپ ویکندها است. از آنجایی که با توجه به فراگیر شدن تب راه‌اندازی استارتاپ و کسب و کار دیجیتال، بسیاری از جوانان و نوجوانان کم تجربه تمایل زیادی برای ورود به این اکوسیستم دارند، راه‌اندازی سامانه‌های آموزشی تخصصی و حرفه‌ای می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.
حضور افراد باتجربه در این بخش می‌تواند از ورود چشم‌بسته و بدون پیش‌زمینه به این عرصه جلوگیری کند و باعث شود افرادی وارد حوزه‌های استارتاپی شوند که سبب پیشرفت این اکوسیستم شوند.

برنامه راهبردی ۵ ساله همراه اول

شایان ذکر است که دو ماه قبل و در مهرماه ۱۳۹۷ از برنامه‌ی راهبردی پنج ساله‌ی همراه اول در حضور آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
این برنامه با ماموریت «تحقق رویای دیجیتال» در تلاش است تا به عنوان یکی از رهبران بازار ICT منطقه، به ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال بپردازد.
حمید فرهنگ در این مراسم با اشاره به رونمایی از راهبرد ۵ ساله آتی همراه اول گفت:‌ ما در ۹ ماه گذشته برنامه‌ی راهبرد ۵ ساله همراه اول را بنا بر مأموریت‌ های شرکت، تدوین کرده‌ ایم. امیدواریم که مثل همیشه با یاری خدا، به  توسعه فضای فناوری کشور به فراگیر شدن حوزه کسب و کار در این کمک کنیم.
مدیرعامل همرا اول ادامه داد: غیر از چشم‌‌اندازمان که تبدیل شدن به یکی از رهبران ICT در منطقه است، همچنین حوزه‌ی کسب ‌و کار همراه اول فراتر از گذشته خواهد شد و شرکت‌‌های زیادی با ماموریت‌‌های متنوع به خانواده‌ی همراه اول اضافه می ‌شوند.
به نظر می‌رسد همراه اول به عنوان یکی از پیشگامان توسعه‌ی دیجیتالی کشور، عزم خود را جزم کرده است تا ورودی جدی در این بخش داشته باشد و از این رو حوزه‌ی کسب و کارهای دیجیتالی و استارتاپ‌ها همچنان به حضور مجموعه‌های بزرگ مانند همراه اول نیاز دارند.


بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا