اخبار

۱۰ ویژگی جذابی که آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ به ارمغان آورده است

ویندوز ۱۰ درحالی یک‌سالگی خود را جشن می‌گیرد که شروعی پرقدرت‌تر از نسل‌ قبلی یعنی ویندوز ۸ را تجربه کرده است. این سیستم‌عامل هم‌اکنون ۳۵۰ میلیون کاربر دارد و مایکروسافت ادعا می‌کند این به‌روزرسانی با سرعتی بیش‌تر از تمام نسخه‌ها رو به رشد است. هم‌چنین با توجه به بازخورد مشتریان، سطح بالایی از رضایت را به همراه دارد. ویندوز ۱۰ به تازگی به‌روزرسانی را دریافت کرده که تغییرات زیادی را در آن به وجود آورده است. در ادامه ده تغییر جذاب که این به‌روزرسانی به ارمغان آورده را مرور می‌کنیم.

 

۱- Windows Ink

۴۲۶۶۴۷-۱-windows-ink
Windows Ink یکی از مهم‌ترین بخش‌های به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۰ است، برای دسترسی به این بخش می‌توانید بر روی آیکون خاص موجود در نواز وظیفه کلیک کنید تا پنجره‌ای پاپ‌اپ برایتان باز شود. در پنجره باز شده می‌توان به گزینه‌هایی از جمله نوشتن یادداشت، صفحه ترسیم و قابلیت نوشتن نکات روی اسکرین شات دسکتاپ اشاره کرد. Windows Ink آمده است تا کاربرد بیش‌تری را به استایلوس بدهد. بستن این بخش با کلیک کردن دوباره روی آیکون و یا فشردن دکمه بازگشت قلم Surface Pro امکان پذیر است.

۲- Smart Stickies

۴۲۶۶۳۴-۲-smart-stickies
برچسب‌های هوشمند در نسخه جدید نقشی پررنگ‌تر از حفظ یادداشت‌ها را انجام می‌دهند، در واقع شما با کلیک کردن بر روی Add Reminder می‌توانید بخشی از متن را وارد اعلانات یادآوری خود کنید. به عنوان مثال با ثبت شماره پرواز خود در یکی از این برچسب‌ها و آبی کردن (افزودن به Reminder) آن می‌توانید اطلاعات پرواز دریافتی توسط بینگ را مشاهده کنید تا در زمان مقرر به شما یادآوری شود.

۳- دسترسی به کورتانا بدون نیاز به آنلاک کردن صفحه

۴۲۶۶۳۵-۳-cortana-on-the-lock-screen
در به‌روزرسانی جدید کورتانا حتی از پشت درهای بسته نیز آماده گوش کردن به فرامین شماست. به عنوان مثال شما می‌توانید وضعیت آب و هوا را بپرسید، یک لیست پخش موسیقی را پلی کنید و یا در رابطه با اطلاعات عمومی از کورتانا بپرسید آن هم بدون نیاز به آنلاک کردن قفل!
این ویژگی با فناوری جدید اینتل موسوم به چیپ wake-on-voice کامل‌تر هم می‌شود و شما می‌توانید حتی در حالت استندبای نیز با کورتانا درد و دل کنید!
 

۴- استفاده از Windows Hello برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

۴۲۶۶۳۶-۴-windows-hello-for-apps-and-websites
ویندوز ۱۰ این امکان را برای کاربران به ارمغان می‌آورد که به وسیله اهراز هویت بیومتریک از جمله اسکنر عنبیه چشم و یا اسکنر اثرانگشت به محیط ویندوز دسترسی داشته باشند. این ویژگی یکسالی می‌شود که به ویندوز ۱۰ افزوده شده است اما در به‌روزرسانی بزرگ اخیر می‌توان از این ویژگی برای ورود به وب‌سایت‌ها و هم‌چنین برخی اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. البته برای ورود به وب‌سایت‌ها از این طریق می‌بایست از مرورگر اج استفاده کنید.

۵- پشتیبانی مرورگر اج از افزونه‌ها

۴۲۶۶۳۹-۵-extensions-in-edge
مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ یعنی اج بعد از گذشت یکسال هنوز هم راه زیادی دارد تا به تکامل برسد، اگرچه این مرورگر از نظر بنچمارک‌ها سرعت بیش‌تری به نسبت سایرین دارد اما هنوز هم‌چون سایر مرورگرهای مطرح کامل و بی نقص نیست. در به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۰ این مرورگر توانایی پشتیبانی از افزونه‌ها را پیدا کرده است. اج هم‌اکنون از افزونه‌هایی هم‌چون AdBlock ،۱Password ،LastPass و EverNote و چند افزونه بزرگ دیگر پشتیبانی می‌کند. البته دو افزونه دیگر از جانب خود مایکروسافت برای این مرورگر ارایه شده است که وان‌نوت و سرویس مترجم بینگ هستند.

۶- بازطراحی بخش فروشگاه

۴۲۶۶۴۱-۶-the-store-is-redesigned
طراحی جدید بخش استور ویندوز ۱۰ می‌تواند این بخش را برای گیمرها جذاب‌تر از پیش کند، حال این بخش هماهنگی بیش‌تری با ایکس باکس دارد. بخش‌ها متنوع‌تر شده‌اند و دسترسی به بخش‌های نرم‌افزارها، فیلم و موسیقی راحت‌تر از گذشته است و نوار وضعیت دانلود بزرگ‌تر و واضح‌تر شده است.

۷- بهبود وضعیت Windows Defender

۴۲۶۶۳۲-۷-windows-defender-gets-better-for-security
شما هم‌اکنون می‌توانید به صورت آفلاین به اسکن برنامه‌های مخرب بپردازید، هم‌چنین برنامه‌ریزی جهت اسکن منظم و حفاظت ابری از دیگر ویژگی‌هایی است که به ویندوز دفندر افزوده شده است. Neil Rubenking تحلیل‌گر مسایل امنیتی می‌گوید عملکرد ویندوز دفندر در آزمایشگاه بهبود را نشان می‌دهد، اما برای محافظت بیش‌تر هنوز هم می‌بایست از آنتی‌ویروس‌های شخص ثالث استفاده کنید.

۸- یادآوری‌های کورتانا از این به بعد با تصاویر و لینک همراه هستند

۴۲۶۶۴۲-۸-cortana-reminders-can-include-pictures-and-links
کورتانا عملکرد خوبی را در بخش یاد‌آوری ایفا کرده است، حال قرار است این بخش از کورتانا پربارتر از گذشته شود. اگر در یکی از اپلیکیشن‌های موسوم به یونیورسال هستید می‌توانید با کلیک کردن بر روی آیکون به اشتراک‌گذاری آیتم مورد نظر خود را به بخش یادآوری کورتانا ارسال کنید.

۹- منوی استارت ساده‌تر می‌شود

۴۲۶۶۴۳-۹-the-start-menu-gets-simpler
در حال حاضر شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی All Apps در منو استارت همه اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید، هم‌چنین دو بخش اپلیکیشن‌های اخیرا استفاده شده و پر استفاده نیز در لیست جدا شده‌اند. دکمه Action Center نیز در ابتدای نوار وظیفه سمت راست قرار گرفته است.

۱۰- افزوده شدن تم تیره

۴۲۶۶۴۶-۱۰-there-s-a-new-dark-mode
 
تم تیره علاوه بر اینکه ظاهری جذاب‌تر را به ویندوز ۱۰ هدیه کرده است، می‌تواند برای افرادی که از نظر بینایی مشکل دارند نیز مفید باشد. برای تیره کردن محیط ویندوز ۱۰ می‌توانید از منو Settings اقدام کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا