اخبار

مک بوک اپل ناامن‌تر از همیشه

مک بوک اپل ناامن‌تر از همیشه

باور عمومی در رابطه با مک بوک  قاعدتاً آن‌ها را نسبت به ویندوز در برابر حمله‌های سایبری ایمن‌تر می‌داند اما به‌تازگی یکی از محققان در این رابطه موفق به کشف بدافزار ویرانگری شده است که کم‌کم راه خود را به پلتفرم اپل بازکرده است و صاحبان این دستگاه‌ها را تهدید می‌کند.
کلاه‌برداران سایبری به‌تازگی برنامه مخرب جدیدی را سرلوحه کار خود قرارداده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به شکار کامپیوتر قربانی پرداخته و اطلاعات شخصی او را بدزدد. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون متوجه شدن کاربر قربانی عملیات مخرب بسیار زیادی را بر روی کامپیوتر فرد اعمال کنند. بااین‌حال بخش نگران‌کننده در این رابطه این است که بسیاری از نرم‌افزارهای محبوب نمی‌توانند این بدافزار را شناسایی کنند. به‌این‌ترتیب نیز این بدافزار می‌تواند به‌راحتی کاربرانی را که فکر می‌کنند سیستمشان به‌واسطه وجود آنتی‌ویروسی مشهور و البته به‌روز از حملات سایبری در امان است مورد تهدید قرار دهد.
بر اساس خبرنامه Hacker News این بدافزار به‌عنوان OSX/MaMi خوانده می‌شود و طرز کار آن به  DNSChanger شباهت بسیار زیادی دارد که در سال ۲۰۱۲ میلادی میلیون‌ها سیستم از جمله مک بوک را تحت تأثیر قرارداده و آلوده کرد. البته اگرچه نگرانی‌هایی در رابطه با عدم شناسایی این بدافزار توسط بسیاری از کاربران وجود دارد اما یکی از کاربران فروم  Malwarebytes به‌تازگی راه‌هایی را برای شناسایی آن دریافته است. به‌این‌ترتیب برای این کار نیاز است تا در تنظیمات DNS خود به این آدرس وارد شوید: ۸۲٫۱۶۳٫۱۴۳٫۱۳۵ and 82.163.142.137.
زمانی که هکرها این نرم‌افزار را بر روی کامپیوتری نصب می‌کنند، می‌توانند ترافیک مک بوک شمارا به یک سری سرورهای مخصوص به خود ارسال کرده و به اطلاعات حساستان دسترسی داشته باشند. همچنین این نرم‌افزار می‌تواند گواهینامه‌های روت ویژه‌ای را ایجاد کرده که به ارتباطات رمزگذاری شده نیز دسترسی دارد. البته جالب است بدانید که هکرها درباره نحوه انتشار این بدافزار چندان باهوش عمل‌نکرده‌اند و برای این کار از کمپین‌های فیشینگ سنتی و مهندسی اجتماعی استفاده کرده‌اند.
البته این امر به نفع کاربران است زیرا این روش‌ها در حین تشخیص یک نرم‌افزار از یک بدافزار بسیار ساده بوده و باعث می‌شود که کاربران کمتری گول این روش را بخورند. بااین‌حال باید به یادداشت که ۵۹ آنتی‌ویروس قوی در حال حاضر قادر به شناخت این بدافزار نیستند که همین امر نیز خود به یک نکته منفی برای کاربران مک بوک بدل می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا