بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی گوشی ال‌جی X Screen از نگاه موبایلستان

بررسی تخصصی ال‌جی X Screen از نگاه موبایلستان

 

LG X Screen

 
شرکت ال‌جی به‌تازگی محصولات سری X خود را معرفی کرده است و شاید بتوان این محصولات را آغازگر مسیری جدید در برابر این شرکت به‌حساب آورد. محصولات سری X در حقیقت شامل ۷ تلفن همراه هوشمند هستند که هر یک از آن‌ها بر روی یک قابلیت ویژه در دستگاه تمرکز داشته و آن را برجسته‌سازی نموده‌اند. در ادامه به همراه هم به بررسی گام‌به‌گام یکی از زیباترین محصولات این سری یعنی X Screen خواهیم پرداخت.
 

 

طراحی

بدون شک در دنیای امروزی تلفن‌های همراه هوشمند، طراحی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی هر شرکت سازنده‌ای به‌حساب می‌آید. تلفن‌های همراه به یکدیگر شبیه شده‌اند و این امر می‌تواند از دو جنبه خطرناک باشد، نخست این‌که مخاطبان ممکن است به علت این تشابه به سراغ محصول نروند و مورد دوم، رویکرد روزافزون شکایت به علت تقلید است که در میان شرکت‌های حاضر در بازار فناوری اطلاعات به یک امر روزمره بدل گشته است.
 

 
این دستگاه دارای استانداردهای کلاسیک طراحی شرکت اپل است و می‌تواند شمارا به یاد دورانی که تلفن‌های همراه لمسی غیرهوشمند در اوج قرار داشتند بیاندازد ولی با این تفاوت که ضخامت این دستگاه به‌مراتب کمتر است. این دستگاه تنها ۷٫۱ میلیمتر ضخامت دارد و با توجه به وزن ۱۲۰ گرمی آن می‌توان میزان ظرافت به کار گرفته‌شده در طراحی این مدل را درک کرد. البته این وزن کم در برخی از افراد می‌تواند حس نامطلوبی ایجاد کند زیرا بسیاری از کاربران به همراه‌های فلزی عادت کرده‌اند و در دست گرفتن این دستگاه برای آن‌ها اندکی دشوار بوده است زیرا احساس می‌کردند که این مدل ممکن است هر آن از دستشان سقوط کند. کناره‌های دستگاه انحنای بسیار ملایمی دارند که به جذابیت ظاهری آن افزوده است ولی این کناره‌ها تنها ظاهری شبیه به فلز دارند و از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند.
 

 
در سمت راست دستگاه در قسمت بالایی شاهد درگاه واردسازی سیم‌کارت هستیم که به‌رسم بیشتر همراه‌های امروزی تنها با استفاده از پین مخصوص قابل گشودن است در پایین این درگاه نیز دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر تعبیه‌شده است.
در قسمت پایینی X Screen به ترتیب از سمت راست به چپ شاهد حضور بلندگو، درگاه میکرو یواس‌بی، میکروفون داخلی دستگاه و درنهایت نیز جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هستیم. در سمت چپ این تلفن همراه نیز تنها دکمه کنترل صدا قرار داده شده است. در بخش بالایی دستگاه نیز یک میکروفون داخلی دیگر تعبیه‌شده است. پنل پشتی دستگاه از جنس فیبر شیشه است که ظاهری جذاب به این دستگاه داده است.
 
 
درمجموع می‌توان گفت که ظاهر این مدل چندان خاص و منحصربه‌فرد نیست ولی با توجه به قیمت و مخاطبان آن می‌توان این ظاهر را قابل‌قبول دانست.
 

صفحه‌نمایش

شاید مهم‌ترین وجه تمایز این دستگاه با سایر مدل‌های موجود در بازار را نمایشگر آن دانست. نمایشگر X Screen ابعادی ۴٫۹۳ اینچی داشته و از نوع ال‌سی‌دی IPS است. رزولوشن این نمایشگر برابر با ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل است که با توجه به ابعاد آن تراکم پیکسل ۲۹۸ پیکسل در اینچ را ارائه می‌نماید. شفافیت نمایشگر نیز چندان مطلوب نیست و در شرایط کارکرد در نور طبیعی ممکن است با مشکلاتی در مشاهده محتوای نمایش یافته بر روی نمایشگر روبرو شوید.
 

 
تا به اینجای کار این نمایشگر حرف خاصی برای گفتن ندارد ولی جذابیت این همراه در نمایشگر دوم آن است که در بالای صفحه‌نمایش اصلی و به‌صورت یک نوار باریک تعبیه‌شده است. این نمایشگر به‌صورت دائم روشن است و اطلاعاتی مانند تاریخ و ساعت را به صاحب دستگاه ارائه می‌کند. این نمایشگر، ۱٫۷ اینچ اندازه داشته و در حقیقت نسخه کوچک‌تری از نمایشگر دوقلوی مدل V10 است. البته با توجه به ابعاد کوچک‌تر X Screen در مقایسه با V10 می‌توان کاربری این نمایشگر دوم را به‌مراتب بهتر و آسان‌تر ارزیابی نمود. این نمایشگر عملکرد چند کاربری یا مالتی تسک این دستگاه را بهبود بخشیده و به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند به‌راحتی بین برنامه‌ها جابجا گردد.
درمجموع می‌توان نمایشگر X Screen را متفاوت و جذاب دانست. درست است که رزولوشن نمایشگر اصلی در مقایسه با بسیاری از دستگاه‌های میان رده امروزی چندان مطلوب نیست ولی نمایشگر دوم و قابلیت‌های ویژه آن می‌تواند این ایراد را قابل‌چشم‌پوشی نموده و به ارزش کلی این مدل بیفزاید.
 

نرم‌افزار

سیستم عامل موجود بر روی این مدل، اندروید نسخه ۶٫۰ یا همان اندروید مارشمالو است. نرم‌افزارهای پیش‌فرض موجود بر روی X Screen شامل بسته نرم‌افزاری کامل گوگل (یوتیوب، کروم، جی میل، جستجوگر گوگل، نقشه گوگل، هنگ آوتز و …) و نرم‌افزارهای استاندارد اولیه برای اندروید است و خوشبختانه خبری از نرم‌افزارهای متعدد پیش‌فرضی که معمولا حجم بالایی از حافظه را اشغال کرده و قابل حذف نیستند، نیست.
 
 
سیستم عامل این دستگاه با استفاده از پوسته شخصی‌سازی‌شده ال‌جی به کاربر ارائه می‌شود و به همین دلیل نیز علاوه بر امکان شخصی‌سازی صفحه اصلی می‌توان نمایشگر دوم X Screen را نیز به‌سادگی برنامه‌ریزی کرده و امکان دسترسی به نرم‌افزارها از طریق آن را فراهم ساخت.
 

دوربین

دوربین این مدل به معنای واقعی کلمه میان رده بودن آن را نشان می‌دهد. دوربین اصلی موجود بر روی دستگاه، ۱۳ مگاپیکسلی بوده و کیفیت نسبتا مطلوبی دارد ولی نباید انتظار داشت که عکس‌های برداشت‌شده با این دوربین بتواند در میان بهترین عکس‌های برداشت‌شده با دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی قرار داشته باشد. بااین‌وجود کیفیت عکس‌های برداشت‌شده با X Screen راضی‌کننده بوده و با توجه به قیمت دستگاه، مناسب به‌حساب می‌آید. کیفیت رنگ در عکس‌ها مناسب به نظر می‌رسد و فلش ال‌ای‌دی و قابلیت زوم خودکار دوربین X Screen نیز به‌خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند.
 

 
با تمامی این تفاسیر امکانات جانبی چندانی برای این دوربین در نظر گرفته نشده است زیرا مدل دیگری از سری X به دوربین اختصاص‌یافته است. بااین‌وجود امکانات استانداردی مانند شناسایی چهره، ژئو تگینگ و امکان برداشت تصاویر پانوراما بر روی این دوربین اعمال شده‌اند.
 

 
فیلم‌برداری با X Screen نیز با کیفیت ۱۰۸۰P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود که کیفیتی مناسب ولی نه‌چندان ویژه به‌حساب می‌آید.
 

سخت‌افزار

وقتی سخن از همراه‌های میان رده به میان می‌آید نمی‌توان انتظار پردازنده‌های رده بالا یا رم‌های ۶ گیگابایتی را داشت و این امر درزمینهٔ X Screen نیز صادق است. این دستگاه دارای یک پردازنده اسنپ دراگون ۴۱۰ شرکت کوالکام است که یک پردازنده مناسب برای دستگاه‌های میان رده به‌حساب می‌آید.
این پردازنده از چهار هسته ۱٫۲ گیگاهرتزی کورتکس A53 تشکیل شده است که در عمل برای انجام کارهای روزانه و حجتی برخی از بازی‌های با کیفیت بالا نیز مناسب است ولی مشکل اصلی سخت‌افزار این دستگاه در بخش رم آن رویت می‌شود. رم دو گیگابایتی در تلفن‌های همراه امروزی به‌اندازه کافی پاسخگوی نیاز کاربران هست ولی در آینده‌ای نزدیک، این رقم برای رم چندان قابل‌قبول نخواهد بود.
حافظه داخلی دستگاه تنها ۱۶ گیگابایت است ولی می‌توان آن را به کمک کارت‌های میکرو اس دی به میزان ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد. البته با توجه به حجم نرم‌افزارهای امروزی نمی‌توان انتظار داشت که ۱۶ گیگابایت با نصب چند برنامه و برداشت چند قیلم کوتاه و چنددقیقه‌ای، سریعا پر نشود.
پردازنده گرافیکی موجود بر روی X Screen نیز آدرنو ۳۰۶ است که یک پردازنده گرافیکی شناخته‌شده و مناسب به‌حساب می‌آید ولی تمامی گفته‌های قبلی درزمینهٔ پردازنده اصلی، درباره این مورد نیز صادق است.
درمجموع باید می‌توان گفت که بخش سخت‌افزاری این دستگاه به معنای واقعی کلمه معمولی است و موارد مشابه فراوانی برای رقابت در این زمینه برای آن در بازار به چشم می‌خورند ولی نباید فراموش کرد که تمرکز اصلی این دستگاه، ارائه نمایشگری متفاوت بوده است نه توان پردازشی منحصربه‌فرد.
 

 
جدول زیر وضعیت این دستگاه در بنچ‌مارک‌های مختلف را نشان می‌دهد:

نام بنچ‌مارک

امتیاز کسب شده توسط X Screen

AnTuTu نسخه ۶

۲۸۵۴۶

Geekbench 3

۱۴۳۶

۳DMark

۷۱۶

GFX نسخه ۲٫۷

۵٫۱ فریم بر ثانیه

GFX نسخه ۳

۱٫۸ فریم بر ثانیه

PCMark

۴۰۳۱

BaseMark OS II

۴۹۱

Octane V2

۲۶۵۰

Mozilla Kraken 1.1

۱۲۸۷۹٫۸ میلی‌ثانیه

JetStream 1.1

۱۵٫۶۶۶

AndroBench 3-5

۴۶٫۹۵ مگابایت بر ثانیه

 
 

باتری

باتری X Screen یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این دستگاه به‌حساب می‌آید. وجود یک باتری ۲۳۰۰ آمپرساعتی بر روی یک تلفن همراه هوشمند که نمایشگری دائما روشن دارد موجب شده است تا عملا نتوانید برای مدت‌زمانی طولانی از این دستگاه استفاده مداوم نمایید.
باتری این دستگاه در وضعیتی که به شبکه وای‌فای متصل بوده ولی از آن استفاده نمی‌شد، تنها ۱۶ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام آورد. این میزان برای استفاده از دستگاه برای وب گردی با وای‌فای به ۹ ساعت و ۱۳ دقیقه کاهش یافت و در شرایطی که از دستگاه با حداکثر نور نمایشگر استفاده می‌شد نیز مدت‌زمان کارکرد به ۲ ساعت و ۵۷ دقیقه رسید. با این حساب اگر می‌خواهید با این تلفن همراه به مسافرت بروید، پاوربنک را فراموش نکنید زیرا باتری این مدل در داخل آن نصب‌شده است و کاربر نمی‌تواند آن را تعویض نماید.
 

نتیجه‌گیری

درمجموع می‌توان گفت که X Screen در نوع خود یک دستگاه متفاوت است زیرا نمایشگر دوم آن می‌تواند کاربری‌های قدیمی را به روشی جدید به شما ارائه کند ولی ازنظر سایر امکانات نمی‌توان انتظار داشت که این دستگاه به شما خدمات ویژه‌ای عرضه نماید. این تلفن همراه برای کسانی که می‌خواهند دستگاهی متفاوت داشته باشند بسیار جذاب خواهد بود ولی اگر به دنبال توانایی ویژه سخت‌افزاری و پردازشی در دستگاه خود هستید، ممکن است X Screen بهترین گزینه پیش روی شما نباشد ولی نگران نباشید زیرا ال‌جی مدل‌های سری X را به نحوی تخصصی سازی کرده است که هرکسی می‌تواند امکانات موردنظر خود را در یکی از هفت رده آن بیابد.
 
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا