اخبار

آسیب پذیرترین مک های قدیمی نسبت به حملات Zombie Load

براساس آخرین برآوردها مشخص شده که کامپیوترهای قدیمی در برابر حملاتی مانند Zombie load آسیب پذیر هستند و این ناشی از مشکل امنیتی تراشه های آینتل است، عدم بروزرسانی امنیتی تراشه های اینتل مهم ترین دلیل بروز این مشکل خواهد بود.

مدل های مک سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، همگی نسبت به حملات Zombie load  آسیب پذیر هستند و شرکت اینتل، پج امنیتی این کامپیوتر ها را منتشر نکرده است، سیستم عامل این نوع کامپیوترها از نوع موهاوی، های سیرا یا سیرا بوده و از آن جایی که شرکت اینتل حالت Micromode این نوع کامپیوترها را بروزرسانی نکرده ، به همین دلیل نسبت به حملات Zombie load به شدت آسیب پذیر هستند.

شرکت اپل اینسایدر از شرکت اپل درخواست که موضوع را شفاف سازی کند و شرکت اپل، اطلاعات قبلی در مورد کامپیوترهای خود را تایید کرده و اعلام کرده که اگرچه این نوع کامپیوترها در برابر حملاتی مشابه Zombie load  مصون نیستند ولی امنیت این نوع تراشه ها چندان هم مورد سوال نیست.

عدم بروزرسانی تراشه های شرکت اینتل باعث بروز این مشکل شده است.

می توان گفت که حملات Zombie Load تنها می تواند تراشه های بعد از سال ۲۰۱۱ را تحت تاثیر قرار دهد و کامپوترهای مک فهرست شده نسبت به این حملات مصون هستند، ولی نسخه های بعدی Zombie Load ، می تواند بر دستگاه های احتمالی تاثیرگذار باشد و بنابراین لازم است که شرکت اینتل هر چه سریع تر اقدام کرده و پج های امنیتی خود را منتشر کند.

فهرست کامل کامپیوترهای مک بدین شرح است:

  • مک بوک ۱۳ اینچی سال ۲۰۰۹
  • مک بوک ۱۳ اینچی میانه سال ۲۰۱۰
  • مک بوک ایر ۱۳ اینچی اواخر سال ۲۰۱۰
  • مک بوک ایر ۱۱ اینچی اواخر سال ۲۰۱۰
  • مک بوک ۱۷ اینچی میانه سال ۲۰۱۰
  • مک بوک پرو ۱۵ اینچی میانه سال ۲۰۱۰
  • مک بوک پرو ۱۳ اینچی میانه سال ۲۰۱۰
  • آی مک ۵/۲۱ اینچی اواخر سال ۲۰۰۹
  • آی مک ۲۷ اینچی اواخر سال ۲۰۰۹
  • آی مک ۵/۲۱ اینچی میانه سال ۲۰۱۰
  • مک مینی میانه سال ۲۰۱۰
  • مک پرو اواخر سال ۲۰۱۰

از آن جایی که تراشه های شرکت اینتل نسبت به حملات  Zombie Load آسیب پذیر هستند، بنابراین شرکت اپل تصمیم گرفته که تامین تراشه های خود را به شرکت اینتل واگذار نکند، بخاطر عدم بروزرسانی به موقع تراشه ها توسط اینتل، در نهایت موجب کاهش میزان فروش کامپیوترهای مک شده است.

انتظار می رود که شرکت اینتل تمایل به رفع این نقیصه داشته باشد تا بتواند اعتبار خود را حفظ کرده و گامی در جهت افزایش محصولات خود بردارد. زمانی که شرکت اینتل پج امنیتی تراشه های خود را منتشر کند در این صورت می توان انتظار داشت که تراشه های این شرکت مطمئن بوده و شرکت اپل دوباره می تواند همانند گذشته به این شرکت اعتماد کند و دوباره روابط دو شرکت همانند گذشته برقرار شود.

پس انتظار داریم که شرکت اینتل با بروزرسانی نرم افزاری تراشه های خود، دوباره بتواند کامپیوترهای خود را بازیابی کرده  و به مشتریان خود بفروشد.

محققان امنیتی یک مجموعه جدید آسیب پذیری را کشف کرده اند که بر تراشه های اینتل تا سال ۲۰۱۱ تاثیر می گذارد، از جمله تراشه هایی که در دستگاه های اپل مورد استفاده قرار گرفته اند.

حملات Zombie Load  تراشه های AMD و ARM تحت تاثیر قرار نمی دهند. البته در شبکه های اجتماعی نحوه عمل Zombie Load  به اشتراک گذاشته شده است و حتی مشخص شده که در کامپیوتر کاربر می تواند به عنوان نرم افزارهای جاسوسی عمل کرده و رمزهای را به کامپیوتر مقصد ارسال می کند. نرم افزار Zombie Load  هنوز در مراحل آزمایشی است ولی بعد از تکمیل شدن مراحل خود، به یک نرم افزار جاسوسی قدرتمندی تبدیل خواهد شد که در کامپیوتر میزبان جاسوسی کرده و اطلاعات کاربر را به کامپیوتر مقصد ارسال می کند.


 

بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا