اخبار

اپل دیگر از هسته‌های ARM استفاده نمی کند

بر اساس گزارش‌های جدید اپل در تلاش برای ساخت تراشه‌های هرچه اختصاصی‌تر است و می‌خواهد هسته‌های پنهان مورد استفاده در چیپست‌های خود را از معماری مجموعه هسته‌های ARM به RISC-V منتقل کند که مجانی و منبع باز است.

احتمالاً می دانید طراحی پردازنده امری بسیار پیچیده است که به متخصص‌هایی در زمینه مدار منطقی دیجیتال، کامپایلر و سیستم عامل نیاز دارد. معمولاً کمپانی‌هایی چون اپل، کوالکام یا حتی گوگل از طراحی‌های آماده و ابزارهای سازندگانی چون Arm یا MIPS استفاده می‌کنند که باید در قبال استفاده از آنها و به ازای هر تراشه پول بپردازند.

RISC-V درست با این هدف خلق شده است که یک معماری مجموعه دستورالعمل (ISA) منبع باز و رایگان را ارائه کند تا طراحی و ساخت تراشه آسان‌تر و کم هزینه‌تر شود. حالا طبق گزارش منتشر شده از سوی SemiAnalysis که یک شرکت ارائه دهنده مشاوره در حوزه نیمه هادی است، اپل می‌خواهد هسته‌های مختلف چیپست های خود را از Arm به RISC-V منتقل کند. معمولاً هنگامی که صحبت از هسته‌های یک پردازنده یا چیپست می‌شود، ذهن همه ما به سمت پردازنده مرکزی (CPU) یا نهایتاً پردازنده گرافیکی می‌رود.

هسته‌های ARM از چیپ اپل خارج می‌شود

با این حال در تمامی چیپست ها هسته‌های پنهان (Embedded) متعدد دیگری هم وجود دارد که از قابلیت‌های ارتباطی چون وای فای، بلوتوث و شبکه موبایل گرفته تا کار با تراشه‌ای حافظه و تاچ پد را کنترل می‌کنند و اغلب از نگاه‌ها پنهان می‌مانند. برای نمونه در چیپست M1 اپل بیش از ۳۰ هسته متنوع برای کنترل و عملکرد کارکردهای مختلف وجود دارد.

ظاهراً در چیپست های اپل بسیاری از این هسته‌ها بر پایه سری Arm M یا Arm A هستند که حالا اپل می‌خواهد دست کم بخشی از آنها را با RISC-V جایگزین کند. البته برای این کار لازم نیست که اپل در بخش هسته‌های پردازنده مرکزی از Arm دست بکشد و می‌تواند از ISA های مختلف در کنار یکدیگر استفاده کند. هسته‌های فرعی چیپست ها عمدتاً فرم ویر اختصاصی خود را اجرا می‌کنند و مستقل از هسته‌های پردازنده مرکزی یا سیستم عامل عمل می‌کنند.

در صورتی این گزارش صحت داشته باشد و اپل به دنبال جایگزین کردن هسته‌های Arm با RISC-V باشد، با این کار می‌تواند از هزینه‌ها بکاهد. با وجود اینکه طراحی چنین هسته‌هایی برای اپل امکان پذیر است، اما طبق همین گزارش از هسته های طراحی شده توسط SiFive استفاده خواهد کرد.

بد نیست اشاره کنیم حتی اگر این هسته‌ها از Arm به RISC-V مهاجرت کنند، احتمالاً در مشخصات چیپست های بعدی اپل هیچ اشاره‌ای به آنها نخواهد شد. چراکه این هسته‌ها مستقیماً با پردازنده مرکزی (CPU) مرتبط نیستند و اپل به استفاده از هسته‌های اختصاصی بر پایه Arm ادامه خواهد داد.

هسته های RISC-V کمپانی SiFive مشتریان دیگری چون Google TPU، ناسا، Tenstorrent, Renesas و Microchip دارند.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا