بررسی‌ تخصصی

تاثیر NPU بر سرعت هواوی Mate 10

تاثیر NPU بر سرعت هواوی Mate 10

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به عملکرد تراشه عصبی یا NPU موجود بر روی هواوی Mate 10 داشته و ببینیم که این تراشه چه مزایایی را به همراه آورده است.
برای این کار بهتر است به سراغ بنچ‌مارک‌های متعددی که بر روی هواوی Mate 10 اعمال شده‌اند برویم و بدون شک نتایج این بنچ‌مارک‌ها و مقایسه آن‌ها با سایر پردازنده‌های فاقد NPU می‌تواند نشان بدهد که این تراشه عصبی چه تأثیری بر روی سرعت این دستگاه داشته است.
برای این بررسی به سراغ چند بنچ‌مارک مختلف می‌رویم که به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

بنچ‌مارک GeekBench 4.1 نسخه تک‌هسته‌ای

هواوی Mate 10 در این بنچ‌مارک موفق به کسب امتیاز ۱۸۸۲ شده است. این امتیاز در نگاه اول چندان درخشان نیست ولی برای درک بهتر تاثیر NPU بر روی بهبود عملکرد این تراشه بهتر است که آن را با نسل قبلی تراشه‌های کایرین و دیگر پرچم‌دار هواوی یعنی مدل honor 9 مقایسه کنیم. امتیاز honor 9 در این بنچ‌مارک، ۱۸۵۹ بوده است. به‌این‌ترتیب می‌توان دریافت که عملکرد تراشه یاد شده در بخش تک‌هسته‌ای به میزان ۱٫۲ درصد بهبود یافته است.

بنچ‌مارک GeekBench 4.1 نسخه چندهسته‌ای

هواوی Mate 10 با هشت هسته پردازشی خود در این بنچ‌مارک موفق به کسب امتیاز ۶۶۲۵ شده است.برای مقایسه باید بدانید که امتیاز honor 9 در این بنچ‌مارک، ۶۴۰۷ بوده است. به‌این‌ترتیب می‌توان شاهد آن بود که عملکرد این پردازنده در بخش چندهسته‌ای نیز به‌اندازه ۳٫۴ درصد بهبود یافته است.

بنچ‌مارک Basemark X

هواوی Mate 10 با کمک ساختار پردازش عصبی خود توانسته است تا در این بنچ‌مارک به‌شدت بدرخشد. امتیاز این تراشه در این بخش برابر با ۴۰۸۰۹ بوده است. برای درک بهتر قدرت کایرین ۹۷۰ بهتر است بدانید که یک نسل پیش و زمانی که تراشه‌های کایرین از هوش مصنوعی بهره‌مند نبودند، دستگاه نیرومندی مانند honor 9 در این بنچ‌مارک تنها ۳۶۵۱۹ امتیاز کسب کرده بوده است. به‌این‌ترتیب می‌توان مشاهده کرد که عملکرد تراشه کایرین ۹۷۰ در مقایسه با نسل پیشین خود پیشرفتی ۱۱٫۷ درصدی را تجربه کرده است.

بنچ‌مارک AnTuTu 6

این بنچ‌مارک یکی از محبوب‌ترین بنچ‌مارک‌های موجود برای دستگاه‌های اندرویدی است و هواوی Mate 10 در آن به‌شدت موفق بوده است. هیچ دستگاه اندرویدی ای در زمان عرضه این محصول قادر به رقابت با امتیاز کسب شده توسط آن در این بنچ‌مارک نبود. این امتیاز برابر با ۱۷۵۴۲۶ است که نشان از رشدی ۴۲٫۸ درصدی نسبت به تراشه موجود بر روی هواوی honor 9 دارد.

سخن پایانی

این چهار بنچ‌مارک به‌اندازه کافی برای اثبات قدرت پردازنده کایرین ۹۷۰ کافی هستند ولی یکی از نکات برجسته هواوی Mate 10، سیستم یادگیری ماشینی آن است. هواوی قول داده است که این تلفن همراه به‌مرورزمان با استفاده از این فناوری، نیرومندتر شود و به همین دلیل نیز برخلاف روند مرسوم در سایر دستگاه‌های اندرویدی شاهد این خواهیم بود که این تلفن همراه، به‌تدریج نه‌تنها کند نشده بلکه روان‌تر و بهتر کار می‌کند.
با این وجود برای درک این‌که NPU موجود بر روی هواوی Mate 10 چه عملکردی از خود برجای می‌گذارد، نیاز به زمان، دانش فنی بسیار بالا و البته علاقه شدید به این مبحث خواهید داشت. درهرحال هدف از این مقاله، ساده‌سازی درک بهبود اعمال شده بر روی پردازنده این تراشه بوده است که بخش عمده‌ای از آن مدیون NPU موجود در کایرین ۹۷۰ است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا