اخبار تکنولوژی

تاندربولت ۵ با سرعت ۱۲۰ گیگابیت برثانیه معرفی شد

اینتل به تازگی از مشخصات نسل بعدی استاندارد تاندربولت رونمایی کرده است. در همین رابطه اینتل اعلام کرده نسل جدید این استاندارد که احتمالاً با نام تاندربولت ۵ شناخته می‌شود در شرایط خاص به پهنای باند فوق‌العاده‌ ۱۲۰ گیگابیت‌ بر ثانیه دست پیدا می‌کند که حداکثر سه برابر استاندارد Thunderbolt 4 است.

اینتل پیش‌نمایشی از نسل جدید استاندارد Thunderbolt که به ادعای این شرکت حداکثر سه برابر توانایی بیشتر نسبت‌به Thunderbolt 4 دارد را به نمایش گذاشته است. بر اساس اعلام اینتل، جدیدترین استاندارد تاندربولت به‌صورت دوطرفه از پهنای باند حداکثر ۸۰ گیگابیت‌ بر ثانیه پشتیبانی کرده و از استاندارد DisplayPort 2.1 بهره می‌برد.

استاندارد تاندربولت ۵ از راه رسید

اینتل می‌گوید توان عملیاتی PCIe در نسل جدید تاندربولت دو برابر می‌شود و این استاندارد جدید با کابل‌های فعلی تاندربولت ۴ با طول حداکثر یک متر سازگار است. تاندربولت ۵ در برخی شرایط خاص پهنای باند را به حداکثر ۱۲۰ گیگابیت‌ بر ثانیه و حداقل ۴۰ گیگابیت‌ بر ثانیه می‌رساند. این حالت مخصوص زمانی است که بخواهید چندین مانیتور را به یک کابل متصل کنید.

مشخصات نسخه‌ جدید تاندربولت تا حد زیادی مشابه مشخصاتی است که ماه گذشته‌ میلادی برای نسخه‌ی دوم استاندارد USB 4 اعلام شد. به‌نظر می‌رسد USB 4 نیز در شرایط خاص با سرعت ۱۲۰ گیگابیت‌ بر ثانیه که در تاندربولت ۵ ارائه می‌شود سازگار است. اینتل می‌گوید این ویژگی، تاندربولت ۵ را برای کاربری‌های مبتنی ویدیو ایده‌آل کرده است. به عبارت دیگر امکان استفاده از چندین نمایشگر با وضوح و نرخ نوسازی بالا به صورت هم‌زمان میسر شده است.

آنطور که از شواهد پیداست در هر صورت اینتل قصد ندارد از Thunderbolt دست بکشد و احتمالاً برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خواهد داشت که در USB4 2.0 یافت نمی‌شود. علاوه بر این کنسرسیوم VESA به تازگی مشخصات فنی استاندارد DisplayPort 2.1 را اعلام کرد و گفت این استاندارد بیشتر از هر زمان دیگری با تاندربولت و USB سازگار شده است.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا