اخبار

بازیافت گوشی‌های آیفون توسط ربات دیزی

ربات دیزی٬ ربات جدید کمپانی اپل است که مانند ربات لیام وظیفه بازیافت و جداسازی قطعات گوشی‌های آیفون را به عهده دارد و تفاوت آن با ربات پیشین اپل٬ عملکرد بهتر و سرعت مبهوت کننده آن است. ربات دیزی در هر ساعت قادر است ۲۰۰ دستگاه آیفون را بازیافت کند.

اپل پیش از این هم با استفاده از ربات لیام و اجرای خط تولید سبز پیشگام بودن خود را در حفاظت از محیط زیست ثابت کرده بود و حالا با معرفی از ربات دیزی باردیگر نشان داد به تعهدات خود برای حفاظت از زمین پایبند است.

ربات دیزی

قابلیت‌های ربات دیزی:

همانطور که گفته شد ربات دیزی از سرعت عمل بالایی برخوردار است و می‌تواند در هر ساعت ۲۰۰ آیفون را بازیافت کند. این ربات ۹ مدل از آیفون‌های اپل را شناسایی می‌کند و می‌تواند تک‌تک قطعات را بصورت سالم جداسازی کند. طی فرایند بازیافت از هر ۱۰۰ هزار دستگاه جداشده می‌توان ۱۹۰۰ کیلوگرم آلومینیوم، ۷۷۰ کیلوگرم کبالت، ۷۱۰ کیلوگرم مس و ۱۱ کیلوگرم عناصر کمیاب استخراج کرد. استخراج این عناصر کمیاب که شامل فلزهای گروه پلاتین٬ نقره٬ قلع و… هستند در حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد. به ادعای کمپانی اپل این ربات با کیفیتی بسیار بالا در حال انجام وظیفه است و بزودی در سراسر آمریکا برای بازیافت و جداسازی قطعات آیفون‌های قدیمی به کار گرفته می‌شود.
کمپانی اپل در آخرین گزارش پیشرفت محیط‌ زیست خود بیان کرد:
“ما خود را برای یک تعریف دقیق در چرخه طبیعت آماده کرده‌ایم. برای رسیدن به هدف باید به دنبال موادی باشیم که ۱۰۰ درصد قابل بازیافت باشند همچنین باید یقین پیدا کنیم که مبالغ حاصل دوباره به بازار برمی‌گردد و علی رغم اینکه ما می‌دانیم این کار نیاز به زمان دارد و مطمئنا چند سال طول خواهد کشید٬ اما باز هم خود را برای تهیه مواد اولیه درست و قابل بازیافت متعهد می‌دانیم”
ربات دیزی
جالب است بدانید زباله های الکترونیکی شامل رایانه، پنل های خورشیدی، گوشی های هوشمند و تلویزیون وزنی معادل با ۴۵۰۰ برج ایفل یا نزدیک به ۹ برابر اهرام بزرگ جیزه را دارند و با وجود اینکه دربرگیرنده مقادیری از طلا، نقره، پلاتین، مس، پالادیوم و دیگر فلزات با ارزش هستند که ارزشی بالاتر از ۵۵ میلیارد دلار (معادل ۴۱ میلیارد پوند) دارند٬ تنها ۲۰ درصدآن‌ها مجددا بازیافت می‌شوند.
منبع خبر: inews


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا