بررسی‌ تخصصیبرنامه و بازی

بررسی بازی ۴ God of War و تمام نکات منحصربفرد آن

God of War یکی از بازی‌های معروف و محبوب دنیای گیمینگ محسوب می‌شود که تاکنون در سه نسخه مختلف طراحی و عرضه شده است. این بازی طرفداران زیادی دارد که برای اجرای ورژن جدید آن صبورانه منتظر بوده‌اند. کمتر از چهار روز از عرضه بازی God of War گذشته است و کنار همه واکنش‌هایی که کاربران نسبت به این بازی از خود نشان داده‌اند، شاهد نقد و بررسی‌های تخصصی این بازی از سوی منتقدان حرفه‌ای بوده‌ایم که کاملا منصفانه به موارد متعددی اشاره کرده‌اند.

دنیای فناوری و تکنولوژی فقط باعث راحتی بیشتر زندگی کاربران نشده‌ است. بلکه بخشی از آن بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌های کنسول‌های بازی هستند که دری به دنیایی هیجان‌انگیز برای عاشقان گیم باز کرده است. این حوزه از تکنولوژی، با خلق بازی‌های مختلف و فراهم آوردن امکان تجربه هیجانات جدید برای کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. سازندگان بازی‌ها نیز در این زمینه کم نگذاشته‌اند و با طراحی و عرضه بازی‌های مختلف کاربران حرفه‌ای و گیمرها را خشنود کرده‌اند.
در این حالت گمانه‌زنی‌های متعددی درباره این بازی، شخصیت‌های اصلی آن و محیطی که بازی در آن جریان خواهد داشت، به گوش می‌رسد. عکس‌های منتشر شده از این بازی خبر از گرافیک بسیار بالا و محیط‌های هیجان‌انگیز جدیدی می‌دهد که کاربران می‌توانند در طول مراحل مختلف بازی آن‌ها را تجربه کنند. استودیو سازنده بازی با خلق محیطی جذاب و حرفه‌ای، کاربران را به دنیایی واقعی می‌برد که در آن کریتوس و پسرش آترئوس آماده هستند تا سفری جدید و پرخطر در مکان‌های ناشناخته و پر رمز و رازی را تجربه کنند.
بازی God of War برخلاف نسخه‎های پیشین که در یونان باستان جریان داشت، این بار در سرزمین‌های دیگری و در پیرامون افسانه‌های نورس به وقوع می‌پیوندد. در این نسخه، آترئوس پسر کریتوس او را همراهی خواهد کرد. البته باید گفت آترئوس فقط به عنوان همراه و همسفر کنار پدرش حضور ندارد. بلکه در طی مراحل مختلف بازی با کمان خود او را همراهی و حمایت می‌کند. همچنین پسر کریتوس، نسبت به درک و فهم زبان نورس از پدر خود توانایی بیشتری داشته و در حل مسائل و معماهای پیش رو نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت این نسخه از بازی God of War با معرفی و حضور پسر کریتوس هیجان و حس و حال جدیدتری پیدا کرده است. ارتباط برقرار کردن کاربران بازی با آترئوس به سادگی انجام می‌پذیرد. چرا که این شخصیت نظیر پدرش، موجودی راسخ، سرسخت و جنگجویی قابل تحسین است که به خوبی هنرهای رزمی خود را در صحنه‌های مبارزه به نمایش می‌گذارد.

شروع بازی God of War

در ابتدای بازی کاربران با تصویری از شخصیت اصلی این بازی، کریتوس و پسرش آترئوس روبه‌رو می‌شوند که وسط یک دریاچه مه گرفته در قایقی نشسته‌اند و به سخنان موجود هولناکی که وسط دریاچه زندگی می‌کند، درباره خدایان نورس گوش می‌دهند. او به نقل شایعات مختلف درباره خدایان نورس برای این پدر و پسر مشغول است. کریتوس و آترئوس نیز جز برای چند سوال گاه و بی‌گاه که به درک بهتر حرف‌های او کمک می‌کند سخنان او را قطع نمی‌کنند. این سر عظیم‌الجثه، با کمی چاشنی حیله‌گری، شایعات مختلف را به گوش کریتوس و آترئوس می‌رساند. حالا این دو شخصیت می‌دانند مسیری سخت، طاقت‌فرسا و پر خطر را پیش رو دارند.
God of War
کریتوس، در این نسخه از بازی نقش یک پدر را به خوبی ایفا می‌کند. او ظاهر پخته‌تری دارد و به وضوح نسبت به پسرش محتاطانه‌تر عمل می‌کند. گرچه در این نسخه از بازی هم کریتوس جنگجویی حرفه‌ای و خشن خواهد بود، اما نسبت به پیش آرام‌تر شده و کاملا در نقش یک پدر جا افتاده است. همسر دوم او یعنی مادر آترئوس به تازگی مرده است و کریتوس تصمیم دارد خاکستر پیکر او را به بالاترین قله کوهستان منتقل کند.
در این صحنه از بازی، نمایی کلی از شخصیت کریتوس نمایان است که با تبر قرمز همیشگیش خود را آماده جنگ‌های پیش رو کرده، تا بتواند آرزوی خود برای رساندن خاکستر پیکر همسرش به قله کوه را تحقق بخشد. در همین نقطه سفر پدر و پسر آغاز شده و داستان بازی کلید می‌خورد.

موجودات افسانه‌ای مختلف در بازی

سازندگان بازی God of War در این نسخه نیمه خدای محبوب کریتوس را با الف‌ها، ترول‌ها، سربازان وحشی، و سایر موجودات اسطوره‌ای رو‌به‌رو کرده‌اند. این شخصیت اصلی در نسخه چهارم God of War قادر است حرکات بیشتری انجام دهد. مثلا با پرتاب تبر خود می‌تواند قابلیت‌های مختلف جنگی آن را به نمایش بگذارد و جمجمه دشمنانش را خرد کند. کریتوس می‌تواند نظیر یک بوکسور حرفه‌ای بجنگد و صحنه‌های مبارزه هیجان‌انگیزی را برای کاربران خلق کند. بنابراین گیمرها، نباید نسبت به لحظات جنگی این بازی نگرانی داشته باشند و می‌توانند بازی پر شوری را تجربه کنند.
God of War
به طور کل می‌توان گفت شخصیت‌های فرعی مختلفی در این نسخه از بازی God of War حضور دارند که با نقش‌های طولانی یا کوتاه در مسیر بازی تاثیر گذاشته و تغییرات مختلفی در ماجرای سفر و پیشبرد داستان این پدر و پسر ایجاد می‌کنند. برخی از این شخصیت‌ها به عنوان راهنما در طول مسیر بازی مواردی را به این دو مسافر گوشزد می‌کنند و بقیه آن‌ها در نقش دشمنان مختلف، سعی در نابودی کریتوس و آترئوس دارند که در جنگ‌های سنگین و مهیبی با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوند.

تغییرات مختلف بازی God of War

سازندگان بازی God of War در این نسخه تغییرات چشمگیری ایجاد کرده‌اند که واکنش‌های مختلفی از سوی منتقدان به همراه داشته است. گرچه در نهایت باید گفت همه سایت‌های معتبر بازی در جهان و همه منتقدان به کیفیت بی‌نظیر بازی، داستان هیجان‎انگیز و قابلیت‌های جذاب آن اعتراف کرده‎ و امتیاز بالایی به آن داده‌اند. این منتقدان با بررسی تغییرات نسخه جدید God of War، به موارد مختلفی اشاره کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:
God of War
◊ برای شروع بررسی تغییرات این بازی می‌توان به زاویه بسیار نزدیک دوربین به کریتوس اشاره کرد. طبق ادعای سازندگان بازی، این نمای نزدیک بازی حس واقعی بودن و هیجان بیشتری را برای کاربران فراهم خواهد کرد و کاربران می‌توانند با وجود آن احساس بهتری به بازی داشته و با حضور در بطن صحنه‌های مبارزه هیجان بیشتری را تجربه کنند. اما از طرفی، این زاویه نزدیک باعث شده است کاربران دید کافی به محیط پیرامون کریتوس نداشته باشند و به عبارت دیگر تسلط خود را روی بازی و وضعیت کریتوس از دست بدهند. به این ترتیب، در بعضی مراحل کاربران فقط از روی نشانگرهای صفحه می‌توانند جای دقیق دشمنان را تشخیص دهند. محدود شدن میدان دید گیمرها کنار دستیابی به هیجان بیشتر و نزدیکی به شخصیت اصلی بازی از مهم‌ترین تغییرات این نسخه God of War است. این موضوع خود باعث چالش‌های بیشتر برای قهرمانان بازی است.
God of War
◊ یکی از نقاط قوت God of War 4 موسیقی بی‌نظیر آن است. طبق نظرات منتقدان، موسیقی بازی جذابیت کافی داشته و می‌تواند به خوبی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. موزیک بازی کاملا با صحنه‌های بازی هماهنگ بوده و در صحنه‌های مبارزه یا جنگی هیجانات بیشتری به کابران القا می‌کند. همچنین در صحنه‌های آرام‌تر بازی که کاربران درگیر کشف پدیده‌ها و فضاهای جدید هستند، موزیک با ریتمی مرموز و آرام ادامه پیدا خواهد کرد. این موضوع می‌تواند در احساس کاربران حین بازی نقش بسزایی داشته باشد و شور و هیجان کافی را برای کاربران فراهم کند.
God of War
◊ از ویژگی‌های جالب توجه کریتوس در این نسخه از بازی، می‌توان به حس پدرانه او اشاره کرد. او خود را نسبت به حفاظت از جان پسرش مسئول می‌داند و در مبارزات نگران آسیب دیدن فرزندش است. به این ترتیب، ضمن جنگ برای ادامه مسیر رسیدن به هدف، بخشی از تلاش‌های این نیمه خدای محبوب به حفاظت از پسرش مربوط خواهد بود. برخی نقدکنندگان بازی به روابط پدر و پسری کریتوس و آترئوس پرداخته‌ و از جذابیت‌های این ارتباط به موارد مختلفی اشاره کرده‌اند. گرچه در آغاز بازی، ارتباط پدر و پسری این دو شخصیت چنگی به دل نخواهد زد و کاربران احساس خاصی بین آن دو نمی‌بینند، اما در ادامه و با وقوع اتفاقات و جریانات مختلف ارتباط دو شخصیت اصلی تغییراتی پیدا می‌کند که داستان بازی را به مسیرهای جالب و هیجان‌انگیزی می‌کشاند. تغییرات عجیبی که در رابطه دو شخصیت اصلی داستان پیش می‌آید، برای کاربران جالب خواهد بود.
God of War
◊  محیط بازی خدای جنگ ۴ با وجود همسفر کریتوس یعنی آترئوس، تازگی و هیجان بیشتری پیدا کرده است. چرا که با پیش رفتن در بازی، کاربران شاهد تغییرات مختلفی خواهند بود و می‌توانند قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های این دو شخصیت را ارتقا دهند. به این ترتیب بازی کسالت‌بار پیش نمی‌رود و کاربران می‌توانند صحنه‌های مبارزه جالبی خلق کنند. آترئوس مهارت‌ها و قابلیت‎های متنوعی ازخود نشان می‌دهد که باعث می‌شود صحنه‌های جنگ و مبارزه کسالت‌بار برگزار نشود. این موضوع موجب حفظ تازگی بازی در همه مراحل خواهد بود. آترئوس و کریتوس در طول بازی نگران یکدیگر بوده و هریک سعی دارد از دیگری در برابر خطرات مختلف حفاظت کند. این احساس باعث ایجاد شریط خاصی در طول بازی خواهد شد.
God of War
◊ تیم سازنده بازی، در این نسخه از God of War توجه خاصی به حال و هوا و نیازهای طبیعی کاربران داشته‌ و دست آن‌ها را برای پیشبرد بازی به سمت و سوی دلخواهشان باز گذاشته است. برای مثال می‌توان گفت کاربران می‌توانند در این نسخه از بازی به گوشه و کنار محیط اطراف کریتوس و آترئوس سرک بکشند و به کشف‌های جدیدی دست پیدا کنند. این کنجکاوی ذاتی کاربر، در طول بازی می‌تواند پاداش‌هایی هم برای او به همراه داشته باشد. به این ترتیب افراد می‌توانند ضمن گشت و گذار در محیط بازی و لذت بردن از گرافیک فوق‌العاده حرفه‎ای آن، امتیاز خود را افزایش داده و بازی را با قابلیت‌های اختیاری قهرمان داستان پیش ببرند که باعث رقم خوردن اتفاقات جدید در داستان می‌شود و کاربر می‌تواند بازی را با سبک و سلیقه خود ادامه دهد. به این ترتیب، در صورتی که بازیکن تمایلی به کشف تازه‌ها نداشته باشد، می‌تواند بازی را با همان حال و هوای از پیش تعیین شده سازندگان آن پیش ببرد یا با کنجکاوی‌های بیشتر به مسیرهای تازه دست پیدا کند.
God of war
◊ سازندگان بازی ضمن توجه به پیشرفت این پدر و پسر در طول بازی، با ظرافت و توجه خاصی به جزییات محیط پیرامون آن دو پرداخته‌اند. به این ترتیب، شاهد طراحی بصری حرفه‌ای جهانی هیجان‌انگیز، نو، چشم‌نواز و واقعی در فضای بازی هستیم که به سادگی می‌تواند گیمرها را تحت تاثیر قرار دهد. توجه به جزییات به حدی است که به راحتی کاربران و گیمرها را در هر مرحله شگفت‌زده خواهد کرد. توجه به نقطه نقطه هر فضا باعث شده است کاربران در هر لحظه با دنیای واقعی و رمزآلودی مواجه شوند که با گرافیک بالایی آن‌ها به ادامه مسیر تشویق می‌کند. این گرافیک بی‌نظیر باعث شده کاربران در صحنه‌های مبارزه و حماسی، احساس کاملا واقعی نسبت به جنگ‌ها و مبارزات داشته باشند.

◊ گرچه بازی خدای جنگ در این نسخه جدید هیجانات و تازه‌های زیادی برای کاربران به همراه دارد اما برخی منتقدان به موضوع دیگری اشاره کرده‌اند که ممکن است به عنوان یک امتیاز منفی برای این بازی جذاب در نظر گرفته شود. این موضوع قابل بحث تغییرات بسیار زیاد نسخه ۴ بازی و تفاوت چشمگیر آن نسبت به نمونه‌های قبلی است. با وجود این که تغییرات قابل توجه نسخه جدید بازی هزینه بالایی برای سازندگان به همراه داشته و از نبوغ سرشار آن‌ها نشات می‌گیرد، اما باعث شده است کاربران احساس آشنایی با محیط بازی نداشته باشند. این موضوع می‌تواند احساس دلبستگی گیمرها به شخصیت بازی را کاهش دهد و از جذابیت آن برای افراد بکاهد. از طرفی می‌توان این تغییرات را به فال نیک گرفت و با دید مثبتی آن را جهش بزرگی برای پیشرفت God of War دانست. به همین دلیل در مجموع باید گفت این موضوع کاملا به رفتار کاربران و سلیقه شخصی آن‌ها وابسته خواهد بود و سازندگان بازی باید منتظر بمانند تا واکنش گیمرها را به این نسخه از بازی ببینند.
God of War
در مجموع می‌توان گفت نسخه جدید بازی خدای جنگ، نقطه عطفی برای تغییرات بزرگ بازی خواهد بود و کاربران در دنیای آن با کشفیات و تازه‌های بی‌شماری روبه‌رو هستند. این بازی از دید همه منتقدان یک شاهکار محسوب می‌شود که طراحی بصری فوق‌العاده‌ آن تاثیری انکارناپذیر بر گیمرها و کاربران بازی خواهد داشت.
به جرات می‌توان گفت موسیقی جذاب God of War 4، کنار محیط حرفه‎ای و داستان جذاب بازی همه حواس کاربران را به راحتی درگیر خواهد کرد و تجربه‌ای کاملا جدید از بازی فراهم می‌کند. همچنین با توجه به سابقه پیشین شخصیت‌ اصلی داستان در ذهن گیمرها، ارتباط برقرار کردن کاربر با قهرمانان بازی کار سختی نخواهد بود. به این ترتیب بی‌شک افراد می‌توانند از این بازی تحسین‌برانگیز لذت ببرند.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا