اخبار

هسته Cortex A73 توسط ARM معرفی شد

همان‌طور که می‌دانید بر روی تراشه‌ها، پردازنده‌ی مرکزی قرار می‌گیرد که اصولا متشکل از چند خوشه هسته است. کمپانی ARM نیز یکی از سازندگان این هسته‌ها بوده که به‌تازگی از جدیدترین محصول خود به نام هسته Cortex A73 رونمایی کرده است.
وقتی به پردازنده‌های درون موبایل، تبلت و حتی ساعت هوشمند و دستگاه‌های IoT امروزی فکر می‌کنیم ذهنمان بیشتر به سمت تراشه‌های محبوب مانند اسنپدراگون و اگزینوس می‌رود. هرچند در واقعیت این‌ها SoC بوده و ترکیبی از پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)، پردازنده‌ی صدا، سیلیکون شبکه و موارد مختلف دیگر می‌شوند. در درون این پکیج‌ها، هسته‌های ARM قرار گرفته که توسط یک شرکت بریتانیایی ساخته شده است.
ARM به‌تازگی هسته Cortex A73 را معرفی کرده و گفته مقصد پردازنده‌هایی که از این هسته استفاده می‌کنند، تلفن‌های هوشمند نسل بعدی خواهد بود. این کمپانی همچنین ذکر کرده که هسته‌ی جدید از طراحی به‌مراتب بهتری نسبت به نسل قبلی خود (Cortex A72) بهره خواهد برد.
همان‌طور که ذکر شد هدف ARM این است که پردازنده‌ای بسازد تا در ابعاد کوچک‌تر بتواند عملکرد بالایی نیز داشته باشد؛ اما چنین کاری سبب شده تا هسته Cortex A73 نسبت به مدل قبلی خود تفاوت فاحشی در عملکرد نداشته باشد و میزان عمر باتری نیز کمی بهتر شود. آرم به این هسته لقب «بزرگ» (Big) را داده است زیرا بزرگ‌تر از هسته‌ی قبلی هست؛ اما عملکرد یک هسته Cortex A73 برابر است با عملکرد یک ترکیب big.LITTLE استفاده شده در اسنپدراگون ۸۱۰ که شامل ۲ خوشه‌ی ۴ هسته‌ای می‌شد.
هسته Cortex A73 در مقایسه با هسته Cortex A72 شاید پیشرفت کمی به نظر برسد؛ اما کمپانی آرم به دنبال تقویت این هسته در آینده است تا بتواند گوشی‌های نسل بعدی که گفته شده قدرتمندتر و باریک‌تر خواهند بود را تقویت کند.
طبق گفته‌ها، هسته Cortex A73 می‌تواند ۴۰ بیشتر از یک قطعه‌ی فیزیکیِ سیلیکون قدرت بگیرد. همین امر برای محققین کافی است تا برای ساخت دیوایس‌های باریک گام بردارند. این هسته با در نظر گرفتن تکنولوژی ۱۰ نانومتری FinFET طراحی شده که باعث می‌شود قطعه‌ی سیلیکونی در حرارت کمتری کار کرده و انرژی کمتری نیز مصرف کند. در نهایت گفته شده که هسته Cortex A73 می‌تواند ۱٫۳ برابر بهتر از نسل قبلی خود عمل کند.
نکته‌ی حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که این هسته می‌تواند به فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز رسیده و در آن سرعت کار کند. این عملکرد فوق العاده جالب، کمک می‌کند تا گوشی‌های نسل بعدی تجربه‌ی کاربری بهتری را به دارندگان آن‌ها هدیه کنند. جالب است بدانید که کمپانی آرم اعلام کرده این هسته‌ها از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ در دل دیوایس‌ها قرار خواهند گرفت و هم اکنون ۱۱ کمپانی بزرگ که هواوی و سامسونگ نیز شامل آن‌ها می‌شود این هسته‌ را درخواست داده‎اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا