بررسی‌ تخصصی

هوش مصنوعی Claude چیست و چه تفاوت‌هایی با ChatGPT دارد؟

هوش مصنوعی Claude به عنوان یک «چت ‎بات بی آزار» معرفی می‌شود. اما این اصطلاح به چه معناست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از جالب‌ترین هوش‌ مصنوعی‌های این چند وقت اخیر بپردازیم.

در میان حجم زیادی از هوش‌های مصنوعی ارائه شده به عنوان چت‌بات (chatbot) مانند هوش مصنوعی ChatGPT محصول گروه OpenAI و چت‌بات Bard محصول شرکت گوگل، به سختی می‌توانیم پذیرای تعداد بیشتری از این چت‌بات‌ها باشیم. در واقع با وجود تعداد زیادی از ربات‌های گفتگو بر پایه هوش مصنوعی، دیگر اشتیاقی برای استقبال از موارد جدید در این زمینه نداریم. مگر اینکه چت‌بات توسعه یافته، چیز جدیدی برای ارائه داشته باشد.

چت‌بات Claude AI، در ابتدا شاید یک هوش مصنوعی دیگر باشد که در میان انبوهی از چت‌بات‌های موجود سر برآورده است. اما با بررسی عمیق‌تر، خواهید دید که این ربات گفتگو، بر اساس یک طرز تفکر و فلسفه‌ی در چارچوب امنیت توسعه پیدا کرده است. در ادامه این مقاله، به توضیح این موضوع می‌پردازیم و بررسی خواهیم کرد که آیا هوش مصنوعی Claude یک انقلاب رقابت شدید چت‌بات‌ها محسوب می‌شود؟

هوش مصنوعی Claude چیست؟

چت‌بات Claude یک ربات‌گفتگوی زبان محور (language-based) است. این چت‌بات توسط کمپانی Anthropic در سان فرانسیسکوی آمریکا توسعه یافته است و تا حدودی می‌توان آن‌را مشابه ربات‌های گفتگوی ChatGPT یا Bing Chat محصول شرکت مایکروسافت دانست. با این تفاوت که سازندگان این چت‌بات، در زمینه امنیت هوش مصنوعی وسواس زیادی به خرج دادند. به گفته توسعه دهندگان این چت‌بات، Claude یک هوش مصنوعی «کارآمد، بی‌آزار و روراست» است. در واقع هوش مصنوعی Claude در مکالمه با شما، با پاسخ‌های غیر منتظره و شوکه کننده‌ای مواجه نخواهید شد. به طور مثال ربات گفتگوی ChatGPT در گذشته، دچار اشتباهات عجیبی در زمینه ارائه اطلاعات پزشکی شده بود که به «توهم ChatGPT» معروف شده بود (ChatGPT hallucination).

در بیشتر موارد، به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی Claude مانند ربات‌های گفتگوی دیگری که احتمالا در سال‌های اخیر استفاهد کرده‌اید عمل می‌کند. البته برخی کاربران ذکر می‌کنند که چت‌بات Claude AI تا حدی بیشتر از رقبای خود اهل مکالمه است. هم‌چنین هوش مصنوعی Claude از پس مسائل پیچیده‌ای مانند خلاصه نویسی، کدنویسی و پیدا کردن الگوها در میان حجم انبوهی از اطلاعات برمی‌آید. همچنین شرکت Anthropic ادعا می‌کند که این چت‌بات پنجره اطلاعاتی بزرگ‌تری نسبت به ربات گفتگوی ChatGPT دارد. در واقع Claude AI می‌تواند اطلاعات بیشتری را در گفتگوهای طولانی تر به خاطر بسپارد.

ویژگی دیگری که هوش مصنوعی Claude را از دیگر رقبای خود متمایز می‌کند، فرایند توسعه آن است. تیم توسعه Anthropic نام تکنیک خود را «هوش مصنوعی قانون‌مند» گذاشته است. به این صورت که هوش مصنوعی مورد نظر، باید از یک‌سری اصول اخلاقی و قوانین نوشته شده توسط افراد حقیقی تبعیت کند. با گذشت زمان، این هوش مصنوعی به خودش یاد می‌دهد که بهتر از قبل از این اصول اخلافی پیروی کند. برخلاف هوش مصنوعی Claude، چت‌بات GPT-4 و سایر مدل‌های زبانی، تنها به بازخورد کاربران برای حفظ امنیت محتوای خود و جلوگیری از ارائه مطالب آسیب‌زننده استفاده می‎کنند. این موضوع باعث بالا رفتن میزان خطا در تولید محتوای سالم و بی‌آزار شود.

به طور مختصر، شرکت Anthropic یک هوش مصنوعی را توسعه داده که به خودش آموزش می‌دهد تا بر اساس قوانین و چارچوب‌های اخلاقی جامعه رفتار کند. در نتیجه نیاز کمتری به نظارت انسانی خواهد داشت. چت‌بات Claude، نسخه‌ای از این هوش مصنوعی است که با کاربران تعامل دارد.

هوش مصنوعی Claude

آیا استفاده از چت‌بات Claude رایگان است؟

بله! چت‌بات Claude کاملا برای استفاده رایگان است. مانند ربات گفتگوی ChatGPT و سایر چت‌بات‌ها، تنها لازم است یک حساب رایگان بسازید تا از قابلیت‌های این هوش مصنوعی استفاده کنید.

چت‌بات Claude همچنین یک اشتراک پیشرفته ۲۰ دلاری دارد که امکانات بیشتری برای استفاده از آن به شما می‌دهد. به طور مثال به شما اجازه می‌دهد که برای دفعات بیشتری در روز با این ربات گفتگو کنید. در حساب رایگان Claude گفتگوهای شما به ۵ دفعه در روز محدود می‌شوند. هم‌چنین با تهیه این اشتراک، امکانات جدید هوش مصنوعی Claude زودتر از کاربران رایگان در اختیار شما قرار خواهند گرفت. دیگر امکانی که اشتراک پیشرفته چت‌بات Claude به شما می‌دهد، این است که در زمان بالا رفتن ترافیک استفاده از این چت‌بات، شما برای گفتگو با آن در اولویت قرار خواهید گرفت.

چه کسانی صاحب امتیاز هوش مصنوعی Claude هستند؟

استارت-آپ Anthropic واقع در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا، در حال حاضر سازنده و مالک چت‌بات Claude است. شرکت Anthropic در سال ۲۰۲۱، در نتیجه افزایش دخالت کمپانی مایکروسافت در تیم توسعه OpenAI راه اندازی شد. افراد موسس این استارت-آپ، نائب رئیس‌های شرکت OpenAI در زمینه تحقیقات، یعنی Dario Amodei و Daniela Amodei هستند. این خواهر و برادر ایتالیایی-آمریکایی، در کنار برخی دیگر از محققین سابق OpenAI که روی هوش مصنوعی GPT کار کرده بودند، شرکت Anthropic را تاسیس کردند.

صاحبان امتیاز Claude AI، تا الان سرمایه قابل توجهی را جذب کرده‌اند. تا سال ۲۰۲۳، مجموع این سرمایه‌گزاری‌ها از ۷ میلیارد دلار فراتر رفته است. اولین سرمایه‌گزار بزرگ شرکت Anthropic، کمپانی گوگل بود که با پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار، ۱۰ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. در ادامه کمپانی آمازون، ۴ میلیار دلار در این شرکت سرمایه‌گزاری کرد. همین سرمایه‌گزاری بزرگ آمازون باعث جذب ۲ میلیارد دلار سرمایه جدید از سوی گوگل شد.

قابلیت‌های Claude AI چیست؟

هوش مصنوعی Claude تقریبا تمام قابلیت‌های ChatGPT را دارد. با این تفاوت که این قابلیت‌ها را در مسیر ایمن‌تر و کارآمدتری ارائه می‌کند. این چت‌بات می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد، محتویات خلاقانه تولید کند، به زبان‌های مختلف کدنویسی کرده و آن‌ها را توضیح دهد، زبان‌های مختلف را ترجمه کند و در مجموع، درگیر انواع مکالمات رفت و برگشتی شود. منظور از مکالمات رفت و برگشتی این است که شما می‌توانید از چت‌بات بخواهید که به طور مثال «یک داستان تخیلی در یک ابرشهر در آینده دور بنویسد که در آن انسان‌ها و ربات‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند». سپس به مرور جزییات بیشتری به محتوای ارائه شده بدهید و از چت‌بات درخواست کنید که مطلب مورد نظرتان را بهبود ببخشد.

از طرف دیگر، این هوش مصنوعی نمی‌تواند به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد. حتی با تهیه حساب پیشرفته، هم‌چنان Claude AI به اینترنت دسترسی نخواهد داشت. چراکه دسترسی به اینترنت، خلاف اصول اخلاقی و قوانین تعیین شده برای این هوش مصنوعی است. در نتیجه هوش مصنوعی Claude توانایی به‌روزرسانی اطلاعات موجود را ندارد. بانک اطلاعاتی موجود در چت‌بات Claude مربوط به اتفاقات سال ۲۰۲۲ و سال‌های قبل از آن است. تنها راه استفاده و تحلیل اطلاعات جدیدتر در این چت‌بات، این است که خودتان اطلاعات و محتوای جدیدتر را در اختیار آن قرار دهید.

 

هوش مصنوعی Claude
Claude AI

مقایسه Claude AI با ChatGPT؛ آیا هوش مصنوعی ساخت Anthropic می‌تواند جایگزینی برای GPT-4 باشد؟

با وجود شباهت‌های زیاد این دو سرویس هوش مصنوعی، Claude و ChatGPT تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. در ادامه، تفاوت‌های آن‌ها را از لحاظ فنی بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

روند آموزش و یادگیری: در ChatGPT یادگیری از طریق بازخوردها و پاسخ کاربران انجام می‌شود. درحالی که روند یادگیری Claude AI با استفاده از هوش مصنوعی قانون‌مند شرکت Anthropic و تحت نظارت خود، بدون دخالت کاربران انجام می‌شود.

توانایی بارگزاری اسناد: در ChatGPT برای استفاده از این امکان، نیاز به پرداخت هزینه اشتراکی دارید. از طرفی در هوش مصنوعی Claude می‌توان به صورت رایگان هم اسناد را بارگزاری کرد. البته در طرح رایگان آن محدودیت‌هایی وجود دارد.

اتصال به شبکه اینترنت: چت‌بات GPT تنها در حساب کاربری ویژه دسترسی به اینترنت خواهد داشت، اما Claude AI حتی در حساب کاربری پیشرفته نیز توانایی دسترسی به اینترنت را ندارد.

نحوه پاسخ‌دهی: پاسخ‌های هوش مصنوعی ChatGPT به صورت ارائه اطلاعات و دستیار دیجیتالی است. در مقابل آن چت‌بات Claude پاسخ‌هایی محاوره‌ای و کوتاه‌تر ارائه می‌کند.

زبان‌های در دسترس: هوش مصنوعی ارائه شده توسط OpenAI توانایی پشتیبانی از زبان‌های بسیاری از جمله زبان فارسی را دارد. اما هوش مصنوعی Claude در حال حاضر تنها از سه زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند.

حفظ حریم شخصی: گفتگوی کاربران در ChatGPT ذخیره می‌شود تا در آینده برای یادگیری و پیشرفت این هوش مصنوعی استفاده شوند. اما Claude AI گفتگوها را به خاطر نمی‌سپارد.

محدودیت تعداد پبام‌های ارسالی: هردوی این چت‌بات‌ها دارای محدودیت در دریافت پیام روزانه هستند. اما ChatGPT می‌تواند تعداد پیام‌های بیشتری را نسبت به چت‌بات Claude دریافت کند.

در نهایت، هوش مصنوعی Claude می‌تواند به خوبی چت‌بات GPT-3.5 و نسخه رایگان ChatGPT عمل کند. اما در رقابت با هوش مصنوعی GPT-4 کار سختی دارد. خصوصا به علت محدودیت در دسترسی به شبکه اینترنت.

اگر تمایل به استفاده از این چت‌بات ایمن و کاربردی دارید، وارد وبسایت claude.ai شوید و با پست الکترونیک خود در آن ثبت نام کنید. پس از آن باید ایمیل و شماره تلفن همراه خود را تایید کنید و سپس می‌توانید به راحتی از امکانات هوش مصنوعی Claude استفاده کنید.

شما هم‌چنین می‌توانید نسخه IOS اپلیکیشن Claude را از App Store تهیه کنید. نسخه اندروید این برنامه در دست توسعه بوده و به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا