اخبار تکنولوژی

درگذشت خالق باتری های لیتیوم یونی در ۱۰۰ سالگی

در یک خبر غم انگیز، دانشمند مشهور جان بی گودناف، ذهن پیشگام توسعه باتری لیتیوم یونی، روز یکشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. کمک‌های گودناف انقلابی در زمینه فناوری ایجاد کرد و مردم را در سراسر جهان با دستگاه‌های همراهتر ساخت.

همه ما امروز از این گجت‌ها استفاده می‌کنیم و در سال ۲۰۱۹، او جایزه معتبر نوبل شیمی را دریافت کرد و به عنوان مسن‌ترین دریافت کننده تاریخ، تیتر اخبار شد.

گودناف ۳۷ سال در دانشگاه تگزاس در دانشکده مهندسی کوکرل آستین، به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی خدمت کرد و کرسی مهندسی صد ساله ویرجینیا اچ. کوکرل را بر عهده داشت. او عمیقاً متعهد به کاوش در راه حل‌های نوآورانه ذخیره انرژی و بررسی چالش‌های اساسی علم و مهندسی حالت جامد بود. فداکاری تزلزل ناپذیر او منجر به ایجاد باتری‌های قابل شارژ پیشرفته شد که چگالی انرژی بالایی برای تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی فراهم می‌کرد.

تأثیر گودناف فراتر از تحقیقات پیشگامانه او بود. وی معلم و مربی محبوبی بود که با درایت و تشویق خود، دانشجویان و اعضای هیئت علمی بسیاری را راهنمایی می‌کرد. سخاوت و علاقه او به تحصیل از طریق کمک‌های مالی او به دانشگاه و ایجاد بورسیه‌ها و صندوق‌های تحقیقاتی آشکار شد.

خالق باتری های لیتیوم یونی

گودناف که در سال ۱۹۲۲ در آلمان به دنیا آمد، مدرک خود را در ریاضیات و فیزیک از موسسات معتبری مانند دانشگاه ییل و دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود در موسسات مشهوری مانند آزمایشگاه لینکلن MIT و دانشگاه آکسفورد سمت‌هایی داشت. گودناف تا دهه ۹۰ به خوبی به کار خود ادامه داد و بر اهمیت بازنشستگی زودهنگام تاکید کرد. تأثیر او بر جوامع علمی و مهندسی پایدار خواهد ماند و الهام بخش نوآوران و محققان آینده خواهد بود.

جهان ذهن خارق العاده و روحیه‌ای سخاوتمند را از دست داده است. کار و میراث پیشگام گودناف به شکل دادن چشم انداز فناوری ادامه خواهد داد و مشارکت‌های او در علم و مهندسی برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا