اخبار تکنولوژی

پردازنده تنسور G5 توسط TSMC ساخته می شود

به نظر می‌رسد گوگل در حال برداشتن گام‌هایی به سمت توسعه تراشه مستقل است زیرا گفته می‌شود در حال آزمایش یک تراشه Tensor “خود توسعه یافته” با همکاری شرکت تایوانی KYEC بوده و احتمالا پردازنده تنسور G5  است.

KYEC خدمات آزمایشی را برای تراشه‌های جدید که به سمت تولید در تایوان هدایت می‌شوند، ارائه می‌دهد. طبق گزارش‌ها، گوگل در حال خرید تجهیزاتی برای آزمایش این تراشه‌ها در KYEC است که آزمایش‌های آن از اواسط سال جاری آغاز شده و به مرور زمان افزایش می‌یابد. این پیشرفت می‌تواند به این معنی باشد که گوگل از استفاده پردازنده‌های سامسونگ برای گوشی‌های پیکسل خود دور می‌شود.

منابع نشان می‌دهند که تراشه مورد بحث احتمالاً Tensor G5 با اسم رمز «لاگونا» است. برای عرضه احتمالی در سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود این تراشه که احتمالاً بر روی فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شود، قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) را در اولویت قرار دهد و با تمرکز گوگل بر روی ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دستگاه‌های پیکسل خود همسو شود.

پردازنده تنسور G5 قوی تر از همیشه

این سوئیچ اولین طراحی چیپست کاملاً سفارشی گوگل را نشان می‌دهد، زیرا این شرکت تاکنون به شدت بر پایه‌ای که توسط تراشه‌های اگزینوس سامسونگ ارائه شده، متکی بوده است. تغییر تولید به TSMC می‌تواند مزایای متعددی را برای گوگل به همراه داشته باشد. دور زدن پایه تراشه‌های اگزینوس سامسونگ، که در حال حاضر از نظر عملکرد و کارایی از سری اسنپدراگون کوالکام عقب‌تر است، می‌تواند به گوگل کنترل بیشتری بر طراحی تراشه‌اش بدهد و به طور بالقوه منجر به تولید گوشی‌های پیکسل قدرتمندتر و کارآمدتر در آینده شود.

با این حال، در آینده نزدیک، همکاری گوگل با سامسونگ ادامه خواهد یافت. Tensor G4 که برای سری بعدی پیکسل ۹ ساخته شده است، با استفاده از فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد و احتمالاً بهبودهای جزئی را نسبت به G3 موجود در سری پیکسل ۸ ارائه خواهد کرد. گفته می‌شود فناوری‌ای که گوگل برای Tensor G4 خود استفاده می‌کند شبیه به آنچه سامسونگ در Exynos 2400 SoC خود استفاده می‌کند است. بنابراین ما می‌توانیم انتظار بهبودهای قابل توجهی در دستاوردهای CPU و GPU داشته باشیم.

باید منتظر بود تا مشخص شود این برند چه برنامه‌ای در سر دارد و چگونه پردازنده‌ای را در آینده باید شاهد باشیم.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا