اخبار

قلم هوشمند گلکسی نوت ۹ چه قابلیت های جدیدی خواهد داشت؟

سامسونگ به زودی نسل جدیدی از فبلت‌های خود را با نام گلکسی نوت ۹ معرفی خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سری گلکسی نوت، قلم هوشمند آن‌ها است. انتظار می‌رود که S Pen گلکسی نوت ۹ برخی قابلیت‌های جدید را در اختیار کاربرانش قرار دهد. همراه موبایلستان باشید تا با این قابلیت‌ها آشنا شویم.
سال ۲۰۱۱ بود که کمپانی سامسونگ (Samsung) تلفن هوشمند جدیدی را به نام گلکسی نوت معرفی و روانه بازار کرد. این شرکت با اقدام خود توانست به تنهایی طبقه بندی جدیدی را در بازار تلفن‌های هوشمند ایجاد کند. محصول مذکور از یک نمایشگر ۵.۳ اینچی بهره می‌برد که در زمان خود یک دستگاه بسیار بزرگ به حساب می‌آمد. قلم استایلوس نیز گلکسی نوت را هر چه بیشتر نسبت به سایر محصولات منحصر به فرد می‌کرد. سامسونگ بعد از این موفقیت، هر ساله نسخه‌های دیگری از این تلفن هوشمند را نیز معرفی و روانه بازار می‌کند که همگی موفقیت این شرکت را در این خصوص ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

گلکسی نوت 8
تاکنون ۷ نسل از گلکسی نوت معرفی و روانه بازار شده است و در حال حاضر نیز تلفن‌های هوشمند بزرگ و غول پیکر به وفور در بازار دیده می‌شوند. با این اوصاف در شرایط فعلی، بزرگ بودن نمایشگر سری گلکسی نوت نمی‌تواند چندان برگ برنده خوبی برای سامسونگ باشد، اما این محصول همچنان یک قابلیت منحصر به فرد دارد که در کمتر محصولی دیده می‌شود. بله، قلم استایلوس!
محصولات بسیار کمی در بازار وجود دارند که توانسته‌اند در هر نسخه، قابلیت‌های جدیدی را نیز ارائه کنند. اما سامسونگ در سری گلکسی نوت خود این امر را به خوبی مدیریت کرده است. شاید دلیل این اتفاق هم همین قلم هوشمند آن باشد که قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. افرادی هستند که ادعا می‌کنند قلم استایلوس در سری گلکسی نوت یک ترفند تبلیغاتی برای افزایش فروش محصول است و هیچ قابلیت خاصی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. اما از سوی دیگر، افرادی که از این قلم استفاده می‌کنند، می‌دانند که استایلوس در گلکسی نوت یک قابلیت منحصر به فرد است که در هیچ تلفن هوشمند دیگری نمی‌توان آن را به این دقت و قدرت مشاهده کرد. این قلم قابلیت‌های متنوعی را به سری گلکسی نوت اضافه می‌کند.
قلم استایلوس سامسونگ با نام S Pen شناخته می‌شود و در حقیقت، این قلم بوده که توانسته سری گلکسی نوت را تبدیل به یک سری محصولات موفق بکند. البته باید اعلام کنیم که خود محصولات سری نوت سامسونگ نیز در طول این سال‌ها رفته رفته پیشرفت کرده و تبدیل به یک محصول خارق العاده و عالی شده‌اند. در هر نسل جدید از این سری شاهد ارتقاهای چشم گیر در زمینه طراحی و عملکرد دستگاه‌ها بودیم و در حال حاضر نیز منتظر نسل جدید از این سری محصول با نام گلکسی نوت ۹ هستیم. انتظار داریم که گلکسی نوت ۹ نیز نسبت به نسخه سال قبل خود با نام گلکسی نوت ۸ ارتقاهای چشمگیری را تجربه کرده باشد و در آن شاهد قابلیت‌های جدیدتر و عملکرد و طراحی بهتر باشیم. بر اساس آنچه که شایعات مدعی شده‌اند، S Pen در گلکسی نوت ۹ عملکرد بهتری دارد و از اتصال بی‌سیم با برد طولانی بهره می‌برند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به بررسی قابلیت‌هایی از این قلم هوشمند بپردازیم که گفته می‌شود در گلکسی نوت ۹ شاهد آن‌ها خواهیم بود.

S Pen تبدیل به یک قلم خود مختار می‌شود

گلکسی نوت 9
در تمام نسل‌های قبلی گلکسی نوت، قلم هوشمند این محصول رابطه بسیار نزدیکی با خود دستگاه داشت و قلم همیشه باید در کنار گوشی قرار می‌گرفت تا از طریق آن کاربر می‌توانست بنویسد یا طراحی کند. در حقیقت چنین کارکردی نیز منطقی بود. زیرا این قلم استایلوس برای خود گوشی طراحی شده بود و باید همیشه در کنار آن می‌بود. یک فضا نیز در کناره اسمارت فون برای وارد کردن قلم استایلوس قرار گرفته بود که قلم در داخل دستگاه قفل می‌شود و کاربر می‌توانست در صورت نیاز، آن را از گوشی خارج کرده و کار‌های خود را انجام دهد. اما به نظر می‌رسد که در گلکسی نوت ۹ قلم هوشمندی را شاهد خواهیم بود که دارای ارتباط بی‌سیم با برد طولانی است. اما چرا سامسونگ باید چنین قابلیتی را روی قلم هوشمند خود قرار دهد؟
پشتیبانی از ارتباط بلوتوثی با گستره پوشش طولانی باعث می‌شود که بتوان قلم را با فاصله چند متری از خود گوشی نگهداری و استفاده کرد. اما این کار به چه دردی می‌خورد؟ شایعات مختلفی در این خصوص منتشر شده‌اند و برخی بر این باور هستند که سامسونگ قصد دارد از این طریق قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار دهد. حتی در برخی شایعات اعلام شده که سامسونگ در داخل این قلم از یک اسپیکر استفاده می‌کند که کاربران قادر به استفاده از آن خواهند بود. انتظار می‌رود که یک دکمه نیز در این خصوص روی S Pen جدید قرار گیرد و کاربران از طریق آن بتوانند موسیقی را پخش یا متوقف کنند.

مطالب مرتبط:

گلکسی نوت 8
در بین قابلیت‌های عجیب و غریبی که در این خصوص توسط شایعات ذکر می‌شوند، دو ویژگی بیشتر از سایر قابلیت‌ها احتمال تبدیل شدن به واقعیت را دارد. یکی از این ویژگی‌ها همان استفاده از این قلم به عنوان کنترل کننده پخش موسیقی است و ویژگی دیگر در بخش دوربین قابل استفاده خواهد بود. بدین طریق که از طریق آن می‌توانید دوربین گوشی را با فاصله زیادی از خودتان قرار دهید و به جای استفاده از تایمر برای عکاسی، دکمه موجود روی S Pen به عنوان دکمه شاتر استفاده خواهد شد. بدین صورت می‌توانید قلم گلکسی نوت ۹ را به عنوان دکمه شاتر استفاده کنید که یک قابلیت جالب و کاربردی است.
گلکسی نوت 9
کنترل پخش موسیقی نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که احتمال می‌رود S Pen جدید آن را ارائه کند. عملکرد ساده‌ای در این خصوص وجود دارد. در واقع کاربر با استفاده از دکمه‌ای که روی استایلوس قرار گرفته، می‌تواند بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن موسیقی، نسبت به پخش یا توقف موزیک اقدام کند. برای مثال ممکن است S Pen با یک بار کلیک کردن روی دکمه، پخش موسیقی را متوقف کند و با دو بار کلیک کردن به صورت همزمان، موسیقی بعدی را پخش کند. علاوه بر این، اگر گلکسی نوت ۹ از طریق بلوتوث به یک اسپیکر متصل شده باشد، کاربران می‌توانند از قلم دستگاه به تنهایی در یک اتاق دیگر برای کنترل کردن موسیقی‌ها استفاده کنند. در این صورت نیازی به حمل خود گوشی نیست.
دو قابلیت مذکور، مواردی هستند که انتظار می‌رود سامسونگ در قلم هوشمند جدید خود آن‌ها را ارائه کند. اما اگر بگوییم از این قابلیت‌ها شگفت زده شدیم، دروغ گفته‌ایم! زیرا هر دو ویژگی چندان هیجان انگیز نیستند و ما انتظار داشتیم که سامسونگ قابلیت‌های جالب و کاربردی‌تری را روی قلم هوشمند خود قرار دهد. البته فعلا تمام این موارد از داخل اخبار و شایعات این محصول جمع آوری شده‌اند و برای آشنایی با نسخه نهایی و قابلیت‌های اصلی، باید تا زمان معرفی این تلفن هوشمند منتظر بمانیم.

استفاده از گلکسی نوت ۹ به عنوان یک تبلت گرافیکی یا تاچ‌پد

سامسونگ در سری گلکسی نوت از دیجیتایزر‌های ساخته شده توسط Wacom استفاده می‌کند. این دیجیتایزر‌ها قادر هستند که فشار وارد شده روی صفحه توسط قلم را بسنجند و از زاویه قرارگیری قلم روی نمایشگر مطلع می‌شوند. چنین قابلیتی را در تبلت‌های گرافیکی نیز شاهد هستیم که در نتیجه آن طراحان هر چه بیشتر به این تبلت‌ها علاقه‌مند شده‌اند. Wacom نیز سالیان سال است که چنین تبلت‌هایی را تولید می‌کند.
گلکسی نوت 8
اپلیکیشن‌های سوم شخصی وجود دارند که می‌توانند گلکسی نوت ۸ را تبدیل به یک تبلت گرافیکی برای طراحی کنند که عملکرد خوبی را نیز از خود نشان می‌دهند. اما باید توجه داشت که این اپلیکیشن‌ها در داخل خود تلفن هوشمند به صورت پیش فرض نصب نشده‌اند و کاربر باید از طریق فروشگاه‌های نرم افزاری آن‌ها را نصب و استفاده کند. انتظار داریم که سامسونگ در گلکسی نوت ۹ این قابلیت را به صورت پیش فرض ارائه کند. با انجام این کار توجه طراحان و هنرمندان به گلکسی نوت ۹ بدون شک بیشتر خواهد شد. باید توجه داشت که بسیاری از اپلیکیشن‌های ویرایش تصاویر نظیر فوتوشاپ، Lightroom و حتی اپلیکیشن‌های رایگان نظیر Gimp از تبلت‌های گرافیکی که حساس به فشار و زاویه قلم هستند، پشتیبانی می‌کنند.
اگر نمی‌دانید که تبلت گرافیکی چیست،‌ باید بگوییم که طراحان برای طراحی یک تصویر یا طرح نیاز دارند که از طریق قلم این کار را انجام دهند. اما از آنجایی که قلم عادی توسط کامپیوتر قابل شناسایی نیست، باید به سراغ ابزار دیگری بروند که تداعی‌گر قلم برای آن‌ها باشد و بتوانند از طریق آن طرح‌های مورد نظر خود را بکشند. تبلت‌های گرافکی برای این منظور توسعه داده شده‌اند. طراح از طریق تبلت گرافیکی می‌تواند هر طرحی که خواست را روی صفحه بکشد.
علاوه بر این، باید توجه داشت که سامسونگ یک ابزار جانبی به نام DeX Pad دارد. از طریق DeX Pad کاربران می‌توانند گلکسی S9 و S9+ را به مانیتور متصل کرده و از آن به عنوان تاچ‌پد استفاده کنند. احتمال می‌رود که چنین قابلیتی را به صورت بالقوه در گلکسی نوت ۹ نیز شاهد باشیم و کاربران بتوانند از آن به عنوان تاچ‌پد در زمان اتصال به کامپیوتر و مانیتور استفاده کنند.

مطلب مرتبط:

گلکسی نوت 8
در کنار تمام این مواردی که در خصوص استفاده از گلکسی نوت ۹ به عنوان تبلت گرافیکی ذکر شد، باید توجه داشت که در این بین یک مشکل وجود دارد. قلم سامسونگ تنها دارای یک دکمه است ولی سایر قلم‌های استایلوس دارای دو دکمه هستند. در واقع این دو دکمه به عنوان دکمه‌های ماوس عمل می‌کنند و عملکردی شبیه به کلیک راست و چپ را دارند. به نظر می‌رسد که حضور تنها یک دکمه در S Pen جدید باعث می‌شود که بفهمیم سامسونگ احتمالا قابلیت تبلت گرافیکی را آنچنان که انتظار داریم، در محصول جدید خود ارائه نخواهد کرد. اما به احتمال زیاد اگر کاربران از این تلفن هوشمند از طریق Dex Pad استفاده کنند، در این صورت می‌تواند تبدیل به یک تبلت گرافیکی کاربردی شود.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با انتظاراتی که از قلم هوشمند سامسونگ (S Pen) در گلکسی نوت ۹ داریم آشنا شدیم. اما اینکه سامسونگ چنین قابلیت‌هایی را ارائه خواهد کرد یا خیر خود موضوع دیگری است. زیرا تمام موارد موجود در این مقاله از اخبار و شایعات پیرامون این تلفن هوشمند استخراج شده‌اند و هیچ تایید رسمی در این خصوص وجود ندارد. از سوی دیگر احتمال دارد که سامسونگ قابلیت‌های دیگری را نیز برای S Pen در گلکسی نوت ۹ ارائه کند. به هر حال برای آشنایی دقیق با این قابلیت‌ها باید تا زمان معرفی رسمی این محصول منتظر ماند. نظر شما در خصوص قابلیت‌های S Pen که در این مقاله ذکر شد چیست و چه انتظارات دیگری از این قلم هوشمند دارید؟ شما می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا