اخبار

جزئیات هسته‌های Cortex-A72 توسط ARM منتشر شد: قدرتی در حد Core M!

چندی پیش ARM تراشه‌هایی با بهره‌گیری از معماری چینش Cortex-A72 و برخورداری از واحد پردازش گرافیکی Mali T-880 را معرفی کرد؛ حال به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این شرکت قابلیت‌های فناوری A72 خود را آشکار سازد.
به گفته شرکت سازنده، هسته‌های Cortex-A72 حدود ۲۰ تا ۶۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌هایی با برخورداری از معماری چینش هسته Cortex-A57 عملیات محاسباتی را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که هر دو پرچم‌دار گلکسی اس ۶ و اچ‌تی‌سی وان ام ۹، از تراشه‌هایی با هسته‌های Cortex-A57 بهره می‌برند.
 

در هر حال،  هسته‌های Cortex-A72 همچنین نسبت به نسل قبلی خود حدود ۷۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. این موضوع می‌تواند به عملکرد بهتر تراشه و از طرفی کاهش دمای تولیدی آن کمک کند. ARM قصد دارد Cortex-A57 را با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری تولید نماید و نکته جالب اینکه توان پردازشی آن را با چیپست های سری Core M اینتل که با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری تولید شده مقایسه کرده که مدتی است شاهد حضور آن در لپ‌تاپ‌ها، سیستم‌های هیبردی و الترابوک ها هستیم.
 

هسته‌های Cortex-A72 توانایی انجام فعالیت تا حداکثر فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز را دارا می‌باشند که در نسبت به فرکانس کار چیپست های Core M اینتل پایین‌تر است، با این حال این هسته‌ها به شدت مصرف انرژی را کاهش خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های تراشه سازی زیادی همچون کوالکام، سامسونگ و مدیاتک در آینده‌ای نزدیک از معماری چینش هسته Cortex-A72 در محصولات خود استفاده کنند.
 
فارنت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا