اخبار تکنولوژی

شرکت Uber برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود سوددهی داشته است

شرکت Uber را می‌توان یک شرکت موفق در سیستم اجاره خودرو برای حمل و نقل دانست. این شرکت اخیرا اعلام کرد که برای نخستین بار در فصل مالی خود توانسته سوددهی داشته باشد.

این شرکت اعلام کرد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ توانسته به سود عملیاتی خالص ۳۹۴ میلیون دلاری دست یابد. گفته شده این پیشرفت ناشی از افزایش سفر ۲۲ درصدی است.

CNBC گزارش داد، اوبر در آمار مالی فصل دوم ۲۰۲۳ مشخص کرده که سود خالص بیش از ۳۹۴ میلیون دلار بوده، درحالی‌که سال گذشته در همین مدت زمان زیان خالص ۲.۶ میلیارد دلاری را مشاهده کردند. «دارا خسروشاهی»، مدیرعامل این شرکت، گفته است آن‌ها در این سه‌ماهه دو دستاورد مهم کسب کردند، جریان نقدینگی آزاد اوبر برای نخستین بار به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده و برای اولین‌بار سود عملیاتی داشت.

درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) اوبر در سه‌ماهه اخیر ۹۱۶ میلیون دلار اعلام شد که افزایش ۱۵۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد. این شرکت انتظار داشته در فصل سوم ۲۰۲۳ این رقم را به ۹۷۵ میلیون تا ۱.۰۲۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

تعداد کاربران فعال ماهانه شرکت Uber در فصل دوم سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۳۷ میلیون رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ درصدی داشت.   این شرکت همچنین با رشد ۲۲ درصدی، بیش از ۲.۳ میلیارد سفر را در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ انجام داد.

شرکت Uber به سوددهی رسید

بااین‌حال، کسب‌وکار حمل بار این کمپانی افت ۳۰ درصدی را در مقایسه با قبل تجربه کرده که گویا تحت تأثیر مشکلات چرخه بازار حمل بار بود. گذشته از آن، شاید این برند برای اولین‌بار به سود دست یافت، اما چون سود کمتر از پیش بینی تحلیلگران محسوب شده و قیمت سهام اوبر ۵ درصد کاهش یافت.

خسروشاهی بیان داشت آن‌ها در ادامه قصد داشته در تمامی فصل‌های بعدی سودآوری داشته باشند. وی همچنین افزود که «نلسون چای»، مدیر ارشد امور مالی اوبر، در ماه ژانویه ۲۰۲۴ این شرکت را ترک خواهد کرد. چای در سال ۲۰۱۸ به این شرکت آمد و حال اوبر قصد دارد بزودی جایگزین آن را پیدا کند.

اوبر یک شرکت نقل و انتقالات بزرگ بین‌المللی است که سرویس تاکسی، خودروی خصوصی، نقل و انتقال غذا را در چندین شهر در سراسر دنیا ارائه می‌دهد. اوبر به کاربران اجازه می‌دهد تا سفرهای خود را از طریق اپلیکیشن هوشمند موبایل خود به صورت آنلاین سفارش دهند. کلمه اوبر از واژه آلمانی یعنی «بالاتر» مشتق شده است.

از ویژگی‌های اصلی شرکت Uber باید به ارائه سرویس سفرهای ارزان‌تر از رقبا، اطمینان از رانندگان ماهر و قابل اعتماد، امکان ردیابی دقیق راننده بر اساس مکان جغرافیایی روی نقشه، امکان پرداخت آنلاین و بدون وقفه اشاره کرد. شرکت اوبر در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و یک شرکت نوپای تکنولوژی و آی تی محسوب می‌شود. حال باید دید تیم Uber موفق خواهند شد به این شرکت سودآوری بزرگ تزریق کند یا همین بار شاهد سودآوری آن خواهیم بود. زیرا پس از مدت طولانی چنین سودآوری کسب شده است.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا