اخبار

اوراکل همچنان شکایت از گوگل به دلیل سرقت زبان جاوا را دنبال می‌کند

در دنیای امروز کمپانی‌های قدرتمند دنیای تکنولوژی، اصولا دو دسته از برندها را در بازار مشاهده می‌کنید: دسته‌ی اول آنهایی هستند که نظیر گوگل، اپل و سامسونگ همواره در معرض دید مخاطبان قرار دارند و به قول معروف در جلوی چشم قرار دارند، اما دسته‌ی دوم آنهایی هستند که نظیر اوراکل و اینتل، حتی ممکن است که کاربران کم سن و سال‌تر از وجود آنها اطلاعی نداشته باشند.
نکته‌ی جالب اینجاست که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، بخش عظیمی از پیشرفت تکنولوژی و علوم مربوط به فناوری‌های هوشمند و اینترنتی، توسط این کمپانی‌های تقریبا گمنام صورت می‌گیرد و در واقع در اکثر مواقع می‌توانیم برندهای حاضر در دسته‌ی اول را مصرف کننده‌ی تکنولوژی‌های ساخته شده و توسعه داده شده توسط این کمپانی‌های در پس صحنه به‌حساب بیاوریم.
کمپانی اوراکل (Oracle) نیز یکی از آن شرکت‌هایی است که در پیشرفت زبان‌های برنامه نویسی و توسعه‌ی پلتفرم‌های مختلف نقش بسزایی داشته است و خیلی‌ها این برند را در بین پنج نامی قرار می‌دهند که رهبری عصر جدید انقلاب دیجیتالی را بر عهده داشتند. شاید خیلی از شما این موضوع را ندانید، اما گفته می‌شود که خلق و توسعه‌ی زبان جاوا برای اولین بار توسط مهندسان خلاق اوراکل صورت گرفته است و به‌نوعی از زبان جاوا به‌عنوان زبان اختصاصی این کمپانی نام برده می‌شود.
حتما می‌دانید که زبان جاوا امروزه در انحصار قدرت گوگل قرار گرفته است و این برند آمریکایی در سیستم عامل اندروید و تمام نرم افزارهای شخص ثالثی که برای این سیستم عامل نوشته می‌شود، از زبان جاوا به‌عنوان پلتفرم اصلی استفاده می‌کند. همین موضوع دقیقا همان مشکلی است که مسئولان این دو کمپانی بر سر آن اختلاف دارند و هر کدام از آنها معتقد هستند که تمام حقوق تجاری و مالکیت زبان جاوا در اختیار آنهاست و کمپانی مقابل حقی در این زمینه ندارد.
 
اوراکل همچنان شکایت از گوگل به دلیل سرقت زبان جاوا را دنبال می‌کند
جالب است بدانید که دعوای حقوقی بین گوگل و اوراکل به پرونده‌ای مشابه آنچه بین اپل و سامسونگ جریان دارد، تبدیل شده و روند جدل‌های حقوقی بر سر این موضوع حدود شش سال است که ادامه دارد و جلسات متعددی در دادگاه‌های مختلف برای بررسی این پرونده تشکیل شده است. حدود دو ماه پیش، دادگاهی به‌صورت رسمی اعلام کرد که گوگل در این زمینه هیچ تقصیری نداشته است و تمام استفاده‌های این برند آمریکایی از زبان برنامه نویسی جاوا به‌صورت کاملا قانونی و بدون هیچ ایرادی بوده است.
این دادگاه سپس پرونده را کنار گذاشت و وضعیت آن را به حالت مختومه درآورد. اما آیا فکر می‌کنید که این موضوع باعث می‌شود که مدیران اوراکل از سر مواضع خود کوتاه بیایند؟ خیر این‌طور نیست! طبق پیش‌بینی‌هایی که در همان زمان و در اوایل ماه می انجام می‌شد، اوراکل بار دیگر پرونده را به جریان خواهد انداخت تا بتواند جریمه‌ی ۹ میلیارد دلاری مد نظر خود را از کمپانی ثروتمند گوگل بگیرد و از این راه بتواند کمی ضررهای از دست دادن زبان برنامه نویسی جاوا را جبران کند.
بر طبق گزارشی که ساعاتی پیش در خبرگزاری سیلیکون ولی منتشر شده است، مدیران اوراکل چند روز پیش و برای یک بار دیگر، درخواست حقوقی جدیدی را برای دریافت خسارت از گوگل تنظیم کرده‌اند و این درخواست در حال قرار گرفتن در چرخه‌ی بررسی و ورود به دادگاه است. این درخواست در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده‌ی آمریکا و در ایالت سان فرانسیسکو ثبت شده است و نکته‌ی عجیب اینجاست که قاضی حاضر در این پرونده همان فردی است که دو ماه پیش، درخواست اوراکل را رد کرده بود و حق را در این پرونده به گوگل اعطا کرده بود!
 
اوراکل همچنان شکایت از گوگل به دلیل سرقت زبان جاوا را دنبال می‌کند
 
حکمی که این قاضی در آن زمان اعلام کرده بود، عبارت fair use یا همان استفاده بر مبنای رعایت اصول تجارت منصفانه بود، اما اوراکل این موضوع را قبول نکرده است و وکلای این کمپانی آمریکایی دقیقا همین عبارت را بهانه کرده و پرونده‌ی جدید را تشکیل داده‌اند. باید بدانید که گوگل بیش از ۴۲ میلیارد دلار از قبال سیستم عامل اندروید و زبان جاوا درآمد کسب کرده است و همین درآمد بسیار بالا، یکی از مواردی است که حکم رعایت اصول تجارت منصفانه را نقض می‌کند و تجاوز گوگل از حدود خود را نشان می‌دهد.
در حال حاضر قاضی و دیگر مقامات قضایی دخیل در این پرونده هنوز هیچ اظهار نظری انجام نداده‌اند و مشخص نیست که آیا حکم این پرونده که دو ماه پیش داده شده بود، تغییر کند و یا شکل دیگری به خود بگیرد؛ اما چیزی که کاملا واضح است، عزم جزم مدیران کمپانی اوراکل برای احقاق حقوق کلان از دست رفته‌ی خود از طریق ادعای به سرقت رفتن زبان جاوا است و باید ببینیم که آیا این دعوا می‌تواند یک دوره‌ی شش ساله‌ی دیگر را هم طی کند و یا خیر!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا