بررسی‌ تخصصی

بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا ۱

شرکت سونی یکی از برندهای مطرح تولیدکننده تلفن هوشمند به شمار می رود که تاکنون مدل های متنوعی از اسمارتفون های اندرویدی را معرفی و عرضه کرده است. در MWC 2019 بارسلون این شرکت ژاپنی از پرچمدار جدیدی به نام اکسپریا ۱ رونمایی کرد که باید آن را گوشی هوشمند برجسته سونی به حساب آورد.

شاید اکسپریا ۱ طراحی چندان متفاوتی نسبت به نسل قبلی گوشی های هوشمند سونی پیدا نکرده اما از مشخصات سخت افزاری بزرگ و ویژگی های خیره کننده بهره می برد. با صفحه نمایش ۴K OLED HDR که نسبت تصویر ۲۱:۹ دارد، می توان تجربه تماشا فیلم و سریال لذت بخشی داشت.

با قیمت ۱۰۰۰ دلار اکسپریا ۱ در دسته پرچمداران گران قیمت قرار می گیرد که بهترین ها را در خود دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تخصصی محصول اخیر سونی بپردازیم و آشنایی بیشتری هم با آن پیدا کنیم.

اکسپریا ۱

معرفی ۲۰۱۹، فوریه
وضعیت موجود. عرضه‌شده در ژوئن ۲۰۱۹

نمایشگر

نوع OLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ
سایز ۶.۵ اینچ (~۸۲.۰% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۶۴۴ در ۳۸۴۰ پیکسل (~۶۴۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۶
– HDR BT.2020
– Triluminos display
– Reality Engine

بدنه

ابعاد ۱۶۷ در ۷۲ در ۸.۲ میلی‌متر
وزن ۱۸۰ گرم
ساخت پشت و جلو از جنس شیشه (گوریلا گلس ۶) و فریم آلومینیومی
گواهی IP65/IP68 (تا ۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه)
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید ۹.۰ (پای)
تراشه – Qualcomm SDM855 Snapdragon 855
– ۷ نانومتری
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۸۴ گیگاهرتزی Kryo 485 و سه هسته‌ی ۲.۴۳ گیگاهرتزی Kryo 485 و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 485)
پردازنده گرافیکی Adreno 640

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا ۵۱۲ گیگابایت (استفاده از شیار دوم سیم‌کارت) در مدل ۲ سیم‌کارت
حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت، ۶ گیگابایت رم

دوربین

اصلی دوربین سه گانه: ۱۲ مگاپیکسل (۱/۲.۶ سایز سنسور، لنز ۲۶ میلی‌متری عریض، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال ۴ محوره، f/1.6) و ۱۲ مگاپیکسل (۱/۳.۴ سایز سنسور، لنز ۵۲ میلی‌متری تله‌فوتو، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال ۴ محوره، f/2.4) و ۱۲ مگاپیکسل (۱/۳.۴ سایز سنسور، لنز ۱۶ میلی‌متری فوق‌عریض، f/2.4)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR، eye – تعقیب سوژه
ویدیو ۲۱۶۰p@24/30fps، ۱۰۸۰p@60fps، ۱۰۸۰p@30fps,1080p@960fps
سلفی ۸ مگاپیکسل, ۱/۴ اینچ سایز سنسور, f/2.0

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری خیر
– صدای ۲۴ بیت/ ۱۹۲ کیلوهرتز
– سیستم ویبره‌ی پویا
– لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی
– صدای دالبی اتموس

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژر شارژ سریع ۱۸ واتی

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، فشارسنج، قطب‌نما، طیف رنگ

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، DLNA، هات‌اسپات
بلوتوث ۵.۰، A2DP، aptX HD، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO
NFC بله
رادیو خیر
USB ۳.۱، Type-C 1.0; USB Host

متفرقه

رنگ‌ها مشکی، خاکستری، ارغوانی، سفید

 

محتویات درون جعبه دستگاه

  • یک دستگاه تلفن هوشمند اکسپریا ۱ سونی
  • کابل USB-C به USB-C
  • کابل شارژ
  • آداپتور USB-C به جک ۳.۵mm
  • هدست استریو با جک ۳.۵ میلیمتری
  • دفترچه راهنما

طراحی اکسپریا ۱ سونی

یکی از بخش های مهم هر تلفن هوشمندی، طراحی آن است. اگر یک اسمارتفون از طراحی خوبی بهره نبرد موجب عدم خرید آن توسط مشتریان خواهد شد. اکسپریا ۱ در مقایسه با نسل قبل ابعاد بلندتری پیدا کرده و به یک تلفن هوشمند مستطیل شکل با قد بلند تبدیل شده است. شرکت سونی برای اکسپریا ۱ از طراحی باکیفیت با ترکیب بدنه شیشه و فلز بهره گرفته که در هر پرچمداری جلوه بسیاری به وجود می آورد. Xperia 1 سونی پرچمدار ناقابل ژاپنی بوده که از همه جهات شباهتی به تلفن هوشمند رده بالا دارد.

باتوجه به ابعاد و وزنی که این گوشی هوشمند دارد همچنان ضخامتش کمتر از گلکسی اس ۱۰ پلاس و آیفون ایکس اس مکس محسوب می شود. شاید برخی این طراحی در نظر گرفته شده توسط سونی برای اکسپریا ۱ را بلند بدانند اما در واقع ساختار طراحی اکسپریاهای سونی است. با نمایشگر ۶.۵ اینچی، اکسپریا ۱ ابعاد ایده آلی برای تماشا فیلم و سریال داشته و همچنین برای تجربه بازیهای موبایلی نیز گزینه مناسبی به شمار می رود. گفتنیست که مرور وب ، استفاده از مسنجرها و برخی موارد دیگر با نمایشگر بلند اکسپریا ۱ تقریبا لذت بخش است. نسبت ابعاد ۲۱:۹ در کمتر گوشی هوشمندی قابل مشاهده بوده اما سونی برای Xperia 1 چنین ویژگی را درنظر گرفته است.

بیشتر محتواهای یوتیوب برای صفحه نمایشی با نسبت ابعاد ۱۶:۹ است اما سونی اکسپریا ۱ با نسبت ابعاد ۲۱:۹ ممکن است از برخی محتواهای یوتیوب بی نصیب باشد. البته در آینده یوتیوب می خواهد محتواهایی با نسبت ابعاد ۲۱:۹ را دردسترس قرار دهد. پوشش نمایشگر اکسپریا ۱ از گوریلاگلس ۶ جدیدترین شیشه مقاوم کمپانی کورنینگ است که می توان صفحه نمایش Xperia 1 را دربرابر آسیب ها مقاوم دانست. این اسمارتفون برخلاف Xperia XZ3 ابعاد بلندتری دارد و یکسان نیست. متاسفانه جک ۳.۵ میلیمتری هدفون از این دیوایس حذف شده و اسپیکرهای استریویی هم تعبیه شده که می توان کیفیت صدا بالایی را شنید. سنسور اثرانگشت برخلاف پرچمداران نسل فعلی زیر نمایشگر نیست بلکه در قسمت کناری دستگاه به کار گرفته شد.

کلید شاتر دوربین نیز در بخش کناری دستگاه پیدا بوده و این در حالی است که امروزه کمتر گوشی هوشمندی به این کلید مجهز می شود. باتوجه به مقایسه صورت گرفته اکسپریا ۱ نسبت به گلکسی اس ۱۰ پلاس و آیفون ایکس اس وزن بیشتری دارد اما از وان پلاس ۷ پرو کم وزن تر است. در سوی دیگر ضخامت آن نسبت به اسمارتفون های مورد اشاره کمتر بوده و همین امر موجب شده تا با وجود ابعاد بلند سنگین نباشد.

صفحه نمایش اکسپریا ۱ سونی

صفحه نمایش بخش مهم و نقطه عطف تلفن هوشمند اکسپریا ۱ سونی است. به صورتی که باید آن را اولین گوشی هوشمند با نمایشگر ۶.۵ اینچی ۴K OLED دانست که رزولوشن ۳۸۴۰*۱۶۴۴ پیکسلی دارد و تراکم پیکسلی آن به ۶۴۲ppi می رسد. تجربه تماشا محتوا ویدئویی و یا انجام بازیهای موبایلی در گوشی هوشمندی چون اکسپریا ۱ بسیار لذت بخش است. اسمارتفونی که با سخت افزار قدرتمند به سادگی می تواند بازیها را اجرا کرده و محتوای ویدئویی نمایش دهد.

مشخصات دستگاه روی کاغذ حقیقتا خیره کننده است و در واقع هم چنین بوده اما کمی فاصله دارد. به منظور کاهش مصرف باتری، افراد می توانند وضوح تصویر ۴K را در این گوشی هوشمند کنترل کنند تا بتوانند تجربه وضوح تصویری معقول و مطابق با ظرفیت باتری داشته باشند. برای مثال اگر در زمانی باتری دستگاه کم است می توانید با کاهش وضوح از اتمام عمر باتری جلوگیری کنید. Xperia 1 گوشی هوشمند رده بالاییست و عجیب نیست که شاهد نمایشگر با وضوح بالا و باکیفیت باشیم.

با رزولوشن ۳۸۴۰*۱۶۴۴ پیکسل این صفحه نمایش ۴K محسوب می شود که در کمتر گوشی هوشمند پرچمدار و میان رده ای آن را مشاهده می توان کرد. گذشته از آن سونی پنل OLED را به کار گرفته که نه تنها رنگ ها را زیبا نمایش می دهد، بلکه افزایش وضوح تصویر را در پی دارد. اگر به تماشا صفحه نمایش اکسپریا ۱ بپردازید، بعید است بتوانید تفاوتی را مشاهده کنید اما با کمی دقت تفاوت های کوچکی پیدا خواهند شد. این تلفن هوشمند از دقت رنگ بالایی بهره می برد و موجب اشباع رنگ نخواهد شد.

از این رو رنگ های نمایشگر اکسپریا ۱ رو به سردی دارد. اگر سری به بخش تنظیمات صفحه نمایش این گوشی هوشمند بزنید که با عنوان Creator Mode شناخته می شود، شما می توانید حالت های مختلفی را برای سطح رنگ نمایشگر اکسپریا ۱ انتخاب کنید. برخلاف گوشی های هوشمند سامسونگ که سطح رنگ مشکی بالایی دارند، اکسپریا ۱ سطح سفیدی رنگ بالایی دارد و باید آن را دارای رنگ سرد دانست.

حداکثر شدت روشنایی صفحه نمایش Xperia 1 به ۵۸۷ نیت می رسد که ایده آل بوده و با توجه به رزولوشن ۱۶۴۴*۳۸۴۰ پیکسلی مناسب است. البته هنگامی که این گوشی هوشمند محیط سفیدی را به نمایش می گذارد، شدت روشنایی تا ۶۵۰ نیت نیز قابل افزایش است.

رابط کاربری و نرم افزار اکسپریا ۱ سونی

هر گوشی هوشمندی دارای بخش نرم افزاری منحصربفردی است. اکسپریا ۱ نیز با سیستم عامل اندروید ۹.۰ پای تجربه نرم افزاری خوبی را برای کاربران اکسپریا رقم می زند. یکی از ویژگی های برجسته نرم افزاری این تلفن هوشمند خالص بودن سیستم عامل اندروید بوده و هیچ رابط کاربری اختصاصی در کار نیست. بنابراین صاحبان اکسپریا ۱ با همان رابط کاربری بهینه اندروید پای رو به رو هستند و سفارشی سازی هم قابل انجام است.

تم ها و آیکون ها همان آیکون های اختصاصی اندروید ۹ است و سونی رابط کاربری اختصاصی در نظر نگرفته اما افراد با مراجعه به بخش خاصی می توانند تم تلفن هوشمند خود را تغییر دهند تا آیکون های متفاوتی داشته باشند.

با این حساب می توان بخش رابط کاربری و نرم افزاری اکسپریا ۱ را خالص و روان توصیف کرد. البته سیستم عامل اندروید مشکلاتی در برخی مواقع داشته که ارتباطی به گوشی هوشمند نداشته و در هر اسمارتفونی مشاهده می شود. در مجموع می توان گوشی هوشمند پرچمدار سونی را معقول دانست و تجربه کاربری خوبی رقم خواهد زد که در نوع خود جالب است.

عملکرد، پردازنده و حافظه رم اکسپریا ۱ سونی

در بیشتر پرچمداران سال ۲۰۱۹ شاهد به کارگیری پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ هستیم که چیپ ۷ نانومتری و قدرتمند کوالکام محسوب می شود. اکسپریا ۱ نیز از این قاعده مستثنی نیست و قادر است عملکرد بالایی در بحث سخت افزاری از خود نشان دهد. در کنار حافظه رم ۶ گیگابایتی، اکوسیستم پردازشی اکسپریا ۱ ایده آل بوده و می توان به صراحت آن را یک پرچمدار قابل قبول به حساب آورد. بنابراین اگر به دنبال گوشی هوشمند برجسته ای هستید، اکسپریا ۱ نقطه عطفی محسوب می شود.

بخش سخت افزاری از اهمیت بالایی برخوردار است و اکسپریا ۱ به عنوان یک پرچمدار در این زمینه عملکرد فوق العاده ای دارد. سونی شرکت شناخته شده ای در زمینه تولید تلفن هوشمند محسوب شده که در MWC 2019 به معرفی اکسپریا ۱ پرداخت. دیوایسی که در زمینه سخت افزاری ویژگی های بزرگی برای آن در نظر گرفته شده و یک مدل معمولی نیست.

سونی مدتیست که روی اسمارتفون های پرچمدار تمرکز داشته تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. اکسپریا ۱ با پردازنده هشت هسته ای ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ همان عملکردی را می تواند از خود نشان دهد که در دیگر پرچمداران مجهز به این چیپ می توان مشاهده کرد. حافظه رم ۶ گیگابایتی نیز تاثیر مثبتی روی چیپ هشت هسته ای داشته و اجرا بازیهای سنگین موبایلی و برنامه های مختلف از جمله مالتی تسکینگ با سرعت بالایی روی اکسپریا ۱ انجام می گیرد. بنابراین در بحث سخت افزاری نباید هیچ نگرانی داشت زیرا سونی سعی کرده بهترین مشخصات را در میان محصولاتش برای اکسپریا ۱ در نظر گیرد.

این شرکت با وجود کاهش فروش و ضرردهی در بخش موبایل همچنان مصمم به ادامه راه در بخش گوشی هوشمند است. از این رو بزودی باید شاهد جانشین اکسپریا ۱ یا همان اکسپریا ۲ باشیم. در کنار حافظه رم ۶ گیگابایتی، این دیوایس با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می شود و با اسلات کارت میکرو اس دی می توان ظرفیت ذخیره سازی Xperia 1 را افزایش داد.

براساس تست های سخت افزاری مختلفی که انجام گرفته اگرچه اکسپریا ۱ بهترین نبوده اما توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد.

دوربین اکسپریا ۱ سونی

این گوشی هوشمند همانطور که گفته شد، یک پرچمدار کامل است. اکسپریا ۱ به عنوان محصول پرچمدار سونی شناخته می شود که از مشخصات بزرگی همچون دوربین و چندی دیگر بهره می برد. در بخش دوربین سونی حسگرهای سه گانه ۱۲ مگاپیکسلی را درنظر گرفته که شامل یک حسگر اصلی، یک حسگر تله فوتو و یک حسگر زاویه عریض می شود. بنابراین افراد می توانند با دوربین پروضوح اکسپریا ۱ سونی تجربه کاربری حرفه ای داشته باشند.

با مشخصه های مورد اشاره سطح عملکرد اکسپریا ۱ کم نیست و می تواند فراتر از انتظارات ظاهر شود. دوربین های سه گانه عقب در تصویربرداری عملکرد خوبی دارند اگرچه نسبت به رقبایی چون پیکسل ۳، گلکسی اس ۱۰ و چندی دیگر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. همانطور که می دانید سونی در اکسپریا ۱ از سنسورهای ساخت خود بهره می گیرد و حسگر دوربین شرکتی چون سامسونگ در این مدل به کار گرفته نمی شود.

همین امر موجب شده تا نتوان انتظارات بالایی داشت و در عملکرد معمولیست. با این حساب اگر به دنبال گوشی هوشمند توانمند در بخش پرچمدار هستید نباید روی اکسپریا ۱ حساب بزرگی باز کرد. این دیوایس اگرچه رده بالاست و محصول پرچمدار سونی تلقی می شود، اما در بحث دوربین چندان حرفی برای گفتن ندارد و معمولی به شمار می رود.

عمر باتری و کیفیت صدا

یکی از ویژگی های برجسته گوشی های هوشمند سونی برخورداری از کیفیت صدا مناسب است. باتوجه به سابقه درخشان سونی در امر توسعه سیستم های صوتی، این موضوع موجب شده تا کیفیت سیستم صدا گوشی های هوشمند این شرکت نیز قابل توجه باشد.

گذشته از آن اکسپریا ۱ مدل پرچمدار بوده و با وجود اسپیکرهای استریو چنین کیفیتی دور از انتظار نیست. همچنین جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در این اسمارتفون همچنان باقی است و دیگر نیازی نیست تا دانگل تبدیل USB-C تهیه کرد.

در کنار بخش صدا باید به باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری این گوشی هوشمند اشاره داشت. متاسفانه باتوجه به سخت افزار سطح بالا و صفحه نمایش پروضوح ۴K OLED انتظار داشتیم سونی باتری پرظرفیتی در نظر گیرد و پک ۳۳۰۰ میلی آمپری باتری لیتیوم یونی غیرقابل تعویض چندان کافی نیست. بنابراین اگر می خواهید از گوشی هوشمندی بهره ببرید که عمر باتری طولانی دارد، نباید چندان روی اکسپریا ۱ حساب باز کنید زیرا باتری درنظر گرفته شده برای کاربری کمتر از ۱۰ ساعت مناسب است و به بیش از ۱۰ ساعت نمی رسد.

نتیجه گیری

اکسپریا ۱ در بخش طراحی، سخت افزار و برخی دیگر گزینه برجسته و ارزنده ای است. این اسمارتفون رقیب برای گلکسی اس ۱۰ پلاس و G8 یا V50 ال جی محسوب می شود که هر یک با قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار قابل خرید هستند. اکسپریا وان تنها ۹۵۰ دلار قیمت دارد و با وجود سخت افزار قابل توجه مدل ارزشمندی برای تهیه است.

البته این نکته حائز اهمیت بوده که رقبایی چون گلکسی اس ۱۰ پلاس دارای ویژگی های بزرگی نظیر حافظه رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایتی بوده که بسیار خیره کننده است. بنابراین قیمت ۹۵۰ دلاری شاید کمتر از این محصول سامسونگ به نظر بیاید، اما همچنان نقص هایی در آن مشاهده می شود که نباید چندان به آنها اهمیت داد.

مزایا: 

  • صفحه نمایش زیبا
  • دوربین عقب سه گانه مطلوب
  • نرم افزار روان و خالص
  • طراحی ساده
  • اسپیکرهای استریو

معایب:

  • نرم افزار نامطلوب در بخش دوربین
  • اسکنراثرانگشت نچندان مناسب
  • بدون قابلیت شارژ بی سیم

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا