بررسی‌ تخصصی

آیا iPhone 15 ضد آب است؟

اگر گوشی جدید اپل‌تان داخل آب افتاد باید چه کار کنید؟

گوشی iPhone 15 در حال حاضر یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازار است. این گوشی هوشمند طراحی و ساختار مقاوم و محکمی برای کاربری روزانه و عادی دارد. اما در این مقاله می‌خواهیم به این سوال خاص پاسخ دهیم که آیا iPhone 15 ضد آب است؟ مانند بسیاری از گوشی‌های جدید بازار، آیفون ۱۵ هم در رده گوشی‌های ضد آب قرار گرفته است. اما آیا این بدین معنی‌ست که می‌توانید در عمق استخر با استفاده از آن فیلم‌برداری کنید یا صرفا اگر با آب‌پاش آرایشگاه صفحه آن را خیس کنید گوشی شما خراب نخواهد شد. در ادامه با ما همراه شوید.

کد «حفاظت از ورود» (Ingress Protection) یا همان IP code / IP rating یکی از معیارهای سنجش میزان مقاومت دستگاه‌ها در برابر آب و سایر ذرات است. با مقایسه نمره آی پی آیفون ۱۵ با سایر مدل‌ها می‌توان تا حدی میزان ضد آب بودن این گوشی را سنجید. نمره آی پی با دو عدد مشخص می‌شود. عدد اول میزان مقاومت دستگاه را نسبت به ورود ذرات جامد از صفر تا شش نمره دهی می‌کند و عدد دوم میزان مقاومت دستگاه را نسبت به مایعات از صفر تا ۹ نمره دهی می‌کند.

آیا گوشی‌های iPhone 15 و iPhone 15 Plus ضد آب هستند؟

همانند نسخه‌های اخیر آیفون، گوشی‌های iPhone 15 و iPhone 15 Plus هردو دارای نمره IP68 هستند. این نمره دهی نشان می‌دهد که گوشی‌های پرچم‌دار جدید اپل به میزان زیادی در برابر آب و ذرات دیگر مقاوم هستند. اگر به طور دقیق‌تر بخواهیم این نمره دهی را تحلیل کنیم، نمره IP68 به این معناست که گوشی آیفون ۱۵ نسبت به ذرات جامد ریز مانند شن و گرد و غبار مقاومت کامل دارد و این ذرات وارد گوشی‌تان نخواهند شد، و این گوشی هوشمند می‌تواند در عمق ۶ متری زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه سالم بماند. در نتیجه بر اساس این نمره دهی می‌توان گفت که گوشی iPhone 15 ضد آب است و به خوبی برای مقاومت در برابر مایعات و ذرات جامد طراحی شده است.

آیا گوشی‌های iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max ضد آب هستند؟

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، مانند سایر مدل های سری جدید آیفون، دارای رتبه IP68 هستند. تولیدکنندگان پیشروی گوشی‌های هوشمند اخیراً از این استاندارد برای دستگاه‌های پرچم‌دار خود پیروی کرده اند. رتبه IP68 نشان می‌دهد که این تلفن ها می توانند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری در آب غوطه‌ور شوند و همچنین می‌توانند در برابر گرد و غبار و سایر ذرات ریز مقاومت کنند.

گوشی‌های شرکت اپل از سال ۲۰۱۹ و هنگام عرضه گوشی‌های iPhone 11 تا الان رتبه بندی IP68 را حفظ کرده‌اند. پیش از آن گوشی‌های iPone 7 تا iPhone X دارای نمره IP67 بوده‌اند که درجه کم‌تری از ضد آب بودن را نشان می‌داد. هم‌چنین گوشی‌های قدیمی‌تر از iPhone 7 یعنی iPhone 6 و مدل‌های قدیمی‌تر هیچ‌گونه مفاومتی در برابر مایعات نداشتند. رتبه بندی IP68 در گوشی‌های جدیدتر آیفون نشان می‌دهد که این گوشی‌ها می‌توانند در شرایط مختلف آب و هوایی و محیط‌های مختلف مقاومت کنند و آن‌ها را برای استفاده روزمره بادوام و قابل اعتماد می‌کند.

با رتبه بندی IP68، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس لایه حفاظتی بیشتری را به کاربران ارائه می دهند و به آنها آرامش خاطر می دهد که بدانند دستگاه‌هایشان می توانند از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و مایعات جان سالم به در ببرند. به عبارتی این رتبه بندی پاسخ مثبتی به این سوال است که آیا iPhone 15 ضد آب است.

البته این نکته را باید در نظر بگیرید که این رتبه بندی‌ها برای گوشی‌های آیفون کاملاً سالم صدق می‌کند. در واقع گوشی شما در صورتی می‌تواند از عمق ۶ متری زیر آب سام بیرون بیاید که از قبل آسیبی از قبیل ترک خوردگی و شکستگی نداشته باشد. در غیر این صورت هیچ تضمینی برای سالم ماندن گوشی شما نخواهد بود.

مقاومت گوشی‌های iPhone 15 در برابر آب شور

آیا iPhone 15 در برابر آب دریا و سایر آب‌های شور نیز ضد آب است؟ شاید برای‌تان سوال باشد که آیا بین آب آشامیدنی و آب شور و پر از املاح تفاوتی از نظر آسیب رساندن به گوشی شما وجود دارد؟

باید بدانید که رده‌بندی IP68 که مقاومت آیفون در برابر آب را تایید می‌کند، فقط برای آب شیرین اعمال می‌شود، نه آب نمک. این بدان معناست که قرار دادن آیفون ۱۵ در معرض استخرهای آب نمک یا آب آزاد اقیانوس‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. آب نمک می‌تواند در طول زمان آسیب شدیدی به دستگاه وارد کند و منجر به تعمیرات پرهزینه یا نیاز به خرید دستگاهی کاملاً جدید شود.

با این حال، اگر به طور تصادفی آیفون خود را در آب نمک انداختید، نیازی به وحشت ندارید. اگر سریع آن را بازیابی و از آب خارج کنید، احتمال آسیب دیدن آن بسیار کم است. با این وجود، توجه به این نکته ضروری است که هر چه دستگاه بیشتر در آب شور بماند، احتمال خوردگی اجزای داخلی آن توسط نمک بیشتر است. یک قاب مقاوم برای گوشی‌تان می‌تواند به تضمین سلامت گوشی حتی داخل آب نیز کمک کند.

هنگامی که گوشی iPhone 15 شما به داخل آب افتاد، چه باید بکنید؟

در حالی که می‌دانید که نباید آیفون ۱۵ خود را به طور کامل در آب فرو ببرید یا بیاندازید، حوادثی اتفاق می‌افتد و اکثر ما حداقل چند باری با حواس پرتی کار دست گوشی‌مان داده‌ایم. اما اگر آیفون ۱۵ خود را در آب انداخته‌اید، نیازی نیست که وحشت کنید. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن آسیب انجام دهید.

ابتدا و واضح‌تر از همه، هرچه سریع‌تر آن را از آب خارج کنید. هرچه کمتر گوشی‌تان در آب بماند، آسیب کم‌تری هم به آن می‌رسد. هنگامی که آن را بازیابی کردید، اگر هنوز روشن است، فورا آن را خاموش کنید. اگر دستگاه بخواهد عملیاتی را در حالی که آب در قطعات آن وجود دارد انجام دهد، می‌تواند دچار اتصال کوتاه شود که خود عاملی برای آسیب رسیدن به گوشی‌ شماست. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این امر خاموش کردن کامل آن است.

سپس، اگر از قاب گوشی استفاده می‌کنید، قاب را بردارید. این قاب فقط آب را در شکاف‌های بین قاب و گوشی نگه می دارد و احتمال آسیب را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید هر آبی که روی سطح قابل مشاهده است را با دقت پاک کنید. همچنین بهتر است که سریعاً سیم کارت‌تان را از داخل گوشی خارج و سیم کارت و ترالی مخصوص آن را خشک کنید و جدا از گوشی بگذارید.

در وهله بعدی، باید سعی کنید که به خشک شدن همه آبی که در گوشی باقی مانده است سرعت ببخشید. معمولاً فرار دادن دستگاه‌ در برنج یک راه حل معروف است. چراکه برنج رطوبت موجود در دستگاه را جذب می‌کند. اما پیشنهاد می‌کنیم که بجای این کار، گوشی‌تان را در محیطی خشک با جریان هوای مناسب قرار دهید. از خشک کردن با سشوار نیز خودداری کنید چرا که می‌تواند موجب ذوب شدن قطعات و آسیب دیدن گوشی‌تان شود.

از طرف دیگر، اگر ژل سیلیکا در اطراف خود دارید (آن بسته‌های کوچک پر از دانه‌های گرد و سفت شفاف که برای خشک نگه داشتن محصولات در حمل و نقل طراحی شده‌اند و معمولا روی آنها نوشته شده است “Do Not Eat”) برای این کار عالی است. آیفون را با یک دسته از این بسته های کوچک در یک جعبه بگذارید و منتظر بمانید تا کار خود را انجام دهند.

اکنون باید منتظر بمانید تا گوشی شما خشک شود. این مهم است – بی تاب نباشید! اگر قبل از خشک شدن آب داخل گوشی خود را دوباره روشن کنید، ممکن است آن را خراب کنید. بنابراین قبل از اینکه بخواهید گوشی را روشن کنید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر راه‌اندازی شد، مطمئن شوید که همه قابلیت‌ها همچنان کار می‌کنند، زیرا ممکن است به بلندگوها، میکروفون یا جای سیم‌کارت آسیب وارد شده باشد.

اگر گوشی شما بوت نمی‌شود، می‌توانید آن را برای یک روز دیگر در جایی که بود قرار دهید و امیدوار باشید که کاملاً خشک شود. اما اگر بعد از آن کار نکرد، مجبور خواهید بود که آن‌را به دست تعمیرکاران گوشی بسپارید. در این شرایط بهتر است قید گارانتی گوشی را هم بزنید، چرا که تشخیص آسیب در اثر رطوبت برای کارشناسان بسیار راحت بوده و این نوع آسیب شامل گارانتی نمی‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا