بررسی‌ تخصصی

مقایسه عمر باتری گوشی‌های تاشو

در این مقاله به مقایسه عمر باتری گوشی‌های تاشو موجود در بازار تلفن‌های همراه هوشمند خواهیم پرداخت. در سال‌های اخیر بازار گوشی‌های تاشو یا به اصطلاح fold بسیار گرم شده است. بازاری که ابتدا در آن گزینه‌های زیادی برای رقابت وجود نداشتند. اما اکنون گوشی‌های تاشوی مختلفی با ویژگی‌های متفاوت وارد عرصه رقابت شده‌اند که دست خریدار را در انتخاب باز می‌گذارند. از نمونه‌های پرچم‌دار در این عرصه از جمله Galaxy Z Fold 5 و Google Pixel Fold تا گوشی‌های OnePlus Open و Tecno Phantom V Fold که به تازگی وارد این رقابت شده‌اند. یکی از موارد مهمی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم پاسخ به این سوال است که آیا گزینه اقتصادی فانتوم وی فولد می‌تواند در زمینه عمر و کیفیت باتری به خوبی رقبای گران‌قیمت‌تر خود در این عرصه عمل کند؟

چرا تولید کنندگان گوشی‌های تاشو وعده یک باتری قدرتمند را می‌دهند؟

از زمان جا افتادن گوشی‌های تلفن همراه در بازار ارتباطات، عمر و کیفیت باتری گوشی‌ها از مهم‌ترین موارد ارزیابی آن‌ها به حساب می‌آمد. هرچند که در سال‌های گذشته گوشی‌هایی مانند سری ۹۰۰۰ نوکیا توانایی نگه‌داری شارژ باتری خود را برای چندین روز داشتند اما اکنون در عصر گوشی‌های هوشمند، عمر چند روزه برای باتری گوشی‌ها چیز رایجی نیست. البته همان‌طور که از قدیم گفته اند: «باتری بزرگ، عمر بیشتری خواهد کرد.» این موضوع باعث شده تا گوشی‌هایی از جمله سری نوت سامسونگ و جانشین آن، گلکسی اس ۲۳ الترا از باتری‌های بزرگی استفاده کنند که این روزها معمول نیستند.

البته بزرگ بودن یک گوشی هوشمند به این معنا نیست که شما جای بیشتری برای گنجاندن یک باتری بزرگ داشته باشید. چرا که در سال‌های اخیر علاوه‌بر باتری‌ها، قطعات مختلفی از جمله دوربین و صفحه‌نمایش گوشی‌ها نیز از گذشته بزرگ‌تر و جاگیرتر شده‌اند. اما در گوشی‌های هوشمند تاشو این مشکل به شکل دیگری حل شده است. این گوشی‌ها فضای داخلی بیشتری برای قرار گرفتن قطعات دارند و ضخیم بودن در این گوشی‌ها یک ضعف به حساب نمی‌آید. علاوه‌بر اینکه باتری گوشی تاشو می‌تواند فضای بیشتری داشته باشد، مهندسی پیشرفته این گوشی‌ها امکان استفاده از دو باتری را به آن‌ها می‌دهد که به صورت یک‌پارچه عمل می‌کنند.

نتیجه نهایی یک باتری با عمر بسیار عالی می‌شود. حداقل این چیزی است که هر سازنده گوشی تاشویی قول آن‌را به مخاطب می‌دهد. اما آیا سازندگان به این وعده خود به خوبی عمل کرده‌اند؟ بیایید مقایسه عمر باتری در گوشی‌های تاشو را به طور دقیق بررسی کنیم.

پیکسل فولد و فانتوم وی
پیکسل فولد و فانتوم وی

مقایسه مشخصات باتری گوشی‌های تاشو

در این جدول مشخصات اولیه باتری چهار گوشی تاشوی موجود در بازار را مشاهده می‌کنید.

دسته بندی

Galaxy Z Fold 5 OnePlus Open Google Pixel Fold Tecno Phantom V Fold

ظرفیت باتری

۴,۴۰۰ میلی آمپر ساعت ۴,۸۰۵ میلی آمپر ساعت ۴,۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۵,۰۰۰ میلی آمپر ساعت

سرعت شارژ شدن

۲۵W ۶۷W ۳۰W ۴۵W

توانایی شارژ بی سیم

دارد ندارد دارد ندارد

 

حال به سراغ تست‌های مختلفی که برای مقایسه عمر باتری این گوشی‌های تاشو انجام شده می‌رویم.

تست شارژ کردن

گوشی‌های تاشو معمولا گزینه‌های اقتصادی در خرید گوشی هوشمند به حساب نمی‌آیند. در زمینه مشخصات سخت افزاری، این گوشی‌ها می‌توانند در صدر هر لیستی در مقایسه با دیگر گوشی‌های اندرویدی قرار بگیرند. اما تا زمانی که صرفه اقتصادی و قیمت گوشی مطرح نباشد. در حالی که بهترین گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی قیمتی حدود هزار دلار دارند، قیمت گوشی‌های تاشو به بیش از هزار و ششصد دلار می‌رسد.

معمولا بخش زیادی از این هزینه اضافی به خاطر صفحه نمایش بزرگ‌تر این گوشی‌ها است. اما آیا بخشی از آن صرف باتری بهتری هم می‌شود؟ در این تست، چهار گوشی تاشو را از نظر میزان شارژ شدن در مدت زمان ۱۵ و ۳۰ دقیقه مقایسه کرده‌ایم. همه این اندازه گیری‌ها از درصد صفر باتری گوشی انجام شده‌اند.

در جدول پایین می‌توانید مدت زمان شارژ شدن گوشی در ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه و مدت زمان لازم برای پر شدن باتری گوشی تاشو را مشاهده کنید.

دسته بندی

Galaxy Z Fold 5 OnePlus Open Google Pixel Fold Tecno Phantom V Fold
ظرفیت باتری ۴,۴۰۰ میلی آمپر ساعت ۴,۸۰۵ میلی آمپر ساعت ۴,۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۵,۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ کامل ۷۷ دقیقه ۵۱ دقیقه ۹۳ دقیقه ۵۸ دقیقه
درصد شارژ در ۱۵ دقیقه ۳۲% ۳۷% ۲۵% ۳۲%
درصد شارژ در ۳۰ دقیقه ۵۸% ۶۵% ۴۸% ۵۴%

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سرعت شارژ ۶۷ واتی گوشی وان پلاس اوپن در مقایسه با گوشی‌های دیگر این لیست در تمام مقایسه‌ها پیشتاز است. اما نکته جالب در این مقایسه عملکرد گوشی Phantom V Fold تکنو در مقایسه با سایر رقبا است. این گوشی هزار دلاری در مقایسه سرعت شارژ شدن در جایگاه دوم در این لیست قرار می‌گیرد. در حالی که رقبای گران‌قیمت آن یعنی سامسونگ گلکسی زد فولد و گوگل پیکسل فولد ۵ دو رده آخر این تست را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از ویژگی‌های شایع در گوشی‌های سامسونگ، شارژ شدن سریع آن‌ها در ۷۰ درصد ابتدایی است. اما ۳۰ درصد انتهایی باتری زمان بیشتری برای شارژ شدن می‌گیرند. این موضوع در مورد گوشی گلکسی زد فولد ۵ نیز صدق می‌کند. همین باعث می‌شود که در ۳۰ دقیقه این گوشی درصد بالاتری را نسبت به فانتوم وی فولد ثبت کند، اما در انتها مدت زمان بیشتری را برای پر شدن باتری به ثبت می‌رساند.

البته با توجه به تفاوت سایز باتری در گوشی‌های مختلف، اندازه گیری زمان شارژ شدن به تنهایی معیار خوبی برای مقایسه عمر باتری در این گوشی‌های تاشو نیست. در جدول زیر سرعت شارژ شدن باتری این گوشی‌ها بر اساس ظرفیت باتری و مدت زمان پر شدن باتری آن‌ها مقایسه شده است و نتایج بر اساس میلی آمپر در دقیقه به ثبت رسیده‌اند.

دسته بندی

Galaxy Z Fold 5 OnePlus Open Google Pixel Fold Tecno Phantom V Fold

ظرفیت باتری

۴,۴۰۰ میلی آمپر ساعت ۴,۸۰۵ میلی آمپر ساعت ۴,۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۵,۰۰۰ میلی آمپر ساعت

زمان پر شدن

۷۷ دقیقه ۵۱ دقیقه ۹۳ دقیقه ۵۸ دقیقه

میلی‌آمپر در دقیقه

۵۷.۱۴ ۹۴.۲۲ ۵۱.۸۴ ۸۶.۲۱

 

بر اساس این نتایج، با وجود اینکه دو گوشی فانتوم وی فولد و گلکسی زد فولد فایو در پانزده دقیقه ابتدایی از لحاظ درصد به یک اندازه شارژ می‌شوند، سرعت شارژ شدن گوشی فانتوم وی فولد به طور قابل توجهی بیشتر از همتای کره‌ای خود است. در مقایسه دو گوشی فانتوم وی فولد و وان پلاس اوپن، با وجود اینکه شارژر گوشی وان پلاس حدود ۵۰ درصد سریع تر از فانتوم وی فولد است، سرعت شارژ شدن آن تنها ۱۳ درصد بیشتر است.

هرچند با توجه به اینکه گوشی گلکسی زد فولد ۵ از شارژر ۲۵ وات استفاده می‌کند، ثبت زمان ۷۷ دقیقه برای پر شدن باتری آن زمان بسیار خوبی محسوب می‌شود. غافلگیری بزرگ ما هنگام بررسی گوشی گوگل پیکسل فولد بود که با وجود استفاده از شارژر ۳۰ واتی، پر شدن باتری آن تا ۹۳ دقیقه زمان گرفته است. این موضوعی است که شرکت گوگل در ساخت نسخه بعدی گوشی‌ پیکسل فولد باید بسیار به آن توجه کند.

oneplus-open
oneplus-open

تست پخش ویدیو

طول عمر باتری بصورت کمی و کیفی قابل اندازه‌گیری است. اما کاربری هر فرد از گوشی خود آن‌قدر متفاوت و متنوع است که مدت زمان نگهداری باتری برای هر کاربر در هر گوشی هوشمندی متفاوت خواهد بود. در این تست اما یک شرایط یکسان برای این چهار گوشی تاشو در نظر گرفته شده تا ببینیم هر کدام تا چه مدت زمانی قادر به نگهداری شارژ باتری خود هستند.

در تست پخش ویدیو، یک ویدیو با کیفیت ۴K از یوتیوب روی حالت بازپخش قرار گرفته تا محاسبه شود یک گوشی با شارژ صد درصد تا چند ساعت می‌تواند این ویدیو را پخش کند. تا زمانی که باتری گوشی خالی شده و خاموش شود. به این دلیل که در حال حاضر بیشتر مدت زمانی که صرف دیدن ویدیو در گوشی هوشمندمان می‌کنیم از طریق استریم آنلاین است، و اتصال گوشی به اینترنت می‌تواند باتری بیشتری از گوشی مصرف کند، از ویدیوی یوتیوب به‌جای یک ویدیوی بارگیری شده در این تست استفاده شد. البته هر چهار گوشی در این تست روی حالت هواپیما، با وای فای روشن و اتصال به شبکه وای فای تست شدند.

در جدول زیر می‌توانید عمل‌کرد هر گوشی را مشاهده کنید:

دسته بندی

Galaxy Z Fold 5 OnePlus Open Google Pixel Fold Tecno Phantom V Fold

ظرفیت باتری

۴,۴۰۰ میلی آمپر ساعت ۴,۸۰۵ میلی آمپر ساعت ۴,۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۵,۰۰۰ میلی آمپر ساعت

نتیجه تست باتری

۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه ۱۵ ساعت و ۳۲ دقیقه ۱۲ ساعت و ۱۳ دقیقه ۱۴ ساعت و ۲۲ دقیقه

 

همان‌طور که می‌بینید، گوشی وان پلاس اوپن مانند تست‌های قبلی، در این تست نیز موفق ظاهر شده و از سایر رقبای خود بهتر عمل کرده است. هرچند که فانتوم وی فولد در این تست جای خود را به سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ داده و گوشی تاشوی سامسونگ بعد از وان پلاس بهترین عمر باتری را داشته است. گوشی چینی شرکت تکنو، با وجود ظرفیت بالای باتری خود، اندکی پایین‌تر از گلکسی زد فولد فایو قرار گرفته است. در جایگاه آخر، گوگل پیکسل فولد باری دیگر ما را غافلگیر کرد و بر خلاف انتظار ما، به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از سایر رقبا ظاهر شد.

تست باتری Basemark Web 3.0

تست پخش ویدیو یک روش سنجیدن ثابت است که تنها یک قسمت از بهینه سازی کلی برای عمر باتری گوشی را بررسی می‌کند. این تست نمی‌تواند نشان دهنده استفاده روزانه از گوشی هوشمند باشد. تست Basemark Web 3.0 یک روش سنجیدن شناخته شده برای بنچمارک گوشی است که قابلیت‌های اجرایی گوشی و باتری را به طور هم‌زمان بررسی می‌کند. در این تست، گوشی هوشمند شما یک‌سری تست‌های بنچمارک را به صورت مداوم اجرا می‌کند تا زمانی که تمام باتری گوشی خالی شود. این تست شامل بررسی اجرای گرافیکی، پردازش وب، پخش ویدیو و تست‌های دیگری می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه عمر باتری گوشی‌های تاشو را در تست Basemark Web 3.0 مشاهده کنید:

دسته بندی Galaxy Z Fold 5 OnePlus Open Google Pixel Fold Tecno Phantom V Fold
ظرفیت باتری ۴,۴۰۰ میلی آمپر ساعت ۴,۸۰۵ میلی آمپر ساعت ۴,۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۵,۰۰۰ میلی آمپر ساعت
نتیجه تست باتری ۴ ساعت و ۵۸ دقیقه ۵ ساعت و ۵۵ دقیقه ۴ ساعت و ۱۱ دقیقه ۴ ساعت و ۳۵ دقیقه

 

باری دیگر، گوشی وان پلاس اوپن به طور قابل توجهی بهتر از رقبای خود عمل کرد. به طوری که توانست از رتبه دوم این لیست یعنی گلکسی زد فولد ۵ تقریبا یک ساعت بیشتر عمر کند. گوشی فانتوم وی فولد این بار رقیب سرسختی برای گلکسی زد فولد نبود. اما باز هم بهتر از گوگل پیکسل فولد عمل کرد و گوشی تاشوی شرکت گوگل در این تست نیز در جایگاه آخر لیست قرار گرفت

galaxy z fold 5
galaxy z fold 5

کدام گوشی تاشو بهترین باتری را دارد؟

برای مقایسه عمر باتری گوشی‌های تاشو، تنها چند تست ثابت در یک محیط خاص کافی نیست. اول از همه، هر گوشی باید در چند سناریوی متفاوت بررسی شود. نکته دوم و مهم‌تر این است که هر کدام از این گوشی‌ها باید قادر به پر کردن سریع باتری خود باشد. خصوصا هنگامی که شما عجله داشته باشید، این نکته برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در کل، گوشی هوشمند تاشوی OnePlus Open در این تست‌ها بهتر از تمام رقبای خود ظاهر شد. این گوشی بهترین سرعت شارژ شدن و بیشترین دوام را در تست‌های اجرای ویدیو از یوتیوب و Basemark Web 3.0 داشته است. این گوشی حتی با استفاده نسبتا سنگین نیز به راحتی می‌تواند بیش از یک روز باتری خود را نگه دارد. گوشی وان پلاس اوپن بی‌شک قهرمان گوشی‌های تاشو در بخش مقایسه باتری‌ها بوده است.

در مورد سایر رقبا، نتایج کمی نزدیک بوده و تصمیم گیری در مورد آن‌ها راحت نیست. گوشی Phantom V Fold در زمینه سرعت شارژ شدن رتبه دوم را کسب کرده بود و در زمینه نگه‌داری باتری نیز تا حدی خوب عمل کرد. از طرفی گوشی گلکسی زد فولد فایو سرعت شارژ شدن متوسطی داشت اما در زمینه نگه‌داری و عمر باتری بسیار قدرتمند ظاهر شد. در نهایت گوشی Pixel Fold شرکت گوگل، بسیار پایین‌تر از انتظارات‌مان عمل کرد. واضح است که پردازنده Tensor مورد استفاده در این گوشی در مقایسه با پردازنده‌های Qualcomm و MediaTek که در گوشی‌های دیگر استفاده شده شرایط سختی را برای نگه‌داری باتری به وجود می‌آورد.

در نهایت، به قیمت ۱۰۰۰ دلاری گوشی فانتوم وی فولد توجه کنید. آیا نتایج این تست‌ها نشان می‌دهد که این گوشی ارزش ذخیره ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار نسبت به سایر گوشی‌های تاشو را دارد؟ یا در بحث باتری، گوشی وان پلاس با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از گلکسی زد فولد ۵ و گوگل پیکسل فولد می‌تواند جایگزین مناسبی برای خرید باشد؟ در مورد خرید یک گوشی تاشو موارد بسیار بیشتری هستند که باید در نظر بگیرید، اما اگر به دنبال بهترین عمر باتری و بهترین سرعت شارژ شدن در یک گوشی تاشو هستید، گزینه‌ای بهتر از وان پلاس اوپن در بازار امروز پیدا نخواهید کرد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا