بررسی‌ تخصصی

بررسی بلک بری Key2 ؛ کلاسیک و دوست داشتنی

بلک بری Key2 نام محصول جدیدی است که چندی پیش معرفی شد. این تلفن هوشمند از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد و دارای یک کیبورد فیزیکی است. همراه موبایلستان باشید تا به بررسی این محصول بپردازیم و با نقات قوت، ضعف‌ها و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.
کمپانی بلک بری در طول هفته گذشته محصول جدیدی را با نام Key2 معرفی کرد. این تلفن هوشمند توانسته بود پیش از زمان معرفی، جنجال زیادی به پا کند و شاهد اخبار و شایعات زیادی در خصوص آن بودیم. حال با معرفی رسمی این تلفن هوشمند، قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم. بلک بری Key2 جانشینی برای نسخه سال قبل خود با نام بلک بری KeyOne به حساب می‌آید. این محصول دارای یک کیبورد فیزیکی در بخش زیرین خود است که آن را نسبت به بسیاری از تلفن‌های هوشمند فعلی متمایز می‌کند.

مطالب مرتبط:

بلک بری Key2
با وجود اینکه در KeyOne هم شاهد کیبورد فیزیکی بودیم، اما Key2 دارای دکمه‌‌هایی بلند‌تر است و یک دکمه جدید نیز به آن اضافه شده است. این محصول توانسته در همین روز‌های آغازین معرفی خود، توجهات زیادی را به خود جلب کند. افراد زیادی هستند که از طراحی این محصول هوشمند خوششان می‌آید و همچنین برخی دیگر شیفته دوربین و سایر مشخصات آن شده‌اند (هر چند که سخت افزار چندان قدری ندارد!). اما آن چیزی که باعث کلاسیک بودن این تلفن هوشمند می‌شود، کیبورد فیزیکی QWERTY آن است.
باید توجه داشت که محصول جدید بلک‌بری، از قدرتمندان بازار تلفن‌های هوشمند به حساب نمی‌آید. اما قیمت ارزانی دارد و از برخی قابلیت‌های جالب بهره می‌برد که می‌تواند مورد توجه کاربران قرار گیرد. پس از اگر آیفون یا گلکسی خود خسته شدید، این دستگاه می‌تواند تلفن هوشمندی کاملا متفاوت برای شما باشد.

طراحی

بلک بری Key2
بلک بری Key2 از نظر طراحی شبیه به محصولاتی است که در دهه قبل تولید و روانه بازار می‌شدند. این محصول کیفیت ساخت خوبی دارد. همان‌طور که گفته شد، این دستگاه شبیه تلفن‌های دهه قبل است اما قیمت ۶۴۹ دلار در دهه قبل برای یک پرچم‌دار نیز بسیار گران بود. اما در حال حاضر شرایط فرق کرده است و پرچم‌داران هیجان انگیزی نظیر آیفون ایکس در بازار حضور دارند. در کل کی ۲ محصولی قابل توجه از برند بلک‌بری است که با در دست گرفتن آن، جنس فلزی و شیشه‌ای دستگاه به خوبی حس می‌شود.
بلک بری Key2
فریم فلزی دستگاه که در ماژول دوربین نیز استفاده شده، حس خوبی را در زمان در دست گرفتن القا می‌کند. استفاده از شیشه گوریلا گلس نیز تداعی‌گر بدنه‌ای مستحکم و سطح بالا است. درپوش شیار‌های سیمکارت و کارت حافظه microSD نیز از فلز ساخته شده‌اند.
طراحی قسمت پشتی دستگاه با برش‌های الماس مانند ترکیب شده است. اگرچه این موضوع چندان حس و حال یک محصول بالارده و پریمیوم را ارائه نمی‌کند، اما کاملا تداعی‌گر برند بلک‌بری است. در کناره سمت راست دستگاه، دکمه‌های پاور و کنترل حجم صدا قرار گرفته‌اند. بلک‌بری بدین منظور هر سه دکمه را در یک سمت قرار داده تا افراد برای دسترسی به یک دکمه خاص، گوشی را زیاد در دستشان حرکت ندهند و به سادگی به دکمه مورد نظر دست یابند. تمام این دکمه‌ها ماشین کاری شده‌اند و به همین دلیل پیدا کردنشان راحت است.

کیبورد

بلک بری Key2
آن چیزی که توانسته در محصولات بلک‌بری نمادین باشد، کیبورد فیزیکی آن‌هاست. در بازار تلفن‌های هوشمند، اغلب دستگاه‌ها کیبورد‌های فیزیکی را کنار گذاشته‌اند و به سراغ کیبورد‌های مجازی رفته‌اند. چنین اتفاقی در قرن ۲۱ موضوعی عادی است. اما حضور کیبورد فیزیکی QWERTY در محصولات بلک‌بری باعث می‌شود که این دستگاه‌ها نمادین و کلاسیک باشند.
البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که کاربران دستگاه‌های تمام لمسی (بدون کیبورد فیزیکی) در زمان استفاده از این تلفن هوشمند ممکن است که حس و حالی عجیب داشته باشند. اما بدون شک با کمی استفاده، عادی خواهد شد. در حقیقت با چند دقیقه استفاده از این تلفن هوشمند، انگشتان دست به این کیبورد عادت می‌کنند و در نتیجه می‌توان بسیار سریع تایپ کرد.

مطالب مرتبط:

کیبورد جدید نسبت به نسخه سال گذشته خود بهبود‌های چشمگیری داشته است. بلک‌بری KeyOne دارای کیبوردی با کلید‌های براق بود که در محصول امسال این کلید‌ها جای خود را به نمونه‌های مات داده‌اند. همچنین دکمه‌های Key2 حدود ۲۰ درصد بالاتر آمده‌اند که استفاده از آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.
بلک‌بری Bold 9900 محصولی محبوب در بین کاربران بود و این کمپانی اعلام کرده که زمان زیادی را صرف کرده تا بتواند حس و حال تایپ کردن در آن دستگاه را به Key2 انتقال دهد. کلاسیک بودن این محصول در زمان توسعه و طراحی آن نیز دیده می‌شود. همان‌طور که در بالا مطالعه کردید، بلک‌بری به جای اینکه محصول جدید خود را از نو طراحی کند، در ساخت کیبورد آن به سراغ نسخه‌ای قدیمی‌تر رفته است.
بلک بری Key2
این کیبورد برخی قابلیت‌های جالب نسخه‌های قبل را نیز به ارث برده است. برای مثال در این کیبورد شاهد تاچ پد هستیم. از این طریق می‌توان به سادگی صفحات گوشی را به بالا و پایین برد، بدون اینکه انگشتتان روی صفحه قرار دهید و آن را بپوشانید. در زمان تایپ کردن نیز، با کشیدن انگشت از سمت راست به چپ، می‌توان آخرین کلمه تایپ شده را حذف کرد. این قابلیت حس و حال بسیار خوبی را در کاربران ایجاد می‌کند و احساسی خلاقانه را موجب می‌شود.
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بلک‌بری در کیبورد محصول خود یک دکمه جدید را نیز قرار داده است که Speed Key نام دارد. همان‌طور که از نام این دکمه پیداست، بدان دلیل در کیبورد قرار گرفته که با سرعت هر چه بیشتر، اقدام خاصی را انجام دهد. در واقع این دکمه ساختاری شبیه به دکمه Shift در کیبورد کامپیوتر دارد. با استفاده از Speed Key می‌توان خیلی سریع و ساده اپلیکیشن خاصی را اجرا نمود. بدون نیاز به این که به صفحه خانه گوشی بروید و اپلیکیشن مورد نظر را از منو اپلیکیشن‌ها اجرا کنید. کاربران بلک‌بری Key2 می‌توانند تنظیمات مختلفی را روی این قابلیت اعمال کنند. مثلا اگر بخواهید که اپلیکیشن Spotify را اجرا کنید،‌ با کلیک کردن روی دکمه‌های Speed Key و S به سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید (البته این کلید‌های میان‌بر را باید تنظیم کرده باشید).

سخت افزار

بلک بری Key2
بلک بری Key2 در زمینه مشخصات سخت افزاری توانسته خوب ظاهر شود. این محصول از ۶ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد که این میزان از حافظه رم باعث می‌شود حرکت بین اپلیکیشن‌های مختلف بسیار سریع صورت گیرد. اما در بخش پردازنده، این محصول کمی شما را ناامید خواهد کرد. بلک‌بری از یک چیپست کوالام اسنپ دراگون ۶۶۰ در این تلفن هوشمند استفاده کرده است. البته شاید از یک نظر چنین انتخابی منطقی باشد. زیرا پردازنده بسیار قدرتمندی نظیر اسنپ دراگون ۸۴۵ ممکن است برای بسیاری از افراد چندان کاربردی نباشد و پردازنده میان‌رده‌ای نظیر اسنپ دراگون ۶۶۰ به سادگی بتواند نیاز این کاربران را مرتفع کند.
بلک‌بری اپلیکیشن DTEK را همانند سایر تلفن‌های هوشمند خود در این تلفن هوشمند نیز قرار داده است. DTEK به کاربران اجازه می‌دهد که از مجوز‌های اپلیکیشن‌های موجود در گوشی مطلع شوند و دلیل نیاز آن‌ها به چنین دسترسی‌هایی را نیز بدانند. همچنین شاهد چند لایه امنیتی بیشتر در سخت افزار دستگاه هستیم تا کاربر از طریق آن‌ها بتواند از فعالیت‌های اپلیکیشن‌ها در پس زمینه دستگاه مطلع شود. اما سوال اصلی اینجاست، قابلیت مذکور باعث می‌شود که فضای اپلیکیشن بسیار امن باشد، اما آیا این حد از امنیت برای یک کاربر عادی لازم است؟
بلک بری Key2
بلک‌بری در تمام محصولات خود توجه بسیار ویژه‌ای به موضوع امنیت دارد. Key2 نیز از این قافله مستثنی نیست. اپلیکیشن Privacy Shade یا همان سایه حریم خصوصی، نام برنامه‌ای است که بلک‌بری توسعه داده و از طریق آن، تنها بخش‌هایی از صفحه که به آن توجه دارید، واضح دیده می‌شوند و روی بخش‌های دیگر پوششی تیره قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که افراد اطراف شما نتوانند به حریم خصوصی‌تان وارد شده و به سادگی نمایشگر موبایل شما را ببینند. با استفاده از قابلیت محافظت از پسورد در اپلیکیشن Firefox Focus نیز کاربران بلک بری Key2 می‌توانند امنیت بیشتری در مرور صفحات اینترنتی داشته باشند. زیرا با خروج از اپلیکیشن، تمام پسورد‌ها و کوکی‌های مورد استفاده پاک می‌شوند. تمام این موارد باعث می‌شوند که محصول جدید بلک‌بری در زمینه امنیت و حریم خصوصی یک یا چند پله بالاتر از سایر تلفن‌های هوشمند اندرویدی قرار گیرد.
نمایشگر ۴.۵ اینچی این محصول در بخش فوقانی کیبورد فیزیکی دستگاه قرار گرفته است و همانند گذشته نسبت تصویر ۳:۲ را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش کیفیت خوبی دارد و تصاویر در آن با وضوح و شفافیت مناسبی نمایش داده می‌شوند. وضوح ۱۶۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۴۳۴ پیکسل بر هر اینچ توسط این نمایشگر ارائه می‌شود که مناسب است.
موضوع باتری مسئله‌ای است که بسیاری از کاربران در زمان خرید تلفن هوشمند توجه ویژه‌ای به آن دارند. بلک‌بری در این محصول توانسته طول عمر باتری خوبی را ارائه کند. این کمپانی اعلام کرده دستگاه مذکور می‌تواند با یک بار شارژ تا دو روز دوام بیاورد. در بلک بری Key2 شاهد یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی هستیم که برای استفاده‌های عادی کافی است. البته باید توجه داشت که پردازنده این محصول نیز مصرف انرژی کمی دارد و در نتیجه باتری آن می‌تواند توان خوبی را از خود نشان دهد.
بلک بری Key2
بلک‌بری در این محصول قابلیت مدیریت هوشمند باتری را نیز قرار داده است که گوشی از طریق آن سعی می‌کند رفتارهای کاربر را تشخیص دهد و از این طریق طول عمر باتری بیشتری را ارائه کند. فعلا قابلیت مذکور مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. اما اگر همانند ویژگی +Boost در آخرین محصول HTC باشد، در این صورت تفاوت محسوسی در طول عمر باتری ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

نسخه ۸.۱ از اندروید Oreo به صورت پیش‌فرض روی این تلفن هوشمند نصب شده است. این گوشی با دستیار صوتی گوگل و Google Lens نیز ادغام شده و به لطف اپلیکیشن DTEK، هیچ نگرانی در خصوص استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل پلی وجود ندارد.
بلک بری Key2
دوربین این محصول نسبت به نسخه قبلی خود کمی ارتقا داشته و در آن شاهد دوربین دوگانه با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی هستیم. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این تلفن هوشمند در حد مطلوبی قرار دارد. یکی از این سنسورها f/1.8 را دارد و سنسور دیگر تصاویری با f/2.6 ثبت می‌کند. فلاش دوگانه LED در کنار دوربین این محصول قرار گرفته است و از سایر قابلیت‌های آن می‌توان به فوکوس خودکار اشاره کرد. دوربین سلفی این تلفن هوشمند نیز دارای یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با f/2.0 است که می‌تواند ویدیو‌هایی با وضوح ۱۰۸۰p ضبط کند.
بلک بری Key2
با وجود اینکه بلک بری Key2 یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند بازار به حساب نمی‌آید، اما این محصول برخی قابلیت‌های مربوط به محصولات بالارده را ارائه می‌کند که از این بین می‌توان به حالت عکاسی Bokeh اشاره کرد. البته در بررسی‌هایی که انجام شد، نتایج به دست آمده از این حالت چندان شگفت انگیز نیستند.

قیمت و زمان عرضه

بلک بری Key2 در تاریخ ۷ ژوئن در نیویورک معرفی شد و از اواخر ماه جاری میلادی روانه بازار می‌شود. کاربران انگلستان می‌توانند چند هفته بعد از عرضه این محصول، منتظر نسخه دو سیمکارته آن باشند. این نسخه در سایر کشور‌ها نیز عرضه خواهد شد.
بلک بری Key2
دستگاه فوق محصولی گران قیمت در بازار تلفن‌های هوشمند به حساب نمی‌آید و با قیمت ۶۴۹ دلار و ۵۷۹ یورو در نسخه ۶۴ گیگابایتی عرضه خواهد شد. اما گفتنی است که با نگاهی به مشخصات داخلی این تلفن هوشمند، متوجه می‌شویم که این دستگاه با در نظر گرفتن مشخصاتی که دارد،‌ چندان هم ارزان و اقتصادی نیست.
لازم به ذکر است که بلک‌بری نسخه ۱۲۸ گیگابایتی از این تلفن هوشمند را نیز عرضه خواهد کرد، اما فعلا اطلاعاتی در خصوص قیمت و زمان عرضه این نسخه در دسترس نیست.

نتیجه‌گیری

بلک بری Key2 در نگاه کلی محصول چندان جدیدی نیست. KeyOne سال گذشته توانست موفقیت‌های زیادی را برای بلک‌بری ایجاد کند و حال در نسخه جدید این محصول نیز برخی ارتقاها را شاهد هستیم که در نتیجه آن‌ها، دستگاه مذکور دوست داشتنی‌تر از گذشته شده است. از آنجایی که بلک‌بری این محصول را تقریبا در سرتاسر جهان عرضه خواهد کرد، پس کاربران زیادی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را یکی از انتخاب‌های خود قرار دهند. این دستگاه از مشخصات و سخت افزار چندان شگفت انگیزی بهره‌مند نیست ولی حضور کیبورد فیزیکی و استفاده از سیستم عامل اندروید می‌تواند آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای کاربران کند. کمپانی وان‌پلاس نیز اخیرا محصول جدیدی را در این محدوده قیمت معرفی کرده است که وان‌پلاس ۶ نام دارد. اگر کیبورد فیزیکی چندان برایتان جالب نیست، می‌توانید به سراغ پرچم‌دار وان‌پلاس بروید.
بلک بری Key2
بدون شک این محصول برای افرادی که از تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار و بالارده استفاده می‌کنند گزینه جذابی نمی‌تواند باشد. زیرا پردازنده‌ای میان‌رده در آن استفاده شده است و نمایشگر آن چندان کیفیت بالایی ندارد. اما از سوی دیگر این تلفن از یک کیبورد فیزیکی QWERTY بهره می‌برد و بهبود‌هایی که بلک‌بری در این کیبورد اعمال کرده، باعث می‌شود که تجربه خوش آیندی به کاربران القا شود. همچنین در این محصول مسئله امنیت و حریم خصوصی بسیار مورد توجه بوده است.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با BlackBerry Key2 آشنا شدیم و به بررسی نقاط قوت و ضعف آن پرداختیم. نظر شما در خصوص این تلفن هوشمند چیست؟ آیا حضور کیبورد فیزیکی در محصولی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده را منطقی می‌دانید؟ نظرات خود را با ما و کاربران موبایلستان از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا