اخبار

نقشه گوگل برای دامنه‌های IR تحریم شد

گوگل روز گذشته دسترسی دامنه‌های IR را به API گوگل مپس بلاک کرده است و سرویس‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند نقشه گوگل را در سایت خود لود کنند. به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. همراه موبایلستان باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آوریم.
با خروج آمریکا از برجام، برخی تحریم‌ها مجددا روی ایران اعمال شده‌اند و از هفته گذشته شاهد تاثیر این تحریم‌ها در شرایط جامعه هستیم. چندی پیش خودروسازان فرانسوی اعلام کردند از ایران خارج می‌شوند و حال اخباری ناراحت کننده در خصوص گوگل به گوش می‌رسد. روز گذشته سایت‌ها و سرویس‌های نقشه محور ایرانی با مشکی جدی رو به رو شدند. زیرا در سایت و سرویس‌هایی که از نقشه گوگل برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کردند، دیگر نقشه لود نمی‌شد.

مطالب مرتبط:

با کمی بررسی متوجه شدیم که این موضوع مربوط به گوگل است و این کمپانی آمریکایی دسترسی دامنه‌های دات آی آر (.ir) را به API نقشه خود مسدود کرده است. در نتیجه سایت‌هایی که از دامنه مذکور استفاده می‌کنند، قادر به لود کردن نقشه گوگل نیستند و خطای ۴۰۱ نمایش داده می‌شود.
اما API چیست؟ کلمه API مخفف Application Programming Interface است که معنای رابط برنامه نویسی اپلیکیشن را می‌دهد. در واقع از API برای دسترسی به یک سرویس خاص استفاده می‌شود و رابطی در این بین به حساب می‌آید. وب‌سایت و سرویس‌هایی هم که نیاز به نقشه گوگل دارند، می‌توانند با استفاده از API مربوط به Google Maps به آن متصل شوند و نیاز خود را مرتفع سازند. بلاک شدن API مربوطه برای دامنه .IR بدین معناست که سایت‌های داخلی دیگر دسترسی به سرویس نقشه گوگل نخواهند داشت.
این موضوع می‌تواند تهدید جدی برای بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی ایران باشد که از نقشه گوگل استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که در حال حاضر نقشه مشابه به نقشه گوگل از نظر کاربرد وجود ندارد و شرکت‌های داخلی نیز تاکنون نقشه بومی دقیقی را ارائه نکرده‌اند.
اسنپ
بنابر ادعای حسین مرادقلی، مدیر ارشد فنی اسنپ، اپلیکیشن اسنپ نیز یکی از سرویس‌هایی است که از نقشه گوگل استفاده می‌کند ولی فعلا مشکلی برای اپلیکیشن آن پیش نیامده است. چندی پیش بود که اسنپ و کافه بازار اعلام کردند که در حال توسعه نقشه اختصاصی خود هستند تا به عنوان نقشه‌ای بومی از آن استفاده کنند. همان‌طور که گفته شد در حال حاضر نقشه بومی خاصی که قابل استفاده توسط سرویس‌های کوچک ایرانی باشد وجود ندارد.
به نظر می‌رسد که این بلوک شدن اتصال دامنه‌های IR به API گوگل مپس موضوعی دائمی باشد و مسئله‌ای است که به احتمال زیاد به دلیل تحریم‌های مجدد آمریکا به وجود آمده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که وب‌سایت دیوار نیز از روز گذشته نقشه خود را تغییر داده و از سرویس جدیدی با نام OpenStreet استفاده می‌کند.
دیوار
مدیر ارشد فنی اسنپ اعلام کرده که پیش از این نیز موضوعی این چنینی را پیش بینی می‌کرده‌اند و به همین دلیل در حال توسعه نسخه بومی نقشه برای سرویس خود بودند. در نتیجه این موضوع، اسنپ از دو روز آینده وب‌سایت و پنل سازمانی خود را به نقشه اولیه خود منتقل خواهد کرد. وی افزوده است که مکاتباتی را با گوگل در این خصوص انجام داده اما فعلا پاسخی دریافت نکرده است. گویا در زمان حذف اپلیکیشن اسنپ از گوگل پلی توسط گوگل نیز این کمپانی هیچ پاسخ خاصی نداده است.
اسنپ، کافه بازار، دیوار و بسیاری از سرویس‌های معروف، دارای تعداد کاربران بسیار زیادی هستند و از سوی دیگر سرمایه کافی برای توسعه و ساخت نقشه بومی را دارند. حتی برخی از آن‌ها این نقشه را نیز آماده کرده‌اند،‌ اما موضوعی که در این خصوص نگران کننده است، به استارت آپ‌های نوپای ایرانی مربوط می‌شود. زیرا بسیاری از آن‌ها از نقشه گوگل برای سرویس خود استفاده می‌کردند و حال ممکن است با مشکلاتی جدی رو به رو شوند.
موضوعی که در شرایط کنونی به ذهن می‌رسد این است که بهتر بود شرکت‌های خصوصی پیش از چنین اتفاقی یک نقشه بومی قابل اعتماد را آماده می‌کردند تا حداقل استارت آپ‌های ایرانی در شرایط این چنینی می‌توانستند به آن تکیه کنند.
گوگل مپس
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، تحریم گوگل باعث خواهد شد استارت آپ‌های ایرانی با مشکلاتی مواجه شوند. دیروز هم خبری در خصوص پرداخت جریمه ۱ میلیارد دلاری ZTE به آمریکا به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران منتشر شد. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا فکر می‌کنید بهتر است که سرویس‌های ایرانی از یک نقشه خارجی دیگر به جای Google Maps استفاده کنند یا بهتر این است که از نمونه‌های ایرانی استفاده کرده و از مشکلات مربوط به موضوعات بین المللی دیگر جلوگیری کنند؟


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا