بررسی‌ تخصصی

بررسی گوشی هوشمند و فوق العاده هواوی پی ۲۰ پرو

هواوی پرجمدار ۲۰۱۸ خود را در ماه مارس و با نام پی ۲۰ پرو معرفی کرد. یک گوشی هوشمند که با همراه داشتن قابلیت‌های شگفت انگیزی مانند دوربین سه گانه خیلی زود توانست توجه همه را به خود جلب کند.
امروز با بررسی تخصصی این گوشی هوشمند سعی بر معرفی بهتر و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن داریم. با موبایلستان همراه باشید.
تعداد شرکت‌های چینی که محصولات و گوشی های هوشمند تولید می‌کنند کم نیست٬ هواوی٬ آنر٬ لنوو٬ شیائومی و … ولی پی ۲۰ پرو بهترین و کامل‌ترین گوشی هوشمند چینی تولید شده محسوب است.
البته این حرف به معنی عدم وجود نقاط ضعف در این گوشی هوشمند نیست اما این پرچمدار هواوی توانسته با اتکا بر دوربین سه‌گانه ی خود٬ گوی سبقت را از همتایان چینی خود برباید و شانه به شانه رقبای قوی‌تری مانند سامسونگ و اپل پیش رود.
 


معرفی گوشی پی ۲۰ پرو :

کمپانی چینی هواوی نام پی ۲۰ را برای پرچمدار ۲۰۱۸ خود برگزید در حالی که نسل قبلی گوشی های سری پی با نام تجاری پی ۱۰ معرفی شده بودند و منتقدین و کارشناسان حوزه دیجیتال انتظار رونمایی از محصولی با نام پی ۱۱ را داشتند.
اما هواوی که در طراحی این گوشی هوشمند سنگ تمام گذاشته بود آن را چند نسل بالاتر از پی ۱۰ میدانست.
ظاهر چشم نواز این گوشی هوشمند اولین چیزی است که کاربر را برای چند لحظه ای مبهوت می کند. پی ۲۰ پرو در ۴ رنگ برای کاربران عرضه می‌شود؛ مشکی٬ آبی٬ رز گلد و شفق (twilight) . رنگ شفق که با الهام گرفتن از شفق قطبی و در طیف رنگی سبز٬ آبی و بنش و سایه‌های زیبای بکاررفته در این رنگ برای پی ۲۰ پرو انتخاب شده است مسلما یکی از بهترین ویژگی‌های طراحی این گوشی محسوب می‌شود. هواوی با به‌کارگیری چندین لایه‌ی پوشش نوری NVMC زیر پنل پشت پی ۲۰ پرو این شاهکار بینظیر را خلق کرده است.
بسیاری معتقدند که هواوی در طراحی و عرضه‌ی این پرچمدار خود از آیفون X الهام گرفته است چرا که هر دو گوشی از اولین پرچمداران ۲۰۱۸ با بریدگی بالای صفحه نمایش هستند٬ گرچه بهره بردن از طراحی ناچ استایل امروزه تبدیل به یک برند در تمام پرچمداران شده است.
هواوی در تولید و عرضه‌ی این پرچمدار خود نهایت توانایی و نبوغش را بکار گرفته است این گوشی از لحاظ عملکرد سخت‌افزاری و دوربین نسبت به پرچمداران قبلی هواوی ارتقاء یافته‌ است. در حقیقت پی ۲۰ پرو نخستین گوشی هوشمند تجاری دنیا محسوب می‌شود که از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد و با عملکرد بی‌نظیر خود توانسته است بالاترین امتیاز وب‌سایت DxOMark را کسب کند. کمپانی هواوی برای این محصول خود قیمت ۹۰۰ دلار را در نظر گرفته است که با توجه به مشخصات و قابلیت‌های آن قیمتی مناسب بنظر می رسد.

مطالب مرتبط:


مشخصات فنی گوشی پی ۲۰ پرو :

۱٫ بدنه: در ابعاد ۱۵۵ در ۷۳.۹ در ۷.۸ میلی‌متر٬ وزن ۱۸۰ گرم٬ جنس بدنه شیشه با قاب فلزی (ضخامت ۷.۶۵ میلیمتری) ٬ تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم, همزمان یکی فعال) و دارای گواهی IP67 نفوذناپذیری در برابر آب (تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه)
۲٫ صفحه نمایش: نمایشگر ۶.۱ اینچی  AMOLED لمسی خازنی, ۱۶ میلیون رنگ و ۸۱.۹% نسبت نمایشگر به بدنه و وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۲۴۴ پیکسل
۳٫ دوربین پشتی :  سه گانه: ۴۰ مگاپیکسل همراه با لرزش‌گیر اپتیکال + ۲۰ مگاپیکسل و ۸ مگاپیکسل با بهره‌مندی از لنزهای لایکا, ۳x بزرگنمایی اپتیکال, تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری, فلاش دوگانه‌ی LED و برچسب‌گذاری جغرافیایی, فوکوس لمسی, تشخیص چهره, HDR, پاناروما
۴٫ دوربین جلویی: دوربین ۲۴ مگاپیکسل, فوکوس خودکار
۵٫ تراشهتراشه‌ی Hisilicon Kirin 970 هشت هسته‌ای (چهار هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53) و پردازشگر گرافیکی‌ Mali-G72 MP12
۶٫ حافظه : ۱۲۸ گیگابایت, ۶ گیگابایت رم
۷٫ باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت
۸٫ سیستم عامل: اندروید ۸.۱ (اوریو) و رابط کاربری  EMUI 8.1
۹٫ اتصالات:  دارای شبکه بی سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, دو بانده, WiFi Direct ٬ هات‌اسپات همچنین دارای بلوتوث۴.۲, A2DP, LE, EDR, aptX HD ٬ دارای GPS از نوع A-GPS, GLONASS ٬ دارای رادیو اف‌ام٬ فناوری NFC و دارای یو‌اس‌بی ۳.۱, Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل
۱۰. صدا فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری صدا٬ صدای ۲۴ بیت/ ۱۹۲ کیلوهرتز و لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی٬ دارای اسپیکر
۱۱٫ سایر قابلیت‌ها حسگر اثرانگشت (جلوی گوشی), شتاب‌سنج, ژیروسکوپ, سنسور مجاورت, قطب‌نما همچنین پشتیبانی از فناوری شارژ سریع و پخش‌کننده‌ی MP3/eAAC+/WMA/WAV/Flac  نمایش‌دهنده‌ی اسناد و ویراستار عکس و فیلم
 


جعبه گشایی :


در بررسی اولیه جعبه این محصول زیبای هواوی ٬ شاهد برند HUAWEI هستیم که با فونتی پررنگ‌تر از نام گوشی بر روی جعبه نمایان است و نام دستگاه یعنی P20 Pro در کنار برند هواوی بر روی جعبه حک شده است.
پس از بازگشایی جعبه٬ این دستگاه در پوششی پلاستیکی در دسترس قرار می‌گیرد که محافظی در برابر صدمات احتمالا در زمان بارگیری محسوب می‌شود. درون جعبه به جز دفترچه راهنما وسایل دیگری از جمله: یک شارژ سریع ۵ ولتی، یک کابل USB-C و یک هدفون بسیار زیبا قرار دارد همچنین یک تبدیل USB C به جک ۳.۵ نیز برای کاربران این گوشی در نظر گرفته شده است تا مجموع وسایل داخل جعبه را تکمیل کنند.
 


طراحی:


 
به محض در دست گرفتن گوشی متوجه خوش دست بودن و طراحی بسیار خوب آن خواهید شد٬ با اینکه  وزن این گوشی ۱۸۰ گرم است اما حس سنگینی برای استفاده طولانی مدت برای کاربر ندارد. مانند آخرین سری گوشی‌های میت ٬ جنس بدنه این گوشی زیبا از شیشه است که یک قاب فلزی آن را در بر گرفته است. شیشه ای بودن قاب گوشی سبب به‌جا ماندن لک و اثر انگشت بر روی می‌شود که البته براحتی قابل پاکسازی است.
 

 
پنل جلویی گوشی از طراحی ناچ استایل یا بریدگی بالای صفحه نمایش بهره می برد که در برگیرنده‌ی اسپیکر مکالمه، سنسور مجاورت / نور محیطی و دوربین سلفی است. صفحه نمایش ۶.‍۱ اینچی پی ۲۰ پرو با گوشه‌های گرد، در طرفین و لبه‌ی بالا حاشیه‌های بسیار باریکی دارد و تا حد امکان به سمت لبه‌های فیزیکی گوشی کشیده شده است.
اما در قسمت پایین صفحه نمایش شاهد یک حاشیه نسبتا قطور هستیم که جایگاهی برای سنسور اثر انگشت در این گوشی هوشمند است. نقدهای فراوانی برای جایگاه این اثر انگشت در پی ۲۰ پرو مطرح شده است. امکان انتقال این سنسور به پنل پشتی دستگاه و یا بهره‌مندی از حسگر اثر انگشت یکپارچه زیر نمایشگر وجود دارد اما هزینه بالاتری را به همراه خواهد داشت که هواوی برای کاهش هزینه‌ی پرداختی توسط کاربران به وجود یک سنسور اثر انگشت در حاشیه پایین پنل جلویی بسنده کرده است.
 

نمایشگر پی ۲۰ پرو ۸۱.۹ درصد از پنل جلو را به خود اختصاص داده است همچنین پوشش شیشه‌‌ی ۳D نمایشگر، انحنا‌های ظریفی در لبه‌ها ایجاد کرده است که سبب سهولت سوایپ از کناره‌های گوشی می شود.
ابعاد  پی ۲۰ پرو ۷.۸ × ۷۳.۹ × ۱۵۵ میلی‌متر است، بنابراین این گوشی کوتاه‌تر، باریک‌تر و حتی با وجود وزن ۱۸۰ گرمی خود سبک‌تر از رقیبانی مانند گلکسی اس ۹ پلاس است. بهره بردن از جنس شیشه ریسک سر خوردن گوشی در هنگام استفاده را از بین می برد چرا که این دستگاه براحتی در دست جا گرفته و به دست می‌چسبد.
این پرچمدار ۲۰۱۸ هواوی موفق به کسب گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC شده است در نتیجه این اطمینان را به کاربر می دهد که ساختار محکم دستگاه در برابر گردوغبار مقاوم است و می‌تواند به‌‌مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق یک متری را تحمل می‌کند.
در پنل پشتی شیشه‌ای و براق پی ۲۰ پرو شاهد سه سنسور ۴۰ و ۲۰ و ۸ مگاپیکسلی هستیم که در گوشه‌ی سمت چپ این گوشی قرار گرفته اند.  سنسورهای ۴۰ و ۸ مگاپیکسلی در یک قاب بیضی شکل با چینش عمودی قرار دارند که بصورت کاملا محسوسی از سطح کلی دستگاه برجسته بنظر می‌رسد.
 

 
در امتداد این قاب، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تعبیه شده است که با فاصله اندکی از آن یک فلش Dual-Tone این سه سنسور را همراهی می‌کند. جایگاه تایپوگرافی‌های این گوشی هم در امتداد سنسورها و فلش در نظر گرفته شده است.
 

 
فریم فلزی پی ۲۰ پرو در برگیرنده دکمه‌هایی است که در لبه راست این دکمه ها شامل کلیدهای کنترل حجم صدا و پاور است که از جنس فلز انتخاب شده اند تا زیبایی بیشتری برای این دستگاه به ارمغان بیاورند.بر روی کلید پاور یک نوار باریک قرمز رنگ حک شده است.
 

 
در لبه سمت چپ هم شاهد درگاه سیم‌کارت هستیم که در مدل تک سیم کارته این گوشی تنها محل یک سیمکارت در آن وجود دارد و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه در این دستگاه نادیده گرفته شده است.
 

 
لبه بالایی گوشی تنها یک میکروفون، پورت مادون قرمز و دو نوار آنتن کوچک را در خود جای داده است.
 

 
لبه‌ی پایین پی ۲۰ پرو نیز شامل پورت USB-C، دو نوار آنتن و دو دریچه‌ی اسپیکر است  که البته گفتنی است که یکی از آن‌ها اسپیکر و دیگری میکروفون مکالمه است.
 


نمایشگر:


 
کمپانی هواوی برای پرچمدار ۲۰۱۸ خود از یک نمایشگر اولد ۶.۱ اینچی با رزولوشنی معادل ۲۲۴۴ در ۱۰۸۰ ٬ که طبق انتظار پیکسل‌هایی با چینش پنتایل دارد٬ استفاده کرده است. این نمایشگر حدود ۸۲ درصد از سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و با وجود تراکم ۴۰۸ پیکسل بر اینچ عملکرد بی نظیری را در نمایش تصاویر از خود نشان داده است.
پی ۲۰ پرو دارای قابلیت تغییر رزولوشن است که می‌توان برای کاهش مصرف انرژی و افزایش و شارژدهی گوشی رزولوشن آن را در مواقع لازم کاهش داد. همانطور که گفته شد این گوشی هوشمند نمایشگری از نوع OLED دارد بنابراین رنگ‌های گرم و تیره با عمق بیشتری نمایش داده می شوند با این حال کاربر می تواند طیف رنگ‌ها و گرم یا سرد بودن آن ها را بطور دستی مطابق دلخواه خود تنظیم کند.
درتنظیمات صفحه نمایش با انتخاب یکی از ۲ حالت پیش فرض معمولی یا Vivid می توان حالت و دمای رنگ‌های نمایشگر را تغییر داد همچنین نمودار پایین صفحه می‌تواند در تنظیم رنگ‌ها به کاربر کمک کند. زاویه دید نمایشگر مناسب است و روشنایی نمایشگر در حالت دستی ۵۶۵ نیت و در حالت خودکار ۸۱۳ نیت است٬ این میزان روشنایی که بیشتر از گوشی‌های هواوی پی ۱۰ و P10 Pro است٬ برای یک گوشی هوشمند در این رنج قیمت بسیار خوب و مناسب است.
البته لازم به ذکر است که بررسی صفحه نمایش پی ۲۰ پرو در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید توانایی این نمایشگر را بیشتر ثابت کرد. در فضای باز این نمایشگر وضوح خود را حفظ کرده و عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. و در مجموع هواوی پی ۲۰ پرو در بررسی نمایشگر از نظر کیفیت٬ روشنایی٬ دقت رنگ و وضوح تصاویر توانسته است امتیازی بسیار خوب و بالا کسب کند و شانه به شانه‌ی رقبایی مانند آیفون X و سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس پیش رود.
 


صدا و باتری و نرم افزار:

باتری:

هواوی برای این گوشی خود با حذف برخی مشخصه‌ها طول عمر باتری بیشتری را فراهم کرده است. حذف مشخصه‌هایی مانند رزولوشن QHD که جای آن  با رزولوشن +FHD عوض شده است. باتری قدرتمند این گوشی هوشمند یکی دیگر از نقاط قوت آن به حساب می‌آید.
یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی که با استفاده حداکثری میتواند تا ۲ روز شارژ داشته باشد. از دیگر نکات مثبت درباره‌ی باتری این گوشی هوشمند٬ زمان کمی است که صرف شارژ شدن کامل باتری می‌شود. با وجود اینکه ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت است٬ پس از گذشت ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه این باتری به شکل کامل شارژ می شود. به این صورت که ۸۰ درصد باتری در مدت ۴۵ دقیقه شارژ می‌شود و ۲۰ درصد باقی مانده ۳۹ دقیقه زمان می‌گیرد. در کنار این نقاط مثبت متاسفانه نقطه ضعفی هم دیده می شود؛ عدم پشتیبانی از شارژ بی سیم.
 

صدا:

پی 20 پرو
 
پی ۲۰ پرو در ارزیابی اسپیکرها و شفافیت و بلندی صدای خروجی به راحتی توانست امتیاز بالایی را کسب کند. اسپیکر اصلی دستگاه در سمت راست درگاه USB قرار گرفته است و خروجی مشبک سمت چپ در واقع نقشی در خروجی صدا ندارد.
نسبت به پرچمداران قبلی این کمپانی٬ پی ۲۰ پرو دارای چینش متفاوتی از اسپیکر استریو است؛ اسپیکر مکالمه در بریدگی بالای نمایشگر قرار دارد و با تولید برخی فرکانس‌های خاص وظیفه تقویت‌کننده‌ی اسپیکر اصلی را برعهده دارد. بیس و شفافیت صدای خروجی این دستگاه در حد استانداردهای جهانی و مانند رقبای دیگر آن است.
نکته جالب درباره ی سیستم صوتی این گوشی این است که در حالت افقی کانال‌های صوتی چپ و راست جدا می‌شوند که برای این منظور باید گزینه‌ی Stereo را در تنظیمات فعال کنیم.
مانند میت ۹ و تمام پرچمداران پس از آن٬ اسپیکر مکالمه که در بالای نمایشگر تعبیه شده است در زمان پخش موسیقی فعال می شود و پخش صدای استریو را ممکن می سازد. در این حالت فرکانس‌های بیس از اسپیکر اصلی که در پایین بدنه کنار درگاه USB-C قرار دارند٬ پخش می شوند.
کیفیت هدفون همراه پی ۲۰ پرو نیز قابل قبول است. این هدفون بدنه‌ای سخت دارد و خبری از سرگوشی‌های نرم در آن نیست. بسیاری از کاربران تجربه راحتی از استفاده از این‌گونه هدفون ها ندارند و گوشی‌های نرم را ترجیح می دهند بنابراین هواوی برای استفاده از هدفون‌های شخصی هم چاره اندیشی کرده است و یک تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی متری داخل بسته بندی دستگاه قرار داده است.

نرم افزار:

پی ۲۰ پرو به رابط کاربری EMUI 8.1 و نسخه ۸.۱ از اندروید اوریو مجهز شده است. اندروید ۸.۱ اوریو بر روی اکثر پرچمداران ۲۰۱۸ اجرا می‌شود ولی رابط کاربری اختصاصی گوشی‌های هواوی تغییرات چندانی نسبت به نسخه‌ی قبلی نداشته است. این رابط کاربری با بهره‌مندی از رنگ های شاد و متنوع دنیایی سراشار از انرژی را به همراه دارد.
اجرای رابط کاربری با اتکا به قدرت سخت افزاری بالای دستگاه بسیار روان و مطلوب است. امکانات EMUI نسبت به رقبای خود در دیگر گوشی‌های هوشمند نقطه ضعف خاصی ندارد و رفاه کاربر را در استفاده از دستگاه تامین می‌کند.

مطلب مرتبط:

موتور هوش مصنوعی هواوی به‌نام HiAi و واحد NPU این رابط کاربری را همراهی می‌کند. این هوش مصنوعی قابلیت‌های کاربردی بسیاری را برای کاربر به ارمغان اورده است؛

  • بهینه‌سازی مصرف باتری
  • افزایش کیفیت تماس‌ها
  • راه‌اندازی آسان‌تر و سریع‌ تر اپلیکیشن‌ها
  • ثبات عملکرد گوشی در طولانی‌مدت
  • دسته‌بندی عکس‌ها
  • انتخاب سناریوهای بهتر برای عکاسی
  • کنترل مصرف انرژی گوشی

 
یکی از جالب ترین نکاتی که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد حذف بریدگی بالای صفحه نمایش است. کاربر می‌تواند با مراجعه به تنظیمات صفحه نمایش بریدگی یا Notch را غیر فعال کند٬ دستگاه در این حالت بریدگی را زیر یک نوار سیاه رنگ مخفی می کند.
همچنین زمان اجرای اپلیکیشن ها یا پخش ویدیوهایی که دارای نسبت تصویر استاندارد هستند، یک نوار مشکی در اطراف تصویر شکل می گیرد. علت این کار نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ صفحه نمایش پی ۲۰ پرو است که از حالت استاندارد (  ۱۶ به ۹ ) بزرگتر است.
این حالت برای نمایش عکسهایی که با دوربین خود دستگاه گرفته اید هم وجود دارد. در تنظیمات دستگاه گزینه ای وجود دارد که وقتی فعال باشد اپلیکیشن ها را در حالت تمام صفحه اجرا می کند. برای پخش ویدیوها هم به شکل تمام صفحه می توانید کمی روی آنها زوم کنید. در نمایش عکس ها هم پی ۲۰ پرو به شکل خودکار بریدگی صفحه نمایش را حذف می کند.
لازم به ذکر است که پی ۲۰ پرو با ARCore گوگل سازگار است در نتیجه امکان تجربه‌ی واقعیت افزوده را در سطوح بالاتری برای کاربر فراهم می کند.
 


سیستم تشخیص چهره :

باز کردن قفل با شناسایی چهره از دیگر قابلیت‌های کاربردی و نقاط قوت این بخش است. این قابلیت که  با نام Face Unlock شناخته می شود٬ در کنار حسگر اثر انگشت برای باز کردن قفل دستگاه امنیت بیشتری را برای حریم خصوصی کاربر در نظر گرفته است.
این ویژگی یک قابلیت جدید در این دستگاه به شمار می‌رود. دستگاه با اسکن چهره و بدون استفاده از سنسور مادون قرمز و با ثبت جزئیات چهره توسط دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی تعبیه شده در پنل جلویی گوشی و با بهره‌گیری از الگوریتم خاص چهره کاربر را شناسایی و در صورت هم سان بودن٬ قفل دستگاه بازگشایی می‌گردد.
عدم استفاده از سنسور مادون قرمز گرچه سرعت شناسایی را افزایش داده است اما کمی دقت شناسایی را کاهش داده است. با این وجود در صورتی که خطایی در تشخیص چهره در اثر تاثیر نور محیط یا حرکت زیاد کاربر به وجود آید٬ پی ۲۰ پرو با اعلام اخطارهایی به کاربر اعلام می دارد برای بازگشایی قفل از سنسور اثر انگشت استفاده نماید.
جایگاه سنسور اثر انگشت در این دستگاه به گونه ای است که برای استفاده از آن باید با یک دست گوشی را نگاه داشت تا دست دیگر اثر انگشت را ثبت کند. با این حال عملکرد و سرعت آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود.
 

 
بازگشایی قفل با استفاده از تشخیص چهره در محیط های کم نور٬ در تاریکی مطلق و حتی با وجود عینک قابل استفاده است. در تاریکی و یا کم بودن نور محیط ٬ می‌توان با بالا بردن نور صفحه‌نمایش قفل گوشی با فیس آنلاک را تجربه کرد. بنابراین سیستم تشخیص چهره پی ۲۰ پرو یکی از نمونه‌های دقیق و سریع است که در اکثر مواقع می‌توان در شرایط مکانی متفاوت ار آن استفاده کرد.
 


دوربین سه گانه و منحصر بفرد پی ۲۰ پرو :


وقتی صحبت از گوشی هوشمند پی ۲۰ پرو به میان می‌آید بی شک دوربین ۳گانه اولین عبارتی است که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. دوربینی قدرتمند که در نوع خود در دنیا بی‌همتاست. هواوی با طراحی و انتخاب چنین دوربینی نام خود را در لیست کمپانی‌های تولید کننده محصولات نوآورانه و خلاق ثبت کرده است.
کمپانی هواوی برای طراحی و عرضه یک گوشی با دوربین سه‌گانه دست همکاری به سوی لایکا گرفته است. در پنل پشتی دستگاه سه دوربین با سنسور‌های ۴۰ و۲۰ و۸ مگاپیکسلی با چینشی عمودی تعبیه شده اند و یک فلش Dual-Tone این سه سنسور را همراهی می‌کند.
در این چینش عمودی دوربین‌ها یک نکته جالب وجود دارد؛ دو دوربین ۸ و ۴۰ مگاپیکسلی در یک قاب بیضی شکل قرار دارند و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی به‌ صورت مجزا زیر این مجموعه‌ قرار گرفته است. دوربین‌ها و قاب گوشی هم سطح نیستند و قابی که دوربین‌ها را دربر گرفته است بصورت محسوسی از سطح پنل گوشی بالاتر است که حس چندان خوبی را القا نمی‌کند.
 

مطالب مرتبط:

ابتدا به بررسی هر دوربین بصورت مجزا می‌پردازیم٬ سپس عملکرد آن‌ها را ارزیابی خواهیم کرد؛
دوربین ۴۰ مگاپیکسلی پی ۲۰ پرو دارای یک سنسور ۱/۱.۷ اینچی و لنزی با با دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری است و به فیلتر Quad Bayer یا فیلتر بایر چهارگانه مجهز شده است.
دوربین ۸ مگاپیکسلی این گوشی دارای لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۸۰ میلی‌متری است که امکان زوم اپتیکال ۳ برابری را برای کاربر حین ثبت تصاویر فراهم می‌کند.
دوربین ۲۰ مگاپیکسلی بکار گرفته شده در این محصول هواوی یک سنسور مونوکروم است که دارای لنزی با دیافراگم f/1.6 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متر است. مونوکروم بودن این سنسور ۲۰ مگاپیکسلی سبب شده است با جذب نور بیشتر تصاویر بهتری را در محیط‌های تاریک ثبت کند.
 

لرزش‌گیر:

همان‌طور که مشخص است فاصله‌ی کانونی لنزها در سنسور ۴۰ مگاپیکسلی و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی یکسان در نظر گرفته شده‌اند بنابراین دستگاه در محیط‌های تاریک یا روشن٬ اطلاعات هر دو سنسور برای ثبت تصاویر را با یکدیگر ترکیب می‌کند و بهترین نتیجه را به نمایش می‌گذارد.
همچنین هواوی با استفاده از هوش مصنوعی یک سیستم لرزش‌گیر بسیار مناسب را برای این پرچمدار خود طراحی کرده است  البته یک لرزش‌گیر اپتیکال ۶ محوره نیز در سنسور ۴۰ مگاپیکسلی قرار دارد. البته لرزش‌گیر اپتیکال در همه‌ی سنسورهای دوربین پی ۲۰ پرو قرار دارد اما هواوی تاکید بیشتری بر روی لرزش‌گیر بکار رفته در سنسور ۴۰ مگاپیکسلی داشته است.
 

فوکوس:

هواوی با حرکتی هوشمندانه از یک سنسور دمای نور برای تشخیص بهتر وایت بالانس یا همان تراز سفیدی برای کنترل بهتر نور بهره برده است. البته گفتنی است انتخاب تراشه‌ی کرین ۹۷۰ مزیت‌هایی را نیز برای بخش عکاسی این محصول هواوی داشته است که مهم‌ترین آن‌ها قابلیت فوکوس ۴D است که می‌تواند حرکت سوژه را پیش‌بینی کند و فوکوس بهتری روی آن انجام ‌دهد.
همچنین پی ۲۰ پرو برای فوکوس خودکار از قابلیت‌هایی مانند تشخیص فاز و کنتراست٬ تشخیص عمق و فوکوس خودکار لیزری تا فاصله‌ی ۲.۴ متری بهره می‌برد.
در بخش تنظیمات به لطف رابط کاربری EMUI 8.1  می‌توان با اسکرول‌ به طرفین روی یک نوار کنار شاتر به حالت های مختلف برای عکاسی و فیلم‌برداری دسترسی پیدا کرد. حالت‌های پرطرفداری مانند اسلوموشن، پاناروما، اچ‌دی‌آر و عکاسی سیاه‌وسفید یا مونوکروم و همچنین فیلم‌برداری سوپراسلوموشن اچ‌دی (با نرخ ۹۶۰ فریم‌ بر ثانیه) در بخش Others در نوار اسکرول قرار دارد.
 

عکاسی خودکار:

برای عکاسی خودکار٬ پی ۲۰ پرو دارای قابلیتی با نام Master AI است که به صورت پیش فرض فعال است. البته کاربر می‌تواند این گزینه را در تنظیمات گوشی غیر فعال کند ولی اگر بدرستی کاربرد آن را بداند این کار را نخواهد کرد.
Master AI  با اتکا به هوش مصنوعی قادر است بیش از ۵۰۰ سناریوی مختلف در زمینه‌ی عکاسی را تشخیص دهد و برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای و با کیفیت پارامترهای مختلف را تغییر دهد. در واقع دوربین این گوشی توسط هوش مصنوعی سوژه عکاسی را شناسایی (گل، طبیعت، غذا، حیوان، دریا و …) و تنظیمات مناسبی برای عکاسی با کیفیت بالاتر از این سوژه را به صورت خودکار انجام می دهد.
 

عکاسی پرتره:

با استفاده از حالت عکاسی پرتره٬ کاربر می تواند با استفاده از پارامترهای حرفه ای به ثبت تصاویر پرتره بپردازد. در عکاسی پرتره با تغییر نرم‌افزاری نوردهی روی چهره یا بدون نورپردازی و استفاده از افکت بوکه و زیباسازی چهره می‌توان به عکس پرتره‌ی بی‌نظیری دست یافت.
همچنین این پرچمدار هواوی دارای حالت Apperture است که امکان عکاسی با تغییر دیافراگم را برای کاربر فراهم می‌کند.
 

عکاسی حرفه‌ای:

همه‌ی ما حداقل یک بار وسوسه کار با یک دوربین عکاسی حرفه‌ای و لذت ثبت تصاویری بی نقص را تجربه کرده ایم. هواوی با فراهم نمودن شرایط عکاسی حرفه‌ای در گوشی پی ۲۰ پرو به کاربران برای تجربه چنین لذتی کمک کرده است.
برای این منظور کاربر می‌تواند سرعت شاتر، اکسپوژ، حالت سنجش نور، سطح ایزو، نوع فوکوس خودکار (فوکوس ممتد، فوکوس دستی و فوکوس تک‌شات) و وایت‌بالانس را تغییر دهد.
 

فیلم‌برداری:

پی ۲۰ پرو توانایی فیلم‌برداری تا سقف ۴K  با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه دارد همچنین امکان ثبت ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه و ویدیوهایی با رزولوشن +FHD و نسبت تصویر ۱۸:۹ نیز برای کاربر فراهم است. با مراجعه به بخش تنظیمات دوربین می‌توان فرمت ضبط ویدیو را تغییر داد و یکی از دو فرمت H.265 و H.264 را انتخاب کرد.
 

تصاویر سلفی:

هواوی برای ثبت تصاویر سلفی یک دوربین با سنسور ۲۴ مگاپیکسل و لنزی با دیافراگم f/2.0 برای این محصول خود در نظر گرفته است. این دوربین با رزولوشن بسیار بالای خود رضایت کاربران را به خوبی جلب کرده است. البته گفتنی است که دوربین سلفی پی ۲۰ پرو فاقد فوکوس خودکار است.
 

نمونه عکس‌های دوربین فوق‌العاده پی ۲۰ پرو :


سخت افزار پی ۲۰ پرو :


 
قلب تپنده‌ی گوشی هواوی P20 Pro یک تراشه کرین ۹۷۰ و هشت هسته‌‌ای و ۱۰ نانومتری است، که توسط HiSilicon، یکی از زیرمجموعه‌های هواوی طراحی شده است و توسط شرکت تایوانی TSMC تولید می‌شود.
از هشت هسته‌ی پردازشی٬ این تراشه شامل چهار هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز است که با فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته است. یک پردازنده ی گرافیکی شرکت‌ آرم به نام Mali-G72 MP12 بهره می‌برد. گفتنی است که پردازنده این گوشی هوشمند مجهز به واحد پردازشی عصبی موسوم به NPU است که سبب می شود تراشه‌‌ی کرین ۹۷۰ محاسبات هوش مصنوعی را سریع‌تر و با مصرف انرژی کمتری انجام دهد.
کمپانی هواوی برای این محصول خود ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته است و متاسفانه این دستگاه فاقد درگاه microSD است و امکان ارتقاء حافظه‌ی داخلی در این گوشی هوشمند وجود ندارد.
 


نقاط ضعف و قوت:

مانند دستگاه‌های بررسی شده‌ی دیگر نقاط قوت گوشی هوشمند پی ۲۰ پرو کم نیستند اما به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره می کنیم؛

  • دوربین سه ‌گانه‌ی فوق‌العاده
  • ظرفیت و طول عمر بالای باتری
  • نمایشگر با کیفیت با روشنایی و وضوح تصویر در فضای باز
  • طراحی و رنگ حیرت‌انگیز Twilight
  • بدنه‌ی مستحکم و صدای شفاف و استریو

البته در برابر این نقاط قوت نقاط ضعفی هم برای این دستگاه وجود دارد؛

  • باقی ماندن لک و اثر انگشت بر روی بدنه‌ی شیشه‌ای دستگاه
  • عدم پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم
  • وجود تراشه‌ی ضعیف‌تر نسبت به دیگر پرچمداران ۲۰۱۸ در این دستگاه

جمع بندی:


پی ۲۰ پرو با بهره‌مندی از طراحی و رنگ منحصربفرد شفق یا twilight و مجهز شدن به دوربین پر قدرت سه‌گانه بخوبی توانسته است در دنیای دیجیتال نام خود را به عنوان گجتی هوشمند و حیرت‌انگیز و البته موفق ثبت کند.
محصول بینظیر ۲۰۱۸ هواوی با برخورداری از نمایشگر با کیفیت٬ بدنه زیبا٬ قدرت سخت افزاری و کیفیت ساخت بالا در بازارهای جهانی با استقبال خوب کاربران مواجه شده و رضایت خرید این محصول مهر تایید دیگری بر عملکرد بسیار عالی آن است. اگر برای خرید یک گوشی هوشمند با کیفیت بالا و دوربینی که در دنیا بینظیر است٬ بودجه کافی دارید انتخاب پی ۲۰ پرو بی شک انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. در کل بیشترین چیزی که هواوی روش مانور داده دوربین سه گانه برای این گوشیه. من کل پس اندازمو دادم و این گوشی رو خریدم واقعا هم راضیم. با اینکه کلی ازش استفاده کردم و بعد از اون هم گوشی های جدیدتری اومدن الان بخاطر تحریما ۵۰۰ تومنم گرون تر شده و اگه بخوام میتونم با قیمت بیشتری بفروشمش. ولی جدای قیمت خود گوشی عالیه

  2. ممنون بررسی خوب و قابل درکی بود سایتای دیگه خیلی کلمات و اصطلاحات پیچیده میذارن. خانم میرالماسی نمیشد عکسای سلفی رو هم از خودتون بذارید؟ اخه خانوما زاویه عکس طلایی دارن D:

    1. اره خوب برای کسایی که از قابایت های گوشی های اپل فقط پز دادن و شوآف بلدن, هواوی چیزی بردی عرضه کردن نداره.

  3. من این گوشیو خریدم ولی رنگ مشکی خریدم و خیلی هم پشیمونم چون اون زیبایی که این رنگ آبی شفقی داره رو نداره و اصلا به چشم نمیاد تازه لک و اثر انگشت هم بدجور روش میمونه روی رنگای روشنش این لکه ها کمتر به چشم میان. مطلبتون خیلی خوب بود روون و ساده مرسی

  4. رنگ رزگلدش رو من برای خانومم خریدم خیلی خوش دست و راحته ولی یه چیزی توی ذوق میزنه و اونم بیرون زدگی دوربین از سطح گوشیه خودتونم اشاره کردین بهش توی متن ولی توی نقطه ضعفاش نیاوردین.

  5. مطلب خوبی بود ممنون. فقط یکم توی عکاسی مخصوصا عکاسی در شب ذوق بیشتری به خرج بدین. من این گوشی رو با کلی قرض خریدم ولی پشیمون نیستم چون کار یه دوربین عکاسی حرفه ای رو انجام میده. توی نمونه عکسا خیلی بیشتر میشد کار کرد بنظرم

  6. خودتون بررسی می‌کنین گوشی رو یا از سایتای دیگه برمیدارین و ترجمه می کنید؟ خوب بوداااااا ولی بنظرم هواوی خودشو بکشه هم به پای سامسونگ و اپل نمی رسه

    1. بررسی گوشی توسط نویسنده و تیم کارشناسی موبایلستان انجام میشه. مطالبی که از سایت های خارجی ترجمه میشن دارای نام و لینک منبع هستن.

  7. میگما نمیشد رنگ لاکتونو با قاب گوشی ست کنید؟ خیلی بهتر میشد. حداقل خودتون یه سلفی میگرفتین باهاش

    1. نمیدونم شما آقا هستین یا خانوم ولی میدونم خیلی مضحک بود دیدگاهتون. نویسنده کلی زحمت کشیده این بررسی رو اماده کرده بعد شما اومدین درباره لاکشون نظر دادین…! التماس تفکر عزیزم

  8. یه زمانی هر کی هواوی داشت از سر ناچاری و بی پولی بود ولی حالا باید ۷,۸ تومن بدی برای هواوی. تو کمترین مدت بیشترین پیشرفتو داشته.

  9. man ye doorbin canon model EOS 77D daram. vali ba ghate’eiat migam axhayi ke ba in gooshi migiram az ax haye canon behtaran. matlabetoon awli bood mersi

  10. ]ضعیف بودن پردازنده این دستگاه شاید با مقایسه بین رقبا به چشم بیاد ولی موقع کار با گوشی اصلا حس نمیشه. پس فکر نمیکنم بشه اونو نقطه ضعف به حساب آورد. ولی نبودن پورت مخصوص کارت حافظه خیلی به چشم میاد. اگر قرار بود من این گوشی رو بررسی کنم نقطه ضعفاش رو ویرایش میکردم.

  11. برای هر کی از مشخصات این گوشی تعریف می کنم همه میگن خیلی خوبه و عالیه و … ولی تا میگم ۷ میلیون و خورده ای قیمتشه بدون استثنا میگن ۷ میلیون بدم گوشی چینی بخرم؟ گوشی خیلی خوبیه ولی قیمتش خیلی زیاده. فعلا با این شرایط که دلار شده این قیمت باید همین گوشیای خودمونو بذاریم رو سرمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا